• stara

samsovning -risk med att alla använder samma täcke?

vår son, nu 4 mån, sover mitt emellan oss i vår dubbelsäng och har gjort det hela tiden. vi har inte vidtagit några extra åtgärder, utan allt är som vanligt, och vi delar alla tre på ett stort gemensamt täcke.

undrar bara när jag hört om så många som är så nojiga just vad gäller täcken -kan det verkligen vara farligt att dela? finns det bebisar som kvävts under ett vanligt täcke??

• Svar på tråden samsovning -risk med att alla använder samma täcke?
  • Bettyboopan1984

Det BVC sa till oss är att om bebisen delar täcke så kan det bli för tätt vilket kan leda till ökad risk för PDS... bara vad dom sa till oss...

• Lisa E

Vi delade också täcka hela familjen i början men gick ganska snabbt över till två enskilda täcken eftersom det blev mycket smidigare. Vi tyckte att sonen hamnade i "kläm". Det var inte så lätt att få täcket att ligga precis i rätt höjd för honom när vi var två vuxna på var sin sida om honom som sov med täcket på olika sätt. Han trivs bättre att ha sitt eget som han kan slita och dra i och gosa med precis som han vill. Men jag har aldrig hört att någon har kvävts under ett vanligt täcke, det är nog mycket ovanligt.

• Suskiv

Det blir lätt för varmt och tätt med ett stort täcke. Bäst är om alla har eget. Här har bebisen ett spjälsängstäcke och vi vuxna har vanliga täcken (ja inte nu på sommaren för då sover vi med påslakan bara)

• Oliwa

Vi har ett kingsizetäcke allihop, inga problem alls! Tror att täcket är 2.40 och sängen 1.80 så alla kan göra vad dom vill med sin täckdel. Vi har haft detta sedan vår son föddes, han är nu 1 år.

• MollyJones

Bebisar är varmare än oss vuxna och behöver inte lika mycket täcke, dessutom måste de kunna sparka av sig om de blir för varma. Vår son ligger ovanpå täcket med en egen, tunn filt (som han alltid sparkar av sig...). Jag har bara täcke upp till midjan så jag kan amma på natten utan att stöka med täcket.

• PrettyUgly

Här delar jag och sonen täcke. Har bara ett jättetunt sommartäcke så jag har aldrig varit orolig att han ska kvävas. Dessutom brukar han ändå sparka av sig täcket så jag har svår att se hur det skulle kunna hamna ovanför huvudet på honom.

Men ett stort, tungt och tjockt täcke skulle jag inte vara bekväm att ha på honom.

• Majsi

Jag har för mig att jag hört att bebisar inte skall ligga under duntäcke! Vet inte om det stämmer och i så fall varför. Någon som vet? Jag har ett eget täcke till vår bebis då hon sover i vår säng.

• asparinC

Majsi: De har svårt att reglera kroppstemperaturen och blir lätt överhettade.

• cloudberry79

Vi har alla varsitt täcke, V sover oftast med sitt i fotänden, så han har pyjamas när han sover. Det blir för varmt för barnet och ökar risken för PSD något, men det är ju upp till var och en att ta den risken.

Skillz that Killz 10k+
  • Viran

Vi sov alla 4 under ett gemensamt jättetäcke, barnen har dock legat högre upp i sängen när de va pyttisar. Det har liksom blivit en luftficka mellan mig och pappan så det har inte blivit så varm. dessutom så va våra barn lite frusna så det har funkat perfekt...

Svar på tråden samsovning -risk med att alla använder samma täcke?