• eec82

Vad gör man med en katt som kloar på soffan?

Vad gör man med en katt som kloar på soffan? fast hon ahr andra alternativ att kloa på. Hon kloar inte då vi är hemma då hon vet att hon inte får men då vi e borta så anfaller hon den verkligen. Någon som har några tips? Katten är tre år.

• Svar på tråden Vad gör man med en katt som kloar på soffan?
  • viseversa

fy spray kanske? problemet med den är att den luktar illa för människor också!

• Majuni

Min innekatt klippte jag klorna på... och hon kloade inte alls så mycket som oklippta katter jag känner...

• Anna52

de gillar inte citron. spreja på citron eller nån annan citrusfrukt.

• dumleanne

Våra katter klöser inte på möbler men jag vet katter som gör... En tjej som jag känner löste det med att lägga aluminiumfolie på soffan. Katterna gillar visst inte när det prasslar. Våra katter hoppar upp på spisen ibland så jag har provat detta men inget lyckat resultat. Kanske din katt.

• eec82

klipper klorna rätt ofta är tyvärr ingen skillnad. "fy spray" handlar man de e djurafärer el? Är det lite som "stopp å väx" eler va de heter som man sätter på barns naglar, fast katt version?

• eec82

haha min katt älskar att leka med allt som prasslar. Men citron kan ja ju prova, luktar ju gott med. :)

• Majuni

Fy spray sprayar du på det stället där du inte vill att katten ska kloa.. katten gillar inte lukten och förhoppningsvis går den inte dit och iom det så kan den inte kloa där...

• viseversa

ja man kan nog köpa det i djuräffärer.är en spray man sprayar på det stället man INTE vill att katten ska vara.det luktar pyton.Men tyvärr tycker även jag att det stinker.

eec82 skrev 2008-07-29 22:08:17 följande:
    klipper klorna rätt ofta är tyvärr ingen skillnad. "fy spray" handlar man de e djurafärer el? Är det lite som "stopp å väx" eler va de heter som man sätter på barns naglar, fast katt version?
  • eec82

har prövat att spraya kattmynta där hon får kloa, men utan resultat... har hört att en del katter e galna i det.

• dumleanne

vi har sprutat vanligt vatten på våra när de hoppat upp på bord och så men det kan ju va svårt att göra när man inte är hemma. Sätt ett väsklarm i soffan som börjar tjuta när han hoppar upp och ska klösa kanske. Lite jobbigt att inte kunna stänga av det innan man kommer hem bara

• eec82

[citat]
    ja man kan nog köpa det i djuräffärer.är en spray man sprayar på det stället man INTE vill att katten ska vara.det luktar pyton.Men tyvärr tycker även jag att det stinker.
    [/citat]

ja nackdelen om de stinker så man själv inte vill vara i soffan :( Men å andra sidan kankse hon inte återgår då. Hon är innerkatt men får vara ute på helgerna då vi är hemma å klagar aldrig på dagarna då hon itnte får gå ut. Tänkte om hon var uttråkad el så.

• eec82
    dumleanne skrev 2008-07-29 22:15:39 följande:
    vi har sprutat vanligt vatten på våra när de hoppat upp på bord och så men det kan ju va svårt att göra när man inte är hemma. Sätt ett väsklarm i soffan som börjar tjuta när han hoppar upp och ska klösa kanske. Lite jobbigt att inte kunna stänga av det innan man kommer hem bara
    ja alla sätt e bra utom de dåliga haha. Nja får la se, får testa mig fram lite kan börja med citrontipset jag fick tidigare i tråden å se om de hjälper. De skonsamma vägen får ta den smärtsamma senare! :) Bord å spis verkar hon ha förstått sig på å bryr sig inte, e bara soffan som ligger risigt till.
  • viseversa

ja tyvärr är lukten ett problem.tycker du ska pröva citronspray estället.Det luktar ju iallafall inte illa.Ta fy sprayen som sissta utväg.

eec82 skrev 2008-07-29 22:16:11 följande:
    [citat]ja man kan nog köpa det i djuräffärer.är en spray man sprayar på det stället man INTE vill att katten ska vara.det luktar pyton.Men tyvärr tycker även jag att det stinker.[/citat]ja nackdelen om de stinker så man själv inte vill vara i soffan :( Men å andra sidan kankse hon inte återgår då. Hon är innerkatt men får vara ute på helgerna då vi är hemma å klagar aldrig på dagarna då hon itnte får gå ut. Tänkte om hon var uttråkad el så.
  • eec82

Citroner får de bli. Inhandlar imorgon, kan återkomma om de fungerar eller ej. Tack för era svar!

• novaliam

Jag använde vitpeppar både i soffan och på en matta där mina katter också gillade att klösa. Funkar jättebra. Bara att hälla ut där katten inte ska vara o katten går inte dit! Efter ett tag behöver man inte fortsätta för katten har vant sig av med beteendet. Lycka till!

• Max mamma

Hade sprayflaska med vatten å sprutade på Selma när vi skaffade ny soffa å han var dit å vässade klorna.Det funkade jättebra,var bara de första ggr man behövde spruta vatten,sen behövde vi bara visa flaskan så sprang han
    Nu rör han inte soffan alls.

Svar på tråden Vad gör man med en katt som kloar på soffan?