Får man äta halloumi?
Nån som vet?
Nån som vet?
Får man fråga vad det är?
Så länge osten är pastöriserad eller att man själv hettar upp den (så den bubblar) så är det helt OK!
Halloumi är ju pastöriserad.
mmmm vad sugen jag blev nu!!
Det är en cypriotisk ost. Man grillar den, jättemums :)
det är en ost som man vanligen steker.. mumsigt gott.. vet inte om det hjälper men jag åt det till lunch idag, så länge den är pastöriserad är det väl lungt antar jag men kan inte säga säkert. sen när du steker den så borde de (om det nu skulle finnas nån knäpp bakterie kvar) sissta som var levande dö.
Aha, tack
Jag gillar den både "rå" och tillagad...mmmm. Men kanske bäst att man värmer den då? Tack för alla snabba svar!
Hej! Jag trodde också att man kunde äta halloumi, men sen läste jag på livsmedelsverkets hemsida att "Halloumi är en annan typ av getost där eventuell listeria kan föröka sig." Och att man därför inte ska äta halloumi om man vill vara på den säkra sidan. Läs alltihop på www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx
Suck... har läst länken, vad allt är krångligt och framför allt kortfattat. Är det för att det är getost eller generellt? För den "svenska" varianten på typ konsum är ju gjord av komjölk...
Förmodligen är det svensktillverkade okej, men vill man vara säker så är det väl upphettat som gäller - då är ju alla ostar säkra. Fråga Lata kocken Johanna här på FL annars, hon har så bra koll.
Inga problem - den grillas ju! Ät och njut.