• AngelicaF

Va fan ska man göra med alla flugor?

Vi har så mycket flugor i köket då vi har fönstret öppet för annars dör vi av värmeslag härinne. Va fan ska man göra åt alla dessa flugor som kommer in? Jag testade att ta dammsugaren och få bort dem med. Men jag fick kanske 2 av 10, så det gick ju fan inte

Tips?

• Svar på tråden Va fan ska man göra med alla flugor?
  • Sallisen

Häng myggnät för fönstren så att de inte kommer in. Eller köp nån sån där äcklig remsa som de fastnar i, och häng den nära fönstret så att de små rackarna fastnar på en gång...

• AngelicaF
    Sallisen skrev 2008-07-29 17:08:47 följande:
    Häng myggnät för fönstren så att de inte kommer in. Eller köp nån sån där äcklig remsa som de fastnar i, och häng den nära fönstret så att de små rackarna fastnar på en gång...
    Det ska jag köpa i morogon. en så¨n där med klister
  • sunmaid78

jag har katt o hon ägnar hela dagarna åt att jaga o äta upp alla flugor just nu....
    Annars brukar väl folk använda sån där remsa..

• Sallisen

Var köper man såna egentligen? Jag kommer ihåg att det hängde såna hemma när jag var liten, men sen dess har jag ju inte sett såna vad jag vet... men jag vet att de ska gå att få tag på!

• Herr Gårman

Det finns även en penna man kan rita med (Flugpennan). Den innehåller ett gift som gör att flugorna gör.

Jag brukar dra ett streck med pennan högst upp på fönstrena (strecket syns lite så jag vill inte ha det mitt på fönstret)och på andra strategiska ställen där flugorna brukar vistas.

Självklart kompletterat med en kladdig remsa i taket. Vi har köpt våra i järnhandeln.

• happydiamond

Om du far bananflugor sa gör en flugfälla!! häll lite öl i ett glas, täck glaset med plastfolie, gör hal i plasten och lat glaset sta där flugorna är, tex köket!!

• AngelicaF
    happydiamond skrev 2008-07-29 18:06:34 följande:
    Om du far bananflugor sa gör en flugfälla!! häll lite öl i ett glas, täck glaset med plastfolie, gör hal i plasten och lat glaset sta där flugorna är, tex köket!!
    Tack för tipset! Nu står glaset på diskbänken. F¨år se hur många jag kan fånga i natt
  • sahara

Jag är evigt tacksam varje sommar för våra flugfönster.Skulle inte överleva sommaren annars !!
    Kontakta en snickare eller så kanske snickaren vet var du kan få tag på färdiga flugfönster

• matten68b

Här där vi bor är det inte flugorna som är problemet utan här är det bromsar. Tredje sommaren vi bor här nu och innan såg vi inte till en men nu svärmar de. Finns det bromsfällor???? eller det kanske är flugfällor som hjälper mot de kräken också???

• annelotion

Som här!!Varit värsta fluginvasionen hela sommaren.Har både en remsa i taket och dragit med flugpenna i fönster och kökstak.
    Det tar mycket....men ändå är det lika jäkla många som flyger runt ändå.Så äckligt,och jag är såååå trött på skiten!!

• Hemliga 72an

På Granngården kan man köpa flugpapper. Vita papper med ritade flugor på. Dom sätter sig garanterat där! Även bromsar och getingar också! Lägg dom på ett bord eller häng upp dom. Garanterat bra resultat!

• viburnum
    Sallisen skrev 2008-07-29 17:11:26 följande:
    Var köper man såna egentligen? Jag kommer ihåg att det hängde såna hemma när jag var liten, men sen dess har jag ju inte sett såna vad jag vet... men jag vet att de ska gå att få tag på!
    På Plantagen finns de gamla hederliga.

Ett annat tips på bananflugefälla:
    En kopp med vinäger och diskmedel. Vi hade bananflugeinvasion i återvinningen men en sån kopp på bänken fixade biffen. På kvällen låg det ett tjugotal drunknade stackare där i. Äckligt men effektivt.

Annars har vi flera köttätande växter som fångar vanliga blomflugor och annat smått.
  • Carro W
    Linda med 5 skrev 2008-07-30 09:55:32 följande:
    På Granngården kan man köpa flugpapper. Vita papper med ritade flugor på. Dom sätter sig garanterat där! Även bromsar och getingar också! Lägg dom på ett bord eller häng upp dom. Garanterat bra resultat!
    De är toppen de papperna, bättre än spiralerna.

Jag kan även tipsa om en flugfälla som man hänger utomhus. Det är en påse som man fyller med organiskt bete (medföljer) och vatten. Flugorna dras dit och drunknar i påsen.

Den luktar fan så det är inget man hänger i uterummet direkt.
    Det är inte lätt att vara ödmjuk när man alltid har rätt
  • annelotion

Ja en sådan påse har vi oxå hängades här ute.
    Tycker vi provat med allt,men hjälper inte.Ska ta och leta upp någon Granngården här i närheten så ska jag minsann testa med de där papperna oxå.
    Carro W skrev 2008-07-30 10:06:52 följande:

De är toppen de papperna, bättre än spiralerna.Jag kan även tipsa om en flugfälla som man hänger utomhus. Det är en påse som man fyller med organiskt bete (medföljer) och vatten. Flugorna dras dit och drunknar i påsen.Den luktar fan så det är inget man hänger i uterummet direkt.
  • hotten

VI HAR FÖRBANNAT MYCKET FLUGOR (BOR PÅ LANDET Å DET FINNS BONDGÅRDAR I NÄRHETEN)

HAR UNDER ÅREN TESTAT ALLT TROR JAG.. MEN TAR TACKSAMT EMOT TIPS.. FAST EGENTLIGEN HAR JAG NOG SLUTAT HOPPAS PÅ NÅTT..

HAR EN RIKTIG MYGG/FLYG DÖRR (FÖR ÖVER 1000,-) SUPER BRA, SKULLE INTE KUNNA LEVA UTAN DEN!
    MYGGNÄT FÖR FÖNSTRENA (SÅNNA MED KARBORRE RUNT HELA FÖNSTRET)

MEN LIKT FÖRBANNAT HAR VI CA 30-50 FLUGOR MINST TILL KVÄLLEN, (HAR GETT UPP Å JAGA DE PÅ DAGARNA,MEN NÄR MANNEN ÄR HEMMA FÖRSÖKER HAN SMÄLLA AV NÅGRA DÅ Å DÅ)
    SÅ VI KÖR RADAR I HELA HUSET, EN BURK I VECKAN... Å SMÄLLER SÅ MÅNGA VI ÅRKAR.. ENDA SOM HJÄLPER! MEN SEN ÄR JU NÅGRA TILLBAKA PÅ MORGONEN.. SUCK..

VI HAR SOM SAGT TESTAT ALLA MÖJLIGA GREJER Å KOMMIT FRAM ATT KLISTER REMSORNA SOM MAN HÄNGER ÄR BÄST FÖR DE JÄVLAR SOM ÄNDÅ LYCKAS KOMMA IN, MEN FÖR OSS ÄR INTE SÅNT TILLREKLIGT HELLER..

• happydiamond

Hur hälsosamt är Radar??? =)

Svar på tråden Va fan ska man göra med alla flugor?