• Nenta

Ikeas täcken och kuddar?

Varför Rekomenderas Ikeas täcke och kuddar för barn över 12 månader? Någon som vet? Var ska man köpa bra, billiga täcken för mindre barn?

• Svar på tråden Ikeas täcken och kuddar?
  • Softyy

Tror att dom är för tjocka/höga för spädisar.
    Finns täcken/kuddar på babyproffsen eller jysk tex.

• lia76

kudde ska man inte ha till små barn.
    Ska man ha kudde så ska det vara en stor som täcker huvudet och en bit ner på ryggen...

Jag köpte mina täcken och kuddar på barnens hus.
    Visst, de kostar lite, men de är prisvärd tycker jag

Vecka 35
  • Nenta

Okej, ja det kan ju vara så. Vi har nämligen fått påslakanset från Ikea och jag hörde ryckten om att dem var i en annan storlek än andra täcken. Men jag får kolla upp det :) Tack för svaret.

• Xay1de

Man ska väl absolut ha kudde till små barn för att undvika att dom får missformat huvud, men alla gör som dom vill. I början hade vi en kudde från barnens hus till lillkillen, men nu använder vi faktiskt den från IKEA efter att ha pratat med barnläkare (sonen är 12 veckor). Den är inte så hemskt fluffig då den är sydd i mönster, de andra kuddarna blev platta och hårda och sonens huvud är redan lite missformat. Men gör det som känns bäst för dig och din bebis!

• Softyy

Lia76 Kudde kan man ha till spädbarn men oftast helt onödigt.

Nenta, stämmer bra, alla affärer har konstigt nog olika mått på sina täcken, kuddar, lakan och påslakanset.

• lia76
    Softyy skrev 2008-07-29 11:26:52 följande:
    Lia76 Kudde kan man ha till spädbarn men oftast helt onödigt.Nenta, stämmer bra, alla affärer har konstigt nog olika mått på sina täcken, kuddar, lakan och påslakanset.
    Ja man kan ha... Men ska man ha kudde så ska den täcka huvudte och en bit på ryggen, inte bara under huvudet för nacken är inte utvecklad för att ha huvudet vilande på en kudde.
    Kudde har man så att huvudet inte ska bli platt.
    Räcker att ha ett hopvikt örngott eller så.
    En mjuk madrass.

Jag hade en jätte stor kudde som hon hade som madrass...
    Då lyfte jag upp både henne och kudde när jag skule amma osv
    Vecka 35
  • Nenta

Jag har bestämt mig för att sy ett eget påslakan set iallafall om jag nu hittar ett lämpligt tyg. Men jag har ju tid att leta. Jag har även en vagga som jag ska försöka leta upp något bra täcke till och set. Det är roligt att börja planera :)

• Xay1de
    Nenta skrev 2008-07-29 11:32:17 följande:
    Jag har bestämt mig för att sy ett eget påslakan set iallafall om jag nu hittar ett lämpligt tyg. Men jag har ju tid att leta. Jag har även en vagga som jag ska försöka leta upp något bra täcke till och set. Det är roligt att börja planera :)
    Sista veckorna innan förlossningen sydde jag sängkläder till vaggan som en tok. Jag hittade inga sängkläder i rätt storlek till den så det var bara att sy själv. Jag använde gamla lakan och påslakan som vi inte använde längre och så gjorde jag lite applikationer med vanligt, enfärgat gardintyg
  • lia76
    Nenta skrev 2008-07-29 11:32:17 följande:
    Det finns täcke/kudde på barnens hus, baby proffsen osv som är anpassad för barnvagnar/vaggor.
    De är små
    Står på förpackningen att det är för barnvagn/vagga
    Köpte ett sådant set till jäntan som hon hade i vagnen och hade i spjälsägen också efter täcket var så pass litet och passa perfekt.
    Idag är hon 22 månader och älskar den kudden och det täcket.
    Har dem som sin "gose"
    Vecka 35
  • Nenta
    Svar på #9
    lia76 skrev 2008-07-29 11:34:24 följande:
    Det finns täcke/kudde på barnens hus, baby proffsen osv som är anpassad för barnvagnar/vaggor.De är små Står på förpackningen att det är för barnvagn/vaggaKöpte ett sådant set till jäntan som hon hade i vagnen och hade i spjälsägen också efter täcket var så pass litet och passa perfekt.Idag är hon 22 månader och älskar den kudden och det täcket.Har dem som sin "gose"
    Det låter bra. Jag hade tänkte köpa en åkpåse eller vad det heter till vagnen eftersom den lilla är planerad i början av feb. Men sen när det börjar bli lite varmare kan man ju använa täcket istället, för vaggan antar jag att man inte använder så länge.
Svar på tråden Ikeas täcken och kuddar?