• Lundelus

kött i italien

Vi ska åka till Caorle i italien om 6 veckor, och jag är lite nyfiken på maten där. Vet ju att dom är bra på pasta, fisk och skaldjur och pizza, men hur är det med kötträtter?

Min bror som ska med började plötsligt fundera på om han måste leva på pizza i 14 dagar(han äter inte pasta och fisk)

Är det någon som vet hur det är???

• Svar på tråden kött i italien
  • Mayen

Hej!

Jag bor i Italien och det är inga problem med kött! Tycker det har goda kötträtter. Det man ska veta är att italienarna inte är några "sås-människor", dvs kötträtterna görs ofta utan någon sås. På sin höjd kan det vara grönpepparsås. Ofta är köttet rött, dvs man genomsteker det inte (såvida man inte ber särskilt om det på restaurangen) eftersom rött kött är mörare än genomstekt. Det gäller naturligtvis inte kyckligen och gris.

Ha det så bra!

• klemenza

I Italien kan du äta superbra kött. Speciellt kalv.

• Lundelus

Tack för svaren, får väl råda brorsan till att äta kalv med grönpepparsås helt enkelt!

• USK

Det finns kött på restuarangern men som sagt innan utan sås.
    Nar vi var i Bibione grillade vi 2 kvallar och hade bearnisesås till så det var lyxigt.
    Annars åt man pasta och pizza.

Hoppas ni får en trevlig semester.

Vill du ha andra råd får du garna fråga.

• oxytocin

Serrano(parma)skinka med melon är ju supergott! Fast kanske inte så "köttigt".

• reb80

om han inte äter pasta, vad ska han då till italien och göra??
    han får väl leva på sallad....

• Lundelus

ja man kanske inte åker till italien för maten utan för andra saker

• reb80

jo det förstår jag oxå....vi är till italien ofta för att hälsa på våra bekanta...menar bara att pasta är ju liksom standard rätten, nåt man äter till varje måltid.

• SVejsan

Finns ju ett antal italienska kötträtter som inbegriper "såser" också, men antagligen så är det områdesberoende.

Allt från kalvsnitzel med "citronsås", Farsumagru - rullstek med en vinsås, Saltimbocca a la romagna - kalv med salvia,parmaskinka i en marsalasås... Det finns en hel del rätter med tomatsåser... Sedan utöver detta så har man ju den såsfria schnitzel milanese (ungefär Wienerschnitzel)

Det finns alltså en hel del kötträtter både med och utan sås:

www.receptsamling.com/pages/carne.html

Man kan äta risotto (ingen likhet med svenska varianten utan en krämig typ) och polenta till om man hatar pasta...

Tycker att ifall man åker till italien utan att äta annat än "bara" pasta och pizza så har man missat en kulinarisk höjdpunkt... Undvuk bara turiststråkens "turisttmenyer" som är tråkiga och "torra", massproducerade.

Avsluta med tiamisu, zabayonne+frukt, glass eller andra goda italienska efterrätter...

• Lundelus

tack tack, kalvsnitzeln lät ju jättegod, och tiramisu lär det ju bli en hel del av, mums
    och italienska skorpor...

• Mayen

Vill bara tillägga en sak till diskussionen...

Vad som erbjuds på restaurangerna är i hög grad lokalt..
    Dvs de rätter som man tex hittar i Milano (risotto Milanese tex) hittar man inte alls i Florens.
    Eller saltimbocca som tex inte hittas heller i Toscana.

Nu har jag aldrig varit i Caorle, så jag vet inte vad deras specialiteter är, men du kan ju alltid kolla upp nån restaurang site och se vad de har på menyn.

Svar på tråden kött i italien