• IdaB79

Hur låsa upp en spärrad tvättmaskinslucka?

Jag var för snabb med att trycka på lucköppningen efter avslutat program och nu går inte luckan att öppna. Jag har kört maskinen flera gånger efter incidenten och hoppas på att luckan ska gå att öppna efter avslutat program men icke! Närmsta reparatören verkar vara på semester och jag tänkte att det kanske fanns några händiga hemmafixare här på forumet?

Maskinen är av märket Blomberg fuzzy digitronic, med några år på nacken. Jag tänker mig att det kanske finns en gömd spärr någonstans som jag behöver ett specialverktyg för att låsa upp. I manualen står ingenting. Erfarenheter/tips?

Jag har öppnat den lilla serviceluckan som sitter nedtill på framsidan, skruvade loss ett litet filter och ut kom några droppar vatten. Det finns ett hål med konstig form innanför luckan, det kanske kan vara något?

Jag lånar ett hus under semestern och jag vet att detta har hänt ägarna förut, men de är i Grekland och svarar inte i telefon...

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Hur låsa upp en spärrad tvättmaskinslucka?
  • Tutilure

Nu har vi sprillans nya maskiner och av märket LG, men på vår tvättmaskin finns det en spärr som gör att det inte går att öppna luckan förrän 30 sekunder efter avslutad program, eller om man bryter den mitt i ett program.
    Kan det vara något liknande på den maskinen?

Jag försökte pausa precis i början av ett program (det går att gör det på min maskin) och sen kunde jag inte öppna luckan. Då testade jag att stänga av den och hålla på, men inget funkade.

Till slut körde jag om programmet och väntade en stund efter avslut med att öppna och då gick det.

Och den lilla luckan där nere går bara till nålfällan, så den hjälper inte så mycket när man vill öppna luckan.

• IdaB79

Jag har kört flera program och väntat i flera timmar innan jag försökt öppna men det går inte, så jag tror att jag måste "nollställa" maskinen/lucköppningen på något sätt efter min klåfingrighet...

• BuoBä

På min förra maskin kunde det där hända ibland, och då fick man trycka till luckan så att den stängde ordentligt. Efter det gick den öppna. Har du testat det?

Min maskin var iofs väldigt "low-tech", med ett litet vred för att öppna luckan. "fuzzy digitronic" låter mer avancerat.

• IdaB79

Jag testade och det gjorde ingen skillnad. Det är liksom inget motstånd när jag trycker på lucköppningen, tidigare har det varit ett fjädrat motstånd och sedan sagt fjong så har luckan öppnats. Hmm. Det kanske bara är att vänta på att reparatören kommer tillbaka från semestern...

• Tjoflöjt

Det hände oss på vår förra tvättmaskin. Vi skrivade bort själva locket på maskinen, då kom man åt spärren innefrån. Fasat jag vet inte om det går att skruva bort locket på alla maskiner.

• IdaB79

Det var exakt så man skulle göra! Jag fick tag på ägarna och de förklarade hur jag skulle skruva loss topplocket. Så nu är allt löst och jag tvättar för fullt!

• Allt går fort

vad skönt att det löste sej! inte kul med maskiner som hänger sej!

• Tjoflöjt
    IdaB79 skrev 2008-07-30 22:38:45 följande:
    Det var exakt så man skulle göra! Jag fick tag på ägarna och de förklarade hur jag skulle skruva loss topplocket. Så nu är allt löst och jag tvättar för fullt!
    Vad bra! :)
Svar på tråden Hur låsa upp en spärrad tvättmaskinslucka?