• Smulanflen

Mens

Kan man få p-piller om man har så mycket mens att det blöder igenom, så man får byta kläder flera gånger/dag?
    Det kan gå ca 15 min bara så får hon byta.
    Lider verkligen med henne, hon vågar ju inte gå ut någonstanns, rädd för att blöda igenom.

Eller vilken hjälp kan man få?

• Svar på tråden Mens
  • Tina B

Men fy vad jobbigt Ring gynmottagningen och fråga. Jag vet inte om just p-piller minskar mensen, det är väl mer smärtan som kan minska (?) men någonting bör ju finnas. Hormonspiral kan ju ta bort mensen helt och även en ny slags minipiller tror jag.

• Smulanflen

Tina B skrev 2008-07-30 10:25:24 följande:

Men fy vad jobbigt Ring gynmottagningen och fråga. Jag vet inte om just p-piller minskar mensen, det är väl mer smärtan som kan minska (?) men någonting bör ju finnas. Hormonspiral kan ju ta bort mensen helt och även en ny slags minipiller tror jag.
    Spiral tror jag nog inte, min dotter blir 13 år.
    Jag ska ringa o höra, jag vet att jag också fick börja med p-piller för jag hade så mycket blödningar.
    Ja hon tycker det är jättejobbigt & hon blir så ledsen.
  • BigAuntie

Det finns ett piller man kan ta tillsammans med p-pillrena som gör att man lixom "hoppar över" mensveckan. Det kallas sockerpiller.

• äppelmos

Innan jag började med p-piller blödde jag kraftig i upp till 8 dagar varje mens (var 6-7 vecka) med kraftig smärtor. nu med p-piller (cilest28) blöder jag lagom (lite jämfört med förr) i 1-2 dagar å smådroppar i 2-3 dagar (litet trosskydd räcker de dagarna) och har ont 1 dag men det är överkommligt med värktabletter. så gå med din dotter till en gyn och diskutera saken (om hon inte vill gå själv..)
    vill bara komentera BigAunties inlägg: det är under de 7 sockerpillerna (hormonfria piller) man har mensen. men man kan hoppa över en månad vid behov (skönt på sommarn tycker jag)

• luspudel

Har för mig att Cyklo-F finns receptfritt på Apoteket, som ska minska blödningar! Kanske värt ett försök?

• ellen81

Man kan väl alltid få p-piller, rikliga menstrautioner eller inte?

• lenka

Cyklo-F är jätte bra men man ska rådfråga läkare först om man är under 15 år

• aihpoz
    BigAuntie skrev 2008-07-31 13:15:58 följande:
    Det finns ett piller man kan ta tillsammans med p-pillrena som gör att man lixom "hoppar över" mensveckan. Det kallas sockerpiller.
    Sockerpillrena tar man ju veckan då man ska ha mens..så att man får en blödning..
    När 1+1 blir 3
  • livetärgött

P-piller kan hjälpa, men min syster fick tvärtom stämdig mens av sina piller! Olika sorter kan vara värt att testa iså fall. Ring till gyn eller gå gemensamt till ungdomsmottagningen!

Hade inte så jättestora problem själv, men mensen kom väldit oregelbundet. Skönt med p-piller då vet man att de dagarna man tar sockerpillrena kommer mensen.

• abnocto

Jag har en bekant ung tjej och jag vet att hon fick något mot att hon blödde så mycket, om det var p-piller inte vet jag inte. Men piller finns i alla fall så ring.

• MiniAndre o MiniTrajas

Oj de visste inte jag om :O
    Men vilket p-piller minskar smärtan då?
    Skulle behöva de isf :/

• Mamma 35

Det finns Cyklo F tabletter ibrus på Apotek, men det måste läkare skriva recept på, minskar betydligt blödning o värk.

Svar på tråden Mens