• Imox

Någon med tax??

KOmmer komma en liten tax valp hem hit i sep/okt
    en dvärg långhårig.

vore kul om det finns andra tax ägare här :)

kommer bli en utställnings tax och absolut att spåra med

• Svar på tråden Någon med tax??
  • Nåån

Här är en.
    Jag har en strävhårig tax hane på 4 år. vårat är avlad för jakt.

• Imox

kommer oxå skaffa en hane, har en russel hane som vill ha sällskap. men vill inte ha en russel till då min e så speciell i tempramentet (lugn som vet inte vad) och kommer nog bara bli besviken om den andre inte blir likadan vilket e en på miljonen. så tax e nog ett bra val för mig och vad jag gillar att göra.

• Nåån

hoppas hannarna går ihop bara. Min kan inte träffa andra tax hanar.

• Imox

russeln e kastrerad så det borde vara lungt plus att han är verkligen inte dominant.. han umgås med massa andra hanar så från hans sida e det lungt..

• DalaPetra

Har en taxhane normalstor långhårig.

Omplacering som kom till oss vid 4 års ålder. Älskar ALLT och ALLA. Hane eller tik spelar ingen roll han kommer överens med alla.

Har även schäferkille som är ett år äldre än taxen. Bästa brorsorna. De gillar verkligen varann.

• Imox

va roligt med en som oxå har långhårig, hur e det me pälsen?
    och vad behöver man för borstar och sånt??

• DalaPetra

då vår tax har diskbråck så håller vi hans päls på magen ganska kort för att han inte ska bli blöt=kall och göra diskbråcket värre.Så skulle jag gå på utställning med honom skulle jag nog bli strypt hihi

Använder en del olika kammar inga särskilda.
    Men den jag gillar bäst är en karda. Kör den även på schäfern. Den tar underullen bra. Annars tycker vi det funkar bra med det mesta faktiskt. Tovor som blir under öronen klipper vi bort då det inte är värt de luvningar för så lite där det inte syns heller.

För att klargöra sysslar vi inte med utställning alls utan har en "praktiskt" tax som gärna springer med i skogen utan att bli full i kottar och kvist.
    Vi tränar spår, sök och lydnad med både schäfern och taxen.
    Taxen våran är en fryslort vilket ju faktiskt är bra med tanke på hans diskbråck så täcken, overall och tröjor på vintern är ett måste för hans hälsa.

• Imox

hihi ja detta blir ju utställning,
    och självklart spår för aktivering skull men inget tävlande (tror jag mans ka aldrig säga aldrig)
    spårar me russeln jag har för skojs skull där med..

här e en länk till kenneln men e inte bestämmt vikken ha hanarna jag sk aha utan vi väntar o ser hur dom utveklas lite..

www.novastarskennel.se

Svar på tråden Någon med tax??