• Fru U

ersätta mjölkpulver med vanlig mjölk

Kan man ersätta mjölkpulvret+vatten med mjölk i samma mängd som mjölkpulvret+vatten

dvs om det står 4dl vtn + 2,5msk pulver kan man då ta 4dl mjölk + 2,5msk mjölk??

Mjölkpulver är inte laktosfritt så därför behöver jag byta ut det mot laktosfri mjölk när jag bakar med bakmaskinen

Svaren bor i hjärtat
  • Svar på tråden ersätta mjölkpulver med vanlig mjölk
  • Fru U

Jo, men med vilken mängd? 4dl mjölk eller 4dl+2msk mjölk?

Svaren bor i hjärtat
  • Vroooooom

Jag hade nog bytt ut det mot 4dl mjölk

Cheer up, the worst is yet to come
  • Kärnhuset

För varje dl mjölk byter man ut mot knappt en dl vatten och 1,5 msk mjölkpulver. Så 4 dl mjölk skulle ha blivit drygt 3 dl vatten + (4x1,5 msk=) knappt 1 dl mjölkpulver.
    2,5 msk mjölkpulver motsvarar knappt 2 dl mjölk, resten är vatten.
    Så ska det bli helt korrekt så ta knappt 2 dl mjölk och drygt 2 dl vatten, men så noga är det inte. Ta du drygt 4 dl mjölk.

Förresten så bryts väl laktosen i mjölkpulvret ner av jästen när det jäser?
    Ska man sätta bakmaskinen på timer ska man inte använda mjölk för den surnar. Det är väl därför det står vatten plus mjölkpulver, antar jag.

• Kärnhuset

Jag kan förresten passa på att fråga dig om tips inför köp av bakmaskin. Hur tänkte du? Är du nöjd? Vad är fördelar resp. nackdelar med bakmaskin?

• Fru U

Tyvärr bryts inte laktosen ner av jäsning

Tack för din utförliga förklaringSkrattande

Kärnhuset skrev 2008-07-30 00:25:27 följande:
    För varje dl mjölk byter man ut mot knappt en dl vatten och 1,5 msk mjölkpulver. Så 4 dl mjölk skulle ha blivit drygt 3 dl vatten + (4x1,5 msk=) knappt 1 dl mjölkpulver. 2,5 msk mjölkpulver motsvarar knappt 2 dl mjölk, resten är vatten.Så ska det bli helt korrekt så ta knappt 2 dl mjölk och drygt 2 dl vatten, men så noga är det inte. Ta du drygt 4 dl mjölk.Förresten så bryts väl laktosen i mjölkpulvret ner av jästen när det jäser?Ska man sätta bakmaskinen på timer ska man inte använda mjölk för den surnar. Det är väl därför det står vatten plus mjölkpulver, antar jag.
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Jag ville ha en bakmaskin som klarade av att baka flera olika storlekar på brödet och som hade flera olika sorters program att välja mellan. Främst skaffade vi en bakmaskin för att kunna göra eget grovt bröd

Jag är nöjd med vår tefal xxl men det tar ett tag att testa sig fram till olika recept som fungerar och som ger ett gott bröd

Kärnhuset skrev 2008-07-30 00:27:19 följande:
    Jag kan förresten passa på att fråga dig om tips inför köp av bakmaskin. Hur tänkte du? Är du nöjd? Vad är fördelar resp. nackdelar med bakmaskin?
    Svaren bor i hjärtat
Svar på tråden ersätta mjölkpulver med vanlig mjölk