• drummelfjollan

Min flicka har höftskena "von rosen" nån mer??

Hur ar ni det nu i värmen? Vår lilla Mollyhar blivit helt skinnflådd vid rumpan och lite på ryggen,så jobbigt tycker jag och skitsvårt och se om det blir värre eftersom skenan sitter i vägen...Vill ju verkligen inte att det ska bli sår...Skönt att få höra hur ni andrahar det!!

• Svar på tråden Min flicka har höftskena "von rosen" nån mer??
  • Aprilia77

Hej! Stackars lilla flicka, jag lider verkligen med er! Min kille hade en instabil höftled när han föddes men han behövde bara ha en sk frejkakudde i 6 veckor. Var ändå tacksam för att han föddes på vintern för det var varmt nog som det var under skenan, kan knappt tänka mig hur det är i detta väder.

Har inga tröstande ord tyvärr, vill bara säga att jag hoppas att det blir bättre för er!

• MamaMartina

vår lilla tjej fick den hemska skenan i dag. gråtit som en gris!!
    jo vår tjej lever i blöjan i denna värmen endå så just nu är de lugnt, får se hur de blir om ett tag...lycka till med er lilla guldklimp!

• drummelfjollan

JAg grät oxå floder precis när hon fått den, men vi får ju stadiga barn=)!Låt er tjeja lufta rumpan lägg henne på mage om det funkar Molly älskar att ligga på mage.. Klipp till lakan och lägg emellan (byt vid varje byte) redan nu så kanske hon slipper skav ....Tror att vi föräldrar irreterar oss mer på skenan än de små för dom har ju knappt upplevt nåt annat... Får ni bada varje vecka förresten har hört att det skiljer sig i olika landsting?!Nu har vi gått halva tiden såjag hoppas att resterande 3veckor går lika smidigt.... Det är ju himla bra att det upptäcks så tidigt så att det går å göra nåt åt det på ett smidigt vismoch att de blir helt återställda efteråt. Lycka till!!!

• MamaMartina

stadiga barn med finfina höfter.
    jo hon gillar magläge, gärna på pappas bröst :)

japp bad o koll varje vecka! molly skulle alltså "bara" ha i 6 v? Vår Vega skall ha sin i 8 veckor, hemskt!! Verklig toppen att de an fixa de så tidigt, men vi som nyblivnad föräldrar(Vega är 6 dagar gammal)känner oss en aningen snopade på konfetten, då vi inte kan hålla henne så där riktigt nära och mysa...!! Men ja, hoppas dessa 2 månaderna går snabbt förbi så skall vi mysa till de inte finns mer mys i en.. :)
    Lycka till ni oxå!

• drummelfjollan

Molly älskar pappas bröst oxå!
    ja 6 veckor är det sagt hon har "bara" en instabilitet i höger höft så det tar inte lika lång tid att ordna läkarna sa från början 2-3 veckor men så gick ju dom på sem så läkaren som kollade på henne sist ville inte ta bort skenan trots att han inte kände något fel och att det stod i journalen att den kunde tas bort om inget kändes, men han tyckte det var så svårt att tyda ad som stod i journalen=(. Så det blir ultraljud om tre veckor nu och om allt ser bra ut plockar de bort den.. Ja närheten saknar man...jag fick amma henne siist utanskena oc det var nästan otäckt var så rädd att jag skulle appa henne att hon liksom skulle glida ifrån mig...men det gick fint och var super mysigt....2 månader går nog fort om allt funkar och det kommer det säkert göra..den värsta värmeböljan är nog övernu..å Vega fick inte sin skena direkt?+ Molly var bara 2 dgr när den sattes dit..

• MamaMartina

Vega kom till oss på söndagen, o på torsdagen ringde de från ortopeden o bad oss komma in. Så hon var 4 dagar gammal när hon fick sin!

• MamaMartina

Vega kom till oss på söndagen, o på torsdagen ringde de från ortopeden o bad oss komma in. Så hon var 4 dagar gammal när hon fick sin!

• Majsi

Försöker blåsa lite liv i den här tråden. Har nämligen en liten flicka (2850g och 46cm) som fick von Rosen skena för någon dag sedan, 10 dagar gammal. Jag har också gråtit massor och tycker det känns hemskt att inte kunna ha henne riktigt nära. Värst är det med blöjorna för det rinner in under skenan på ryggen och är jättesvårt att hålla torrt och rent, tycker redan att det luktar illa från skenan. Vet att det är värre för föräldrarna än barnen men man måste väl ändå få tycka att det är hemskt. Några tips för att hålla det torrt och rent under skenan?

• drummelfjollan

Vi hr bara 5 dagar kvar med skenan nu sen ska vi fira=)!!! Vi har inte haft så mkt problem med att rinner in under skenan, men på vår ortoped mott sa dom attvi skulle komma in på "akut"bad eftersom det är jätteviktigt att det 'är torrt och rent för att minska riskenför skavsår...Vi har haft lakan emellan så det är dom som blivit blöta men det är himmla pilligt att få dit speciellt på ryggen... Vi har fått ordination att ta av skenan varje dag för att det blivit infekterat på ryggen, och det är nästan otäckt att hålla henne utan skenan nu hon blir så liten och mjuk=)!!Tänkte på det med blöjorna vi använder Huggies har funkat jättebra de är mer elastiska i "knäppet"....Lycka till!!

• annki72

Jag har 3 barn som haft von  rosen skena min yngsta har även fått ha skena vid 8 månader tll 13 månader då det inte räckte med von rosen

Skenan är ett nödvändigt ont, och jag tror som nån annan skrev att vi runt barnen lider mer än barnen.

på Måndag blir min dotter fri och det ska bli så kul att hon äntligen ska kunna resa sig upp och to m börja gå

Svar på tråden Min flicka har höftskena "von rosen" nån mer??