• Heleneced

Nu kom frågan...och jag var INTE beredd :-)

Alex är snart åtta och nu ikväll kom frågan om hur barn blir till. Det hjälpte INTE att säga att mamman och pappan gör det och man myser och så blir det barn *hahaha* Det har ju fungerat innan!!! Hur detaljerat berättar ni? Vad sören ska jag säga. Jag sa det jag brukar men då sa han -Amen vadå? vad gör man när man myser? Hur kan barnet komma in i magen? Alltså HUR? Jag började skratta och sa att det var han för liten för att få veta. Behöver man berätta mer? Jag kommer inte ihåg hur mina föräldrar sa, men jag fattade ju *sss*
    Hihi, jag trodde att sånt här skulle vara enkelt för mej, har inte så mycket fördomar, men jag var helt oförberedd och blev bara full i skratt.
    Ge mej råd, tips och era historier!!!

• Svar på tråden Nu kom frågan...och jag var INTE beredd :-)
  • Tulsa

Jag köpte boken "Så blev jag till" av Katarina Januch, den beskriver på ett bra sätt hur och varför.
    Iom att din son är 8 år kan du även kompletera den med Lennart Nilssons bok "Ett barn blir till" som visar upp naturens utveckling av fostret.

• Pallas

Köp en bok och läs tillsammans. Försök att inte säga mer att han är för liten för att förstå, det är något som jag upplevde extremt kränkande som barn.

• melles mamma

det finns flera bra böcker om "hur barn blir till"som man kan köpa/låna riktade till barn i den åldern fråga på bilblioteket eller bokhandeln!

• Heleneced

Jättebra förslag med boken!
    Pallas-jag var kanske lite otydlig, jag sa det med glimten i ögat. Jag o Alex har en väldigt kärvänlig relation och har småfnittrat lite bägge två åt "detta" ikväll. Han känner sig inte kränkt.
    Jag blev lite paff att frågan kom nu, just idag, liksom *hihi*

• Pallas

Helene: okej, det låter ju helt i sin ordning! Ett sådant förhållande har jag och min tonåring också.

Håller med Tulsa om boktipsen!

• onka

Min dotter som är 8 kom hem från skolan och talade om att nu visste hon hur barn blev till för det hade fröken berättat.
    Tack fröken!

Sedan visade hon med händerna hur det går till, som den naturligaste sak i världen. Det var bara att hålla god min, men herregud vad generad jag blev......och väldigt "kissnödig" så jag kunde gå på toa och skratta.....

Däremot när hon var 5 så var det en liten kille som frågade henne om hon skulle gå hem och knulla. Självklart kommer hon och frågar mig vad knulla är...
    Jag försöker lite fint förklara att det bara är ett fult ord (jag tycker det är fult) som omogna småungar använder. Ja men mamma vad heter det om man inte är omogen då?
    Nja man säger väll att man älskar med varandra och då kan det bli barn. Förklarar skillnaden mellan att älska någon och att älska med, utan att gå in på detaljer. Poängterar att det bara är vuxna som kan få barn.
    Efter en lång tystnad säger hon " då tycker jag att du och X ska göra det där jag inte kommer ihåg vad det hette för jag vill ha småsyskon!"

• Heleneced

onka - haha, ja, de är helt underbara. Och så står man där och blir generad när de ser det helt naturligt.
    Bra fröken din dotter verkar ha!

• Annber

Du kan ju låna nån bok på biblioteket.
    Själv lånade jag Rut & Knut tittar ut på liv och död : änglar och navelsträngar till
    min son som blir 6 år i sommar. Han hade fått lite information på dagis, så han
    hade ett litet hum om hur det gick till. Vi säger bara att pappans snopp ska in
    i mammans "bäbishål", han vet att det finns ett hål där bäbisarna kommer ut.
    Svårare än så har inte vi gjort, sen låter vi himla neutrala så det inte blir så
    himla märkvärdigt och spännande.

• Mamma Mio

Mina killar har tidigt fått veta att det finns frön i pungen...de fröna simmar till mammas ägg när snoppen är inne i mamma....på lite olika nivå vid olika åldrar....ofta har de inte undrat precis HUR de kommer in, bara att de kommer in i mamma....

• miamammsen

Min svärmor har en helt underbar film om hur ett barn blir till, den är tecknad och förklarar väldigt bra.. Vi lånade den och visade våran fyraåring som har mycket funderingar kring detta nu när hon ska få sitt andra syskon i augusti.... Efter att hon sett filmen så föklarade hon väldigt enkelt och obesvärat för oss hur bebisar kom till och hur de kommer ut och att mamman kna ha jätte ont då...
    Men vi tittar oxå mycket på bilder från när hon var i magen och när hon var liten plus at vi kollat i boken "ett barn blir till"..... Funkar på våran fyraåring, så det borde funka för din åttaåring.. Jag tror att det viktifaste är att man är så ärlig som möjligt och inte skojar bort frågan

• Nightwish3

miamammsen: den tecknade filmen hette den typ Per, Ida och minimum... eller något liknande?

• Cheri

Jag vet inte alltså men jag blev en aning förvånad när min 4 åriga son talade om för mig att bebisen i min mage hade kommit genom pillen.

Tänkte inte förklara mer detaljerat för honom riktigt ännu Men jag tror att man ska vara ganska så öppen om sanningen för dom, speciellt då dom frågar

• Cheri

Jag vet inte alltså men jag blev en aning förvånad när min 4 åriga son talade om för mig att bebisen i min mage hade kommit genom pillen.

Tänkte inte förklara mer detaljerat för honom riktigt ännu Men jag tror att man ska vara ganska så öppen om sanningen för dom, speciellt då dom frågar

• N E A

Jag är som så att jag anser att man kan berätta i detalj UTAN att nämna det sexuella i det.
    Godtar de inte att mamma och pappa gosar? Då är det stora för att gå en bit längre...
    Hur som helst så har jag alltid sagt till barn som frågat mig att pappas snopp är i mammas mus och det simmar som små fiskar in i mammas mage och där växer sen bebisen.
    INGET barn har reagerat på detta utan godtagit det helt enkelt...

• miamammsen

Nightwish3---- Nej den heter "Hur jag blev till" Jätte söt är den..

• Veladis

Apropå böcker...
    Min mamma köpte Mens-boken (ja det finns en sådan) till mig, då jag var ca 10 år... Tyckte hon var jättepinsam, men läste i smyg under täcket om bindor, tamponger och kvinnlig sexualtitet...

På en förskoleavdelning som jag har arbetat projekttimmar på, har 5-åringarna haft tema "kroppen" under åren... Då kom "frågan" naturligtvis upp, och jag svarade sisom så att bebisar blir till när ett pappafrö, som finns i pappans pung möter ett mammafrö som finns inuti mammans mage, innanför snippan... Mer behövdes inte, inte för dem i allfall. Vi läste böcker deär det fanns käcka tecknade bilder på mammor oh pappor som kramades nakna...
    Jag tror på att man inte ska ljuga för barn, men inte prcka på dem mer information än de behöver... Man svarar så enkelt och naturligt på vad de frågar efter, helt enkelt...

Svar på tråden Nu kom frågan...och jag var INTE beredd :-)