• Rogga81

    Föräldrapenningen

    tjena jag ska vara pappaledig från den 21 juli till 11 augusti
    och jag undrar kommer jag få mina pengar i juli eller kommer dom i augusti

  • Svar på tråden Föräldrapenningen
  • SkåneP

    Det var så lite så.

    Tumregeln är: Utbetalningen (runt den 27e) baseras på perioden fram till den 20:e i månaden.

  • Gnagarn

    Eller i september....

    Försäkringskassan är ju nte blixten direkt. I Juli stod vi helt utan inkomst nästan då båda var "beroende" av dessa klåpare på Försäkringskassan.. (

  • Rogga81

    ok det var ju tråkigt att höra..men som tur är så får jag en till lönn i augusti månad för mina 3 veckors sem som jag hade..men hoppas att man får föräldrapenningen i augusti..som du säger dom är ju inte världs snabba på betala ut men in ska gå fort som fan :)

  • Danjelsan

    Ja detta har jag funderat lite över. Måste man förvarna FK innan det är dags. Måste ju få lite ersättning i samband med födseln!? Tror man har rätt till 10 dagar, iaf på mitt jobb (kriminalvårdare) Hur går jag till väga för att det skall gå så smidigt som möjligt?

  • Gnagarn

    De 10 dagarna som finns är lagstadgade så arbetsgivaren kan inte säga nej och detta gäller alltså överallt. De måste dock tas ut inom 60 dagar (om du väljer att spara).

    Det du kan göra är att se till att de har alla dina basuppgifter om lön och anställning etc så att det inte strular där. Sen är det nog bara att vänta ut det för du kan inte skicka in ansökan innan dagarna har gått iallafall.

    Lycka till!

  • Danjelsan
    Svar på #7
    okey! Tack för hjälpen. Då ska jag se till att de får dom uppgifterna. Lika bra att ha det gjort....man vet ju lixom inte exakt när barnet kommer.
  • Danne123

    Jag lånar tråden lite. Kan jag till exempel ta ut 1/4-dagar utan att jobba de dagarna? På så sätt kan man ju vara hemma mycket längre utan att jobba alls, eller måste man jobba 3/4 de dagar jag tar ut 1/4-dags ersättning? Jag kommer fortfarande bara få betalt för 10 dagar, och det är ok. Frågan är bara om jag kan vara hemma längre period utan att behöva åka till jobbet.

  • Cyberdansken
    Svar på #7
    Dom 10 dagar kan du ansöka om direkt när förlossningen är klar. Det kan dock ta några dagar innan du kan genomföra anmälningen. Ring till kundtjänst och en eller två dager efter kan du signera din ansökan med ditt bank-ID via nätet.
  • PerG

    Du kan ta ut hur lite du vill (upp till 1/8 tror jag) utan att du måste jobba övrig tid. Dock kan arbetsgivaren ställa krav på att du ska ta ut mer (eller jobba) om barnet är mer än 18 månader gammalt...


    Danne123 skrev 2008-08-20 18:44:32 följande:
    Jag lånar tråden lite. Kan jag till exempel ta ut 1/4-dagar utan att jobba de dagarna? På så sätt kan man ju vara hemma mycket längre utan att jobba alls, eller måste man jobba 3/4 de dagar jag tar ut 1/4-dags ersättning? Jag kommer fortfarande bara få betalt för 10 dagar, och det är ok. Frågan är bara om jag kan vara hemma längre period utan att behöva åka till jobbet.
  • Cyberdansken

    Just dom 10 dagarna kan du bara ta ut som 10 dagar. Övriga föräldrapenningsdagar kan du laborera med som 1/4, 1/2, 2/4 eller hela dagar.

  • PerG

    Ah, precis.. missade att det handlade om de 10 dagarna...


    Cyberdansken skrev 2008-08-21 20:34:50 följande:
    Just dom 10 dagarna kan du bara ta ut som 10 dagar. Övriga föräldrapenningsdagar kan du laborera med som 1/4, 1/2, 2/4 eller hela dagar.
Svar på tråden Föräldrapenningen