• Cubix

Rakat hunden..

Fick tips av en bekant som är veterinär att
    raka min hund nu i värmen
    (har en långhårig schäfer som nu fått problem med fukt-exem då hon badar mkt) så nu har hon fått en såkallad lejon-klippning och har ca 8mm päls på ryggen/sidorna!

men nu läste jag att hundar kan dö i värmeslag om de inte har päls? stämmer detta? det borde väl ändå min bekant ha talat om iallafall om det är stor risk!? Jag har hört att pälsen skyddar både mot värme o kyla men om hunden drabbas av fukt-exem är rakning ett bra alternativ.

nu blev jag orolig :(

• Svar på tråden Rakat hunden..
  • Mistys Daisy

Det lät ju skumt, tycker det borde hjälpa...
    Jag hade gärna rakat min, men hon hade ju sett helkul ut då ju!
    Jag förstår ju att dom behöver den vintertid dock!

• santanas

Tänk på andra raser där pälsen klipps, typ pudel, de dör inte av det men visst utgör säkert pälsen visst skydd. Tror inte du behöver vara orolig men du kan ju tänka på att svalka henne i värmen med tex en blöt handduk om du är osäker.

• Cubix

ja vi tänkte ju på hunden nu, oså växer de ju ut till hösten..
    Att hon ser helt galen ut är en annan femma, det struntar jag i, gjorde det pga hennes exem samt värmen men man blir ju orolig där när man läser att en del säger de kan dö av värmeslag utan päls :(

Mistys Daisy skrev 2008-07-29 19:54:43 följande:

Det lät ju skumt, tycker det borde hjälpa...Jag hade gärna rakat min, men hon hade ju sett helkul ut då ju!Jag förstår ju att dom behöver den vintertid dock!
  • Cubix

mmm där sa du något!
    ska även köpa kylhalsband till henne, de verkar va väldigt bra

santanas skrev 2008-07-29 19:55:28 följande:
    Tänk på andra raser där pälsen klipps, typ pudel, de dör inte av det men visst utgör säkert pälsen visst skydd. Tror inte du behöver vara orolig men du kan ju tänka på att svalka henne i värmen med tex en blöt handduk om du är osäker.
  • MinaHjältar

Vi rakar våran eng cocker spaniel på sommaren, vi rakar henne så hon har ca 1/2 cm kvar över hela kroppen, hon blir ju inte så snygg direkt men hon älskar att va utan sin päls och är mycke piggare och gladare i värmen utan sin tjocka päls.
    Har inte hört att det skulle vara farligt för hundar att rakas, vissa raser ska man ju göra de på.

Mina små troll
  • Dagsländan

Menade dom inte att du bara skulle raka där hunen fått våteksem då? Pälsen är ju ett skydd mot värmen inte bara mot kylan. Om du behöver kyla din hund snabbt så gör du det lättst genom att kyla benen och magen, där hunden har ytligast blodkärl. Tex genom att hunden får ställa sig i en sjö eller blöta ner handukar som du lägger om.

• DalaPetra

Rakar vår schäfer (ej långhårig men rejäl päls med mycket underull) baktill och fram under hakan där han lättast får fukteksem. Rakar första gången när värmen börjar komma. Detta gör att han kan få bada några gånger under sommaren om han torkas rejält rejält torr. Inte det lättaste måste jag erkänna.

Har även kylmatta, kylhalsband och kylduk när det behövs.

Att de inte skulle klara en rakning pga värmen tycker jag låter väldigt konstigt. Aldrig hört talas om det alls.

• Cubix

nej först va de meningen o bara raka henne där exemen är..
    men sen så tog vi en lejon klippnng pga värmen och för att undvika risken att hon åker på exem igen om hon badar längre fram i sommar

Dagsländan skrev 2008-07-29 23:20:17 följande:
    Menade dom inte att du bara skulle raka där hunen fått våteksem då? Pälsen är ju ett skydd mot värmen inte bara mot kylan. Om du behöver kyla din hund snabbt så gör du det lättst genom att kyla benen och magen, där hunden har ytligast blodkärl. Tex genom att hunden får ställa sig i en sjö eller blöta ner handukar som du lägger om.
  • Zantana83

MÄnniskor somgår ute i öknen har mycket kläder på sig lager på lager på lager.
    Stämmer faktiskt att hundarnaspäls skyddarmot varmen.
    AHr storpudel. om amn rakar tassarna oh nosen och Magen så håller dom sig svallare måste säga att när ajg hademin svarta til med ALL päls i lejonfrisyr solade hon helatiden nu e hon nerrakad och ligger inte alls i solen blir för varm å pälsen har en skyggande efekt helt klar.

• haeven

jag rakade av min stora newfoundland på 75 kg all päls nu. hon hade fått så mkt eksem, hon mår verkligen så mkt bättre nu!! fast nu ser hon ut att väga 20 kg mindre, synd att de inte känns så när hon trampar på en

• DalaPetra

Men att raka ner på olika ställen och inte helkropp kan ju inte hunden direkt lida av och påverka hunden i större omfattning...

Svar på tråden Rakat hunden..