Jag skulle rekomendera något annat. Hoover är ett litet enklare märke och har inte alls samma kvalitet på sina tvättmaskiner jämfört med t.ex. Electrolux, Cylinda eller Miele.
Om tvättmaskinen har 1400 varv så är den inte AAA-klassad, då 1400 varv är B-klassat. Endast 1600 varv blir A-klassat. Däremot kan självklart tvättmaskinen bli A-klassad ändå, beroende på energibrukning m.m.
Jag skulle inte rekommendera en tvättmaskin som klarar 8kg tvätt, då detta sliter mer på trumman än om du köper en tvättmaskin med 6kg eller 7kg. Om du dessutom slänger in hela 8kg så kommer din tvättmaskin behöva åka in på service mycket snabbare än om du köper en som klarar av färre kilon.
Det är dock mycket mer som spelar roll vid köp av tvättmaskin. Det man ska tänka på är hur många liter vatten som går åt vid varje tvättning. Det är även viktigt att veta om tvättmaskinen väger tvätten och anpassar vattenmängd beroende på hur mycket tvätt man slänger in (extra viktigt om trumman klarar 8kg!). Har den display, fördröjd start, skontrumma?
Electrolux gör (bortsett från Miele) några av de bästa tvättmaskinerna som går att köpa. En riktigt bra tvättmaskin är EWF16589 som säljs på Elgiganten för 6990kr.
Denna har 7kg, 1600 varv, väger din tvätt och anpassar vattenmängd, har display som visar resterande tid, låter dig själv ställa in hur länge du vill tvätta, fördröjd start, skontrumma (mer skonsam mot dina kläder och låter mindre), sprutar vatten från toppen av trumman (bättre fördelning av tvättmedel bland dina kläder) och mycket mer.
EWF14589 är, mer eller mindre, samma maskin, men med 1400 varv och saknar skontrumma. I övrigt är de likvärdiga. Denna kostar 5790kr på Elgiganten.
Hemma-butiker har inte nödvändigtvis högre kunskap gällande vitvaror än t.ex. Siba eller Elgiganten, då dessa butiker har personal som kan det de säljer (på rätt avdelning).
Däremot skulle jag inte påstå att Cylinda håller högre kvalitet än andra märken. Cylinda är inte prisvärt alls. Du betalar ca 2000kr för endast märket - inte kvalitet. Då kan du lika gärna köpa en tvättmaskin från UPO, vilket är samma tillverkare med annan branding.
Kort och gott - ta reda på fler uppgifter om tvättmaskinen du kollar på. Av de uppgifter du har skrivit här så skulle jag INTE köpa den.