• Biene

    Ni som är adopterade, jag har några frågor

    Jag håller på att läsa en bok om syskon och där står bl.a. följande:

    "Bland vuxna adopterade kan man se att syskonrelation är viktig. Däremot är det inte alls självklart att de delar tankar kring sitt ursprung och att vara adopterad med varandra. De har andra gemensamma minnen i stället."

    Med tanke på ovan, vad tycker ni?
    - Var det viktigt med syskon och i så fall varför? När i livet upplevde du det viktigt med syskon?
    - Är det skillnad om syskonet också är adopterat eller om det är ett biologiskt barn till familjen?
    - Kände du att du kunde prata om dina tankar och funderingar kring ditt ursprung med ditt/dina syskon?
    - Var det viktigt att syskonet kom från samma land?
    - Åldersskillnad mellan syskon, spelar det någon roll?
    - Har du en bra relation till ditt/dina syskon idag?

    Om du vill dela med dig om hur du upplevt din uppväxt, med eller utan syskon, men inte i detta forum, så inboxa mig gärna.

    Tack på förhand.

  • Svar på tråden Ni som är adopterade, jag har några frågor
  • mammatillvictor
     Var det viktigt med syskon och i så fall varför? När i livet upplevde du det viktigt med syskon?
    Eftersom jag har ett syskon som kom när jag var 7 år och det skiljer exakt 5 år mellan oss så kan jag inte tänka mig ett liv utan syskon för min egen del. Jag vet ju inte hur det varit om jag inte haft syskon Under hela uppväxten har vi tjafsat och bråkat, vet inte om det är mer eller mindre än andra syskon egentligen men det är väl egentligen först nu i vuxen ålder som jag känner att det är skönt att ha ett syskon, nu när jag har egna barn så känns det väldigt speciellt att ha ett syskon som vår son avgudar och min bror avgudar sonen.
    - Är det skillnad om syskonet också är adopterat eller om det är ett biologiskt barn till familjen?
    Nu har jag bara ett syskon som också är adopterat från ett annat land än jag så jag kan ju inte svara på skillnaden där men jag kan säga att vi aldrig känt oss mer sammansvetsade för att vi är adopterade, vi ser väldigt olika ut utseendemässigt och är väldigt olika till sättet också. Så jag tror inte det är någon större skillnad rent så. Men sedan kan det säkert kännas stundtals i livet en fundering om ens föräldrar som har båda två, ett biologiskt och ett adopterat barn älskar barnen lika mycket. Jag tror att man som förälder till både och måste vara beredd på att få sådana frågor. Självklart älskar man sina barn lika mycket fast på olika sätt eftersom det är olika individer. Det gör man ju med endast biobarn också.
    - Kände du att du kunde prata om dina tankar och funderingar kring ditt ursprung med ditt/dina syskon?
    Nej, det känner jag inte att jag kunde eftersom min bror vägrar prata om sitt ursprung och att han är adopterad. Inte för att han mår dåligt av det på något sätt man han kunde inte bry sig mindre om vare sig adoption eller ursprung medan jag föreläser i ämnet adoption vilket han tycker är jätteunderligt att jag tycker det är givande Men jag kunde prata med mina föräldrar om detta hur mycket som helst och när som helst både under uppväxten om mina egna tankar om min bakgrund och adoption men också om adoptionen av min egen son.
    - Var det viktigt att syskonet kom från samma land?
    Nej, snarare tycker jag att det varit bra att vi inte kommer från samma land då det i vårt fall hade varit en som visste allt om sitt ursprung, har namn på föräldrarna etc och en som inte vet någonting vilket hade kunnat bli väldigt känsligt vid en ev återresa för oss båda samtidigt. Nu ville vi inte söka våra rötter någon av oss men vi hade förmånen att ha två länder som var mycket speciella för oss och vår familj!
    - Åldersskillnad mellan syskon, spelar det någon roll?

    Ja, det skulle jag nog vilja påstå, 5 år är ganska stor skillnad, särskilt när man är pojke och flicka. Jag tyckte mest han var dum och löjlig under uppväxten, det är först i vuxen ålder som vi lärt oss uppskatta varandra.
    - Har du en bra relation till ditt/dina syskon idag?
    Ja, det har vi!
  • Ellaya

    Jag är adopeterad med en ett år yngre biologisk lillebror och med två yngre svenska syskon. Allså är ja äldst i skaran...

    Var det viktigt med syskon och i så fall varför? När i livet upplevde du det viktigt med syskon?

    Ja, det tycker jag, för min del har det varit skönt med syskon även om jag tyckte det var en pina när jag va liten.

    Är det skillnad om syskonet också är adopterat eller om det är ett biologiskt barn till familjen?

    Där är ingen skillnad i hur MYCKET jag älskar mina syskon. Jag har fått frågan förr, o jag kan bara jämföra med hur de kanske känns att vara tvillingar. Det är en annan sorts kärlek, men inte mer

    Kände du att du kunde prata om dina tankar och funderingar kring ditt ursprung med ditt/dina syskon?

    Nja, det är inget vi direkt pratat om, inte för att ja inte har många funderingar, men på det planet är jag och min biologiska lillebror väldigt olika, han vill inte veta något av det. Mina anda syskon känner jag inte riktigt förstår, och hur ska de kunna göra det när jag inte fattar själv...

    Var det viktigt att syskonet kom från samma land?

    För min del känns det som en stor förmån att få ha ett bilogiskt syskon, någon som jag kan se mig sälv i. Hade situationen varit annerlunda så hade jag säkert känt på ett annat sätt.Som jag sa innan så älskar jag inte nått av mina syskon mer än de andra, bara annerlunda..

    Åldersskillnad mellan syskon, spelar det någon roll?

    Nja, inte för min del, mina syskon är 1, 3 och 8 år yngre än mig. Det är trevligt att vi är någerlunda jämna i åldern, även om min syster är lite yngre. Är kul att se hennes beteende och tänka att man säkert var lika dan för 8 år sen. =)

    Har du en bra relation till ditt/dina syskon idag?

    Japp, skulle inte byta dem mot något. Jag står mina syskon närmare än mina föräldrar och för mig känns de på något sätt viktigare i mitt liv än vad mamma och pappa gör, även om de är jätteviktiga och en STOR del av mitt liv de med. När det gäller mina syskon ser jag inte att vi inte är biologiska syskon.Det gör jag med mina föräldrar.

Svar på tråden Ni som är adopterade, jag har några frågor