• helena82

tycker inte att sempers magdroppar....

fungerar här på lillan, har gett i över 1 vecka nu och funderar på att köpa minifom men det ska ju ges innan VARJE måltid och hon ammas väldigt ofta nu och ca 4-6 gånger under natten. är det värt att prova minifomen, hur stora är oddsen för att det funkar?? kan man ge både semper och minifomen? Hon är 3 veckor

• Svar på tråden tycker inte att sempers magdroppar....
  • Lily38

hej! jo man kan ge både och, gjorde jag ett tag. men sempers magdr kan ta ett tag innan de verkar, tror det tog lite över 2 v på min son.

• Snorkis

Sempers magdroppar hjälper INTE mot kolik...! Magdropparna återställer bakteriehalten i tarmarna och kolik beror på att det finns gaser i magen inte bakterier...

Det är bara minifom som hjälper mot kolik....

• Lily38

nja..vet flera barn som blivit bättre m magdropparna så jag tycker att det är värt att prova. min son hade mkt gaser i magen o det blev bättre av dem...bättre än minifom faktiskt. använde både och ett tag men tog bara sempers efter ett tag.

Snorkis skrev 2008-07-30 10:10:51 följande:
    Det är bara minifom som hjälper mot kolik....
    hittade detta....

Sempers Magdroppar och kolik

"Sempers magdroppar med lactobaciller marknadsförs mot spädbarnskolik och kan ges från födelsen. Ca-pris 179:- för en flaska.

Spädbarnskolik kan ha många orsaker - se GrowingPeople för en utförligare genomgång.
    Det finns inga hållpunkter för att lactobaciller skulle ha några negativa biverkningar.
    Det finns starkare evidens för effekt av lactobaciller än för dimetikon (Minifom) men evidensgraden torde hamna på lägsta nivå (4) än så länge."
  • Joje

Helena - Det kan ta upp till 2 veckor (säkert längre i vissa fall) innan dropparna ger någon effekt! Håll ut ett litet tag till!!! Ge Minifom under tiden som noroli skriver, så kanske besvären lindras lite!

Snorkis - Där har du fel... Sempers magdroppar gjorde underverk för sonens kolik, Minifom funkade inte alls!!

**Liam 17 april -07 & Linn 12 juli -08**
  • AnnaH

Jag har kombinerat Minifom och magdroppar till min lilltjej. Testade att bara köra på magdroppar, men då kom magknipen tillbaka. Vi ger inte Minifom varje måltid utan 4 ggr per dag. Fick den rekommendationen av både bekanta och BVC. Ger då 20 droppar istället för 10. Har fungerat kanonbra.

Nu har vi trappat ner på Minifomen och ska sluta med dem när flaskan är slut. Lillan närmar sig 3 månader nu. Magdropparna kan man ge hela småbarnstiden.  http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=15589

♥ Evina 080509 ♥
  • helena82
    AnnaH skrev 2008-07-31 11:40:26 följande:
    Jag har kombinerat Minifom och magdroppar till min lilltjej. Testade att bara köra på magdroppar, men då kom magknipen tillbaka. Vi ger inte Minifom varje måltid utan 4 ggr per dag. Fick den rekommendationen av både bekanta och BVC. Ger då 20 droppar istället för 10. Har fungerat kanonbra.Nu har vi trappat ner på Minifomen och ska sluta med dem när flaskan är slut. Lillan närmar sig 3 månader nu. Magdropparna kan man ge hela småbarnstiden.  www.growingpeople.se/templates/Page.aspx...
    aha okej men det är inte risk för att de får ont igen då, om man bara ger 4 gånger/dag? ger du morgon lunch middag och kväll då eller hur ska man fördela?
  • Tindra Lee

Håller med Puff.

Magdropparna fungerade så mycket bättre på våran son oxå.
    Minifom gjorde det bara värre för den lilla stackaren :(

(¯`°?.¸ ღ ♥ ♥ Linus 08-02-20 ♥ ♥ ღ ¸.?°´¯)
  • bebbe made in italy

enl mitt bvc skall man sluta med dom om man inte märker en förbättring, jag testade dropparna men det hjälpte inte alls och då fick jag rek att sluta så det gjorde jag... minifom var det värsta jag varit med om gud vad allt blev värre, dom skall föresten försvinna från handeln...

Mamma till världens sötaste lilla docka
  • AnnaH
    helena82 skrev 2008-08-01 16:27:05 följande:
    aha okej men det är inte risk för att de får ont igen då, om man bara ger 4 gånger/dag? ger du morgon lunch middag och kväll då eller hur ska man fördela?
    Nej, eftersom den riktiga effekten av Minifom är fördröjd fungerar de även om man ger enbart 4 ggr per dag. Effekten blir däremot bättre om man ger vid varje måltid. Vi har gett ca 06, 11, 16 och 21 så ungefär morgon, lunch, middag, kväll. Det spelar tydligen inte så stor roll. Upp till 30 droppar per tillfälle är tydligen okej att ge utan speciell ordination från sköterska/läkare.
    ♥ Evina 080509 ♥
Svar på tråden tycker inte att sempers magdroppar....