• ellen81

Hur ska jag kunna ange omsorgstid på ansökan?

Ska söka barnomsorgslpats (förskola) och jag vet inte hur mycket tid jag ska ansöka om. Jag jobbar ganska oregelbunda tider med skiftgång, och ingen vecka är lika, och min sambo ska ev börja nytt jobb, vilket kommer att innebära annorlunda restid än idag? Hur noga är det med korrekt angivna timmar? Om vi ansöker om 40tim/v men bara behöver utnyttja 35 av dem, hur ställer sig det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 15:03
    Jag har ringt kommunen, men alla har semester! Ska ringa igen på måndag, men var nyfiken på hur ni gjort.

• Svar på tråden Hur ska jag kunna ange omsorgstid på ansökan?
  • Annamaja

jag skrev full tid. Men de var olika hur jag hade barnen där. Men de är nog olika i varje kommun hur dom hanterar sånt. Lycka till

• trollmammsis

vi har alltid fått svar att skriva mer än vad som kanske kommer att utnyttjas. Annars kanske du säger till att nej men nu vill vi ha 40 t/v istället för 35 då kan det vara svårare att få igenom än att gå ner till 35 från 40

• ellen81

Ja, det var så jag också tänkte. De måste ju vara fler än vi som inte vet sina arbetstider exakt ett år i förväg.

trollmammsis skrev 2008-07-29 15:42:14 följande:
    vi har alltid fått svar att skriva mer än vad som kanske kommer att utnyttjas. Annars kanske du säger till att nej men nu vill vi ha 40 t/v istället för 35 då kan det vara svårare att få igenom än att gå ner till 35 från 40
  • ellen81

Vad är full tid då?

Annamaja skrev 2008-07-29 15:12:01 följande:
    jag skrev full tid. Men de var olika hur jag hade barnen där. Men de är nog olika i varje kommun hur dom hanterar sånt. Lycka till
  • Majras

Vi har fyllt i att vi behöver 40h/v men kommer troligen inte nyttja mer än 20-25 h /v. Lättare att göra så än att skriva tex 25 timmar och sen behöve ni 40 h/v. Då kan det bli svårare att öka tiden

• Mirris

Skriv i full tid nu.. och sen när ni börjar så skriver du schema för så många veckor du vet.
    Förskolor är flexibla och har oftast inga problem med massa ändringar i schemat Iallafall inte vårat.. tack o lov!!

För nu när du söker platsen räcker det ju med att fylla i x antal timmar. Sen får man fylla i schema.
    Tror det mest är för att dom ska se om ni ska halvtid/heltid/*15-timmarsbarn*

• Milla C

Personalen på förskolan tycker garanterat att det är bättre att ni skriver ett schema på för många timmar än på för få. Har själv arbetat på förskola, och man blir ganska irriterad på föräldrar som konsekvent kommer en halvtimme tidigare och lämnar eller hämtar sent...

Mamma till världens finaste Gabriel
  • norgesessan

Jag är student, och har uppgett max tiderna offentligt, men uppdaterar personalen så bra jag kan. Maxtiderna är när jag har praktik...skolan har inga föreläsningar innan den tiden, och klockan 16 kan sambon hämta dom, så det är senast tiden..
    Annars bestäms hämtningstiderna efter sovtider, måltider, eller aktiviteter..(inte alltid)

Emil 03-Jonathan 05 och LillKnodd bf. jan.09
  • norgesessan

Vi har dock samma kostnad oavsätt om man har 15 timmars plats eller 50 timmars..

Emil 03-Jonathan 05 och LillKnodd bf. jan.09
  • Milla C
    norgesessan skrev 2008-08-01 21:57:28 följande:
    Vi har dock samma kostnad oavsätt om man har 15 timmars plats eller 50 timmars..
    Vi har en lägre taxa om man bara har 15 timmar, men allt därutöver ger samma månadskostnad.
    Mamma till världens finaste Gabriel
  • jagälskarallaminabarn

Vi hade samma problem och fick ett möte med barnomsorgssamordnaren som då sa att vi inte behövde skriva några tider utan det fick ge sig senare. Det säkraste tror jag ändå är att du ringer den som har hand om det i just din kommun så att det inte blir något trassel. Lycka till!

• Jempa80

Jag hade samma problem när mina började på dagis!

Frågade faktiskt personalen hur jag skulle göra, dom sa att jag skulle skriva från öppning till stängning.

Jobbar oxå skift, allt från klockan 8 till 22 på kvällen. Men ring till kommunen som sagt å hör med dom!

• CeeJay
    ellen81 skrev 2008-08-01 21:50:40 följande:
    vad är full tid då?
    För MIG är full tid runt 40 timmar i veckan. Vi skrev det på ansökan till förskolan när vi först fått platsen. Sen regleras det ju när man uppger antal timmar per dag som barnet behöver vara på förskolan.

Här hos oss har det ingen betydelse för ekonomin efter vi betala maxtaxa oavsett hur många timmar de går. Men det är ju viktigt för personalen att veta om barnet går 35-40 timmar eller 20 timmar - det kan bli en väldigt skillnad när det gäller ev semestrar, planerade utflykter osv.
  • Jempa80

Just det, här får vi betala lika mkt om barnen går 15 tim eller 40 tim!

Svar på tråden Hur ska jag kunna ange omsorgstid på ansökan?