vad är halsbränna och hur känns det?
och varför får man det och hur undviker man det?
och varför får man det och hur undviker man det?
halsbränna gör förjävligt ont, känns som om det brinner i halsen typ...är när magsyran kommer upp i srupen...man kan få det av vissa saker man äter..tex jag får det av äpplen, papprika å stark mat, å då är det bara å undvika det, eller att köpa nåt på apoteket mot halsbränna finns massa receptfria grejer som är bra..
Du kan känna det som att det brinner i ditt bröst! Man ska inte äta sur mat/dryck och inte så starkt kryddat. Det har nåt med att magsyran åker upp. Magmunnen (kan det heta så?) klarar inte att hålla igen, särskilt när man är gravid. Köp Rennie på apoteket så kan det lindra.
Jag har känt en klump i halsen på sistone. Den har inte bränt direkt, men det är obehagligt som sjutton...
Kan det vara det då?
En klump i halsen? Jag vet inte, men det låter inte som halsbränna. Halsbränna svider och bränner och sen kan det försvinna. Försvinner klumpen eller känns den hela tiden? Om den är kvar jämt tycker jag nog att du ska kolla upp det!
Ska se om jag kan förklara känslan. Du har väl någon gång kräkts kan jag tänka mig. Då brukar man ju kunna känna sig skavig eller att det irriterar av magsuran i hela strupen efteråt. Eller om du haft sura uppstötningar någon gång...om du då tänker dig att syran liksom trängt upp och ligger och liksom skvalpar i strupen så fräter det ju.
Halsbränna beror på att magsyra tränger upp i själva strupen (förbi magmunnen, helt korrekt uttryckt av någon här innan). Strupens slemhinnor är inte anpassade att klara av syran men det är ju magens slemhinnor. Därför fräter det och skapar en irritation.
Själv så har jag ett bråck på magmunnen som gör det hela lättare för magsyran att komma åt, därför äter jag medicin mot detta. Jag läste någon stans att just graviditetshalsbränna beror delvis på att kroppen producerar nåt avslappningsjox som är bra för nåt med barnet eller nåt helt annat (kommer ej ihåg vad) men att då även magmunnen påverkas att slappna av lite den med. Koffein och nikotin har också en avslappnande verkan på magmunnen. Sen är det även så att övervikt eller graviditet innebär att man har mer i "magen" vilket kan göra att det skapar ett större tryck uppåt än annars.
Halsbränna kommer av att bebisen trycker om magsäcken och lite magsyra kommer upp i halsen eftersom magmunnen inte orkar hålla emot trycker nedifrån.
Jag har aldrig haft det före jag blev gravid och om någon undrar hur det känns så brukar jag förklara det som att det brinner i halsen och bröstet. Det känns som om man skulle svepa ett glad whiskey och man riktigt känner hur det bränner hela vägen ner och man blir alldeles varm. Det är väldigt obehagligt.
Jag använder Gaviscon från Apotektet. Det är okej att äta när man är gravid. Det är en tuggtablett som växer till ett skum i munnen när du tuggar sönder den och sen lägger sig skummet som ett lock i magen, så att magsyran inte kan ta sig upp i halsen. Halsbrännan försvinner i samma sekund som man sväljer ner skummet.
Det sägs att man kan få mindre halsbränna om man undviker mat som är fet eller stekt. Men jag får halsbränna av allt; frukt, glass.. jag allt, oavsett vad jag äter.
Tack!
Det är nog halsbränna som jag har, det har börjat bränna lite mer nu och så kommer det oftare.
Den där medicinen, är den ok att äta varje kväll eller kanske flera gånger om dagen?
Kvällarna är värst, speciellt då jag lägger mig ner...