• scrapparlotta

Snabba och lättlagade kvällsmåltider?

Nästa vecka börjar allvaret här.....då börjar vi att jobba efter att ha varit föräldralediga i omgångar sen hösten 2004 (oj, vart har tiden tagit vägen) SÅ, nu måste man tänka egenom saker och ting så allt ska gå lätt och smidigt. En sak jag tänker på......vad ska man äta till kvällsmat när man kommer hem halv 6 på kvällen med två trötta ungar? Det blir oftast jag som får hämta dom och fixa maten på kvällen då sambon jobbar kvällar. Då måste man fixa fram nåt att äta som går snabbt att laga, är hyfsat nyttigt och som är lättlagat.....Nu vill jag ha massor av tips från er

• Svar på tråden Snabba och lättlagade kvällsmåltider?
  • garib

försök att laga mat kvällen före så kan ni bara värma när ni kommer hem eller kanske laga mat på helgen och frysa in.

• Nandy79

pytt i panna ;)
    pasta med pasta sås
    koka ris och frys in i portions förpackingar så behöver du bara göra tillbehöret.

• scrapparlotta

Tack för era svar
    Jag vill ha lite mer "lätta" tips åxå....vi äter bra lunch, både jag och barnen på dagis, så vi kommer att äta liet lättare på kvällen (oftast i alla fall) Typ pannkakor, omelett och så.......men det kan man ju inte äta varje kväll....Så lite tips på sån mat...Tack!

• agua

ungsstekt falukorv med pottimos kan även blanda in morötter i mosen så blir de extra gott.

kycklingpasta 15 min

köp färdig grillad kyckling på coop

koka makaroner och skiva kycklingen

blanda cream fraich chilikrydda + matlagningsgrädde i en bunke och sen lägger du ALLT i en ungsäker form. Gratinera tills de blir fin färg.

• Nandy79

Tortilla wraps

alla kan göra sin egen..
    fyll med skinka tonfisk eller ngt annat roligt fyll på med sallad och en dressing .. snabbt lätt gott och billigt.

Gör en stor sallad med sugarsnaps blandsallad och feta ost soltorkade tomater och parmaskinka
    alt. kyckling och bacon och ceasardressing + lite krutonger

varma mackor/ foccacias

soppor av olika slag
    duka bara fram en mack buffé så får alla göra själva med en matigare ton ..

couscous med tillbehör ni gillar..
    jaa.. det finns massor

• Pshevil

Pasta alla Sorrentina
    Pasta med sås på hela tomater (vi brukar vara slöa och ta på burk, men det är säkert mycket godare med färska tomater), tunt skivad lök, mozzarella och basilika (och parmesan om man vill). Bryn löken så den blir mjuk, blanda i övriga ingredienser (utom mozzarellan), låt koka 5 min. Lägg i mozzarellan (skuren i småbitar) och låt den bli varm. Blanda med nykokt pasta.

Pasta Alfredo (4 port)
    Pasta
    smör
    150 g parmesanost, riven, färsk
    3 dl grädde
    3 msk persilja, finhackad

Smält smöret i en kastrull på svag värme. Tillsätt parmesanost och grädde och koka upp under omrörning. Sänk värmen och låt såsen sjuda under omrörning tills den tjocknat något. Tillsätt persilja, rör om och rör tills allt är blandat. Blanda såsen med pastan.

Svägerskans laxgryta
    Laxfilé (ca 1 per person) skuren i tärningar
    Matlagningsgrädde (ca 2,5 dl för oss)
    Wokgrönsaker (brukar ta ca en halv påse för oss, 2 vuxna + en 2-åring)
    Kokosmjölk
    Salt och peppar

Bryn wokgrönsakerna i margarin eller olja i stekpanna enligt paketet (fast lite kortare tid eftersom de ska koka ett tag sen), häll sedan på grädde och kokosmjölk och låt koka ihop lite. Lägg i laxtärningarna och låt koka med 5-10 min, krydda. Servera med ris.

I wanna be like water if I can, 'cause water doesn't give a damn
  • Nånting

Om man bara ska ha lite att äta funkar det ju att dippa grönsaker. Lite olika grönsaksbitar, ett par dipsåser och kanske något brödakrigt att dippa också. Snabbt, enkelt och nyttigt.

• Snöbär

Varma mackor
    Abbas färdiga räkstuvning på burk + formfranska eller annat bröd .
    Grilla i ugnen tills det fått fin färg enkelt och jättegott, tom min 2,5 åring gillar det.

• optimisten
    Snöbär skrev 2008-08-03 16:31:59 följande:
    Varma mackorAbbas färdiga räkstuvning på burk + formfranska eller annat bröd .Grilla i ugnen tills det fått fin färg enkelt och jättegott, tom min 2,5 åring gillar det.
    Igår gjorde jag pannkakor till barnen. Till oss fyllde jag pannkakor med abbas färdiga räkstuvning, rullade ihop och strödde ost över. In i ugnen i ca 10 minuter i 250grader. Jättegott!Serverade sallad till.
  • cimpan

Korv med bröd
    Havregrynsgröt, smörgås och 1 kokt ägg.
    Oxpytt.
    Äter man ordentligt under dagen så tycker jag att det räcker med nå lätt på kvällen. Finns många olika sorters gröt och sen kan man väl käka lite kräm och mjölk med nått till. Filmjölk med musli. Tillsätt en frukt och kanske lite morotsstavar som man kan ha färdigt i kylen så känns det lite nyttigt ..Lycka till

• scrapparlotta
    Marsch skrev 2008-08-03 21:39:28 följande:
    Vad gillar barnen för huvudingredienser?
    Ja du, den stora gillar inget egentligen. Äter för att överleva bara känns det som. Den lilla......hon äter i stort sett allt. Så dom är olika Men kyckling är väl nåt vi äter mycket av här hemma.....

Tack för alla bra tips, ska spara alla till kommande dagar (klarar alla andra, klarar väl vi....)
  • Flygfotogen

Gör lasagne, kålpudding, grytor, stroganoff etc och frys in. Koka potatis och ris och värm upp maten.

• Heavenlyfaith

Idag åt jag o sonen majskolvar, kokta ägg o smörgåsar. Tände ljus o gjorde te till det

• scrapparlotta

Tack för ni delar med er, blir jätteglad. Känns som att pasta är nåt jag kommer att ta till ofta. (Hur många gånger i veckan kan man äta pasta? )
    tortillas är ju en bra ide åxå.......
    Till saken hör åxå att jag nu måste börja gå ner i vikt, så det får inte vara några kalorichokar här

• Kulta17

Du kan lätt blanda babyspenat, ruccula och olika grönsaker med antingen pärlcouscous, quinoa, fullkornspasta eller bönor. Behövs egentligen inget annat till, men lax är gott. Sköter sig själv i ugnen. Bra för dig också

Svar på tråden Snabba och lättlagade kvällsmåltider?