• Anonym (CSN)

Betala av hela CSN-lånet?

Har just nu 22 000 kr kvar i studieskuld hos CSN. Detta ger en återbetalningstid på fyra år (500 kr/månaden), vilket betyder att jag är skuldfri vid 30. Är det lönt att betala av hela skulden på en gång, eller ska jag fortsätta avbetala i fyra år? Vad lönar sig bäst?

• Svar på tråden Betala av hela CSN-lånet?
  • Prettyblueeyes

Jag betalade in hela min skuld på 16.000 kr och fick tillbaka rätt mycket på skatten i år istället så det var skönt :D Så skönt att slippa betala varje månad :)

• Anonym (1)

Kan du betala allt nu så är det kanske skönt att bli av med skulden om inte annat.

• Nisseblubb

22000+ränta > 22000
    Duh :)

• Polly S

har för mig att CSN-lånen ska vara bättre ränta än vanliga lån, så det är inte lönt att ta ett annat lån för att lösa CSN.
    har du däremot pengarna på ett bräde och kan betala nu så gör det.

• Anonym

vet inte vilket som är bäst men det är rätt skönt att kunna betala hela på en gång om man kan. det är bra tradigt att sitta o betala på i flera år, tycker jag. jag betalade i flera år men när jag hade ca 10 000 kr kvar betalade min mamma det o det är så underbart att slippa det.

• Anonym (Äpplet)

Det beror väl på om du har det "gamla" lånet (innan 2001) eller det "nya"?

• Anonym (CSN)

Tack för alla snabba svar!

Fiona M- Räntan på CSN-lånet är nu 2,1, men den ändras väl som alla andra räntor antar jag..? Har just nu 4% på mitt bankkonto (Skandia).
    Men, så är det väl andra avgifter (faktureringsavg och sådant) som ska räknas in också..?

Äpplet- Jag har det nya lånet. Vad blir skillnaden..?

Låter ju enormt skönt att bli av med det! Jag behöver inte ta nytt lån för att betala av detta, utan tar från kontot i så fall.

• Happy me

Det gamla lånet är mer fördelaktigt. Det är högre återbetalningstakt på det nya tex och jag har för mig att räntan är bättre också plus att jag har för mig att det skrivs av när man är 65 år oavsett hur mycket lån man har kvar. Det gamla lånet innebar i princip att det inte spelade någon roll om du var skyldig 200 000 kr om du lånade 60 000 kr till för ett utlandsår tex för du skulle ändå aldrig hinna betala tillbaka och det blev inte dyrare att betala per månad... Kan förstå att det ändrades.

Om du har andra lån är det mer fördelaktigt att betala av dem då du inte får ett lika bra lån som CSN-lånen. Om du inte har andra lån så spelar det ingen roll.

• Joual

Jag har ca 26 000 i nya systemet, och fem år kvar att betala. Jag har valt att INTE betala av CSN-lånet.

Har jag 26 000 på bankkontot får jag 4% ränta på dem. Har jag 26 000 i lån hos CSN betalar jag 2.1% i ränta på dem. Jag tjänar alltså på att ha pengarna på banken istället. Skulle räntorna ändra sig så betalar jag av CSN-lånet med sparpengarna.

Jag har också massor av CSN-skulder i gamla systemet. De pengarna ser jag absolut ingen poäng att betala av, eftersom de avskrivs när jag fyller 65.

• Anonym (CSN)

Det gamla lånet låter ju otroligt fördelaktigt!! Synd att man har det nya då... :-S

Många kloka åsikter, måste ta mig en rejäl funderare! Tack för alla svar!

Svar på tråden Betala av hela CSN-lånet?