Hur bemöta kommentarer från mitt barn om annorlunda utseende?
Den senaste tiden har vår pojke, snart 3 år, börjat lägga märkte till barn som av en eller annan anledning ser lite annorlunda ut. Han är ju som sagt liten, men pratar väldigt bra och frågar ju mig om det han ser, kommenterar sin omgivning. Så nu börjar man ställas inför nya situationer. Vi var på badet tex och såg en pojke som jag tror hade bland annat vattenskalle (om det heter så, hoppas jag inte trampar någon på tårna med min okunskap). Vilmer sa direkt att han såg lite ut som ett monster. Klart att han inte ville vara elak medvetet, det är han för liten för, men så får man ju inte säga.
Ni som har barn med någon typ av speciellt utseende, hur vill ni att vi andra svarar våra barn? Det är klart individuellt, men låt höra vad just du tycker. Vill era barn att man bara hyschar och tar det sedan, eller ska man säga till så ert barn hör, och vad ska vi då säga?
Jag har jobbat med barn med funktionshinder och arbetar med som lärare, så för mig är det helt naturligt, och det vill jag ju att det ska bli för vår pojke också.