• With a devilish smile

Ni som fått prematur barn ...

Har lite frågor som jag hoppas någon har lust & tid att svara på !

1. Varför födde ni för tidigt ?
    2. Hur märkte ni att ni skulle föda ?
    3. Kände ni på er att ni skulle få för tidigt ( magkänsla)

Tack på förhand ! :)

• Svar på tråden Ni som fått prematur barn ...
  • cloudberry79

1) Okänd anledning, många teorier finns.

2) Fick många smärtsamma SD tidigt i grav. Blev inlagd på sjukhus. Fick värkar då förlossningen startade.

3) Nej, jag trodde jag skulle gå hela graviditeten.

LFG WOTLK
  • With a devilish smile
    cloudberry79 skrev 2008-07-30 11:22:16 följande:
    1) Okänd anledning, många teorier finns.2) Fick många smärtsamma SD tidigt i grav. Blev inlagd på sjukhus. Fick värkar då förlossningen startade.3) Nej, jag trodde jag skulle gå hela graviditeten.
    Tack för svaret, när föddes barnet ?
    Hur mycket sd hade du om du minns mm !

Lite orolig för min egen del , därför massor med frågor !
  • cloudberry79

Vidar är född i 28+3, fick mina första hemska SD (så jag inte kunde gå, var tvungen att sätta mig ned på marken) kring vecka 24. Sökte akut till FL den 1 oktober (25+5) pga regelbundna SD, blev satt på bricanyl 10 dagar. Hade tid för tillväxt-UL (pga grav. diabetes) den 10 oktober (27+0). Då hade jag öppnat mig 1 cm och halvt utplånad tapp, så då blev jag inlagd på sjukhus och fick medicinering. Han är född den 18 oktober.

LFG WOTLK
  • Gumpan

1: Läkarna vet inte varför

2: Vattnet gick på en söndag. Blev inlagda på sjukhus. Navelsträngen ploppa ut på onsdagen. Ur akut kejsarsnitt.

3: Nej trodde att jag skulle gå hela vägen. (ja innan vattnet gick då)

Alvin föddes i vecka 29+0. Har gått hur bra som helst för honom.

• Basses mamma

Ingen har kunnat säga, men en teori är att jag väntade tvillingar men förlorade den ena väldigt tidigt, och att det sedan störde. Hade blödningar under i princip hela graviditeten.

Blev inlagd på sjukhus i v. 22 pga sammandragningar och blödning. Vecka 23+0 gick vattnet, blev skickad till akademiska i Uppsala där jag låg till vecka 26+3 då sonen föddes.

Ja, faktiskt. Jag kände på mig att inte allt var som det skulle. Var iof sig bra eftersom det var det som gjorde att jag låg på som en igel när jag fick mina sammandragningar, bm tog mig inte riktigt på allvar. Det var jag som ringde och i princip tjatade på förlossningen att jag skulle få komma in på kontroll.

• Umetjejen79

Ingen som vet

Hade inga problem med sammandragningar eller liknande. Fick ont längst ner i magen och ryggen på natten. Ringde förlossningen på morgonen och de sa att jag kunde komma in. Åkte in och tänkte att jag får väl någon värktablett så att jag kan åka hem igen. Hade bara med mig handväskan för jag hade inte en tanke på att det var förlossning på gång. När vi kom dit undersökte de mig och sa att vi skulle bli föräldrar samma dag, jag var öppen 6 cm.

Jag trodde jag skulle gå någon vecka över tiden eftersom det var första graviditeten och min mamma har gått över 10 dagar med mig. Förstod inte att det var förlossning på gång för det var inte dags, det var ju 10 veckor kvar. Trodde att man skulle ha förvärkar först, eller sammandragningar som kändes i hela magen.

Frode föddes v 30+1.

/Catrin

• Elpida

1. Tidiga SD, stoppad 2 ggr (1a ggn v 29), blev tillslut förlöst med akut snitt då fostervattnet försvunnit, vart det tog vägen och varför vet inte någon....

2. Hade värkar, blev stoppad, men då jag väl blev snittad (2 dar efter)hade jag inte några känningar. Där var det väl magkänsla mer att inte allt stod rätt till..

3. Trodde att jag skulle föda v 36 eller v 37, för dottern föddes v 36+0, Teo kom till världen v 32+3

• MsBeauty

1. Okänd orsak.

2. Svaga SD som började hemma. Ett par timmar senare föddes han.

3. Hade inga tankar om det.

Min son föddes v. 24+2.

• Solskensmor

1. Vår dotter föddes prematurt pga av DS.
    2. Förlossningen startade spontant, vecka 35+4.
    3. Hade inte förväntat mig att jag skulle föda för tidigt, för vi visste inte om hennes DS innan födseln.

• eeisor

1. Varför födde ni för tidigt
    Ingen aning.

2. Hur märkte ni att ni skulle föda
    Fick regelbundna smärtsamma sammandragningar vid halv sex tiden på kvällen och vid midnatt när jag insåg att jag inte skulle få sova, ringde jag sjukvårdsupplysningen som tyckte att det var läge att koppla mig till förlossningen. De beordrade in mig. Slängde ner tandborste, en tröja och underkläder i handväskan, plus en bok om det skulle bli tråkigt, ifall jag skulle bli kvar över natten och åkte in. Fyra dygn och diverse ofungerande mediciner senare föddes M i v28+2.

Nej, inte alls. På mammas/mormors sida har alla gått hela vägen och mer, samt att alla barn har varit jättebäbisar över 4kg och +52 cm, så i min värld skulle M bli en likadan. Kunde inte i min vildaste fantasi föreställa mig att han skulle komma tidigt.
    Däremot så begrep jag väl någon gång efter de första två dygnen att det här aldrig skulle gå och fick prata med barnläkare. Därför hann jag ställa in mig på att lillskrutt skulle komma om någon dag.

Svar på tråden Ni som fått prematur barn ...