• lillasjöbrallan

Dålig hy under graviditet, någon som har tips? (acne)

jag har fått helt finnig hy sen jag blev gravid. Sen har jag läst om kvinnor som får helt perfekt hy när dem är gravida...jag är verkligen inte en av dem.
    Jag är helt prickig i pannan och finnig lite överallt i övriga ansiktet. Har någon tips? Jag har beställt ett dyrt paket med produkter från Dermalogica för vuxenacne som jag ska hämta ut idag men det kanske finns andra tips som förbättrar huden och tar bort finnarna och dåliga hyn?

Är i vecka 15.

• Svar på tråden Dålig hy under graviditet, någon som har tips? (acne)
  • Muslimah

Testa tee-trea oil själv har jag bra hy, men har många kompisar med acne (gravida eller inte) som använder det. Tror man kan köpa det på t ex The Body Shop om jag inte minns fel

• trisha

aa tea tree oil är jättebra men just under graviditeten fungerar den nog inte lika bra eftersom man har så mycket hormoner i kroppen. Viktigt är dock att du tvättar ansiktet grundligt morgon och kväll för att få bort all smuts som huden utsats för under dagen, annars blit huden bara ännu värre om smutsen får ligga kvar. Jag hade dålig hud under graviditeten men dagen efter så hade jag nästintill perfekt hud igen!

• trisha

förresten tea tree oil brukade jag köpa på hälsokost eller life butikerna

• Kya

ja, jag har också dålig hud nu under graviditeten, och surt är det! men man får tyvärr bara acceptera det... det är ju hormonerna som gör det, och det går ju inte att tvätta bort hormoner.

men däremot, som trisha skrev, det är viktigt att hålla ansiktet rent, tvätta det morgon och kväll. men man behöver inte mer än vatten och tvål för att få huden ren.

• basio

Jag skulle inte rekommendera att tvätta med tväl och vatten, då torkar du ut huden och det skapar fler finnar.

Jag är rutinerad när det gäller acne, och då inte bara under graviditeter utan alltid. Och min acne är hormonrelaterad (symptom på PCO) så den är ju liknande den man får som gravid.

Det enda som har hjälpt mig, och jag har provat allt, är honung. Jag köper flytande honung i den vanliga mataffären och smörjer in ansiktet morgon och kväll med det. Tvättar av med bara vatten och har fått fantastiskt fin hy! Nu kan jag ju inte säga att det garanterat funkar på just gravidacne men testa det innan du tex tar tee tree oil som faktiskt kan göra saken värre. Du ska absolut inte använda något som torkar ut huden, då vill huden återfetta sig med fler finnar som resultat.

Prova honungen, du har inget att förlora på det i alla fall. Jag blev bättre redan efter 2 veckor och har inte en enda finne idag mot tidigare 10-15 st hela tiden.

• Pi 79

Hade också dålig hy i början av graviditeten, men efter ett tag vart det tvärtom och jag fick jättebra hy!! Så det behöver absolut inte vara så att din hy kommer vara dålig i de närmsta halvåret.

• lillasjöbrallan

Jag ska absolut testa honungen. Tack för tipset!

Men jag är rädd att det kanske är som "Nina CC" skrev att det är hormonerna, och som sagt kan man inte tvätta bort dem..

• Pormoicheia

Jag fick hormonprickar just runt hakan och något som räddade mig var en ansitksscrub gjord av ricinolja och bikarbonat.

Jag blandar helt enkelt till en liten mängd "gröt", masserar in det i ansiktet, låter den sitta kvar som en mask medan jag tar hand om håret och/eller resten av kroppen.
    Sen masserar jag en stund till innan jag går över till att fortsätta massera bort masken i duschen.
    Gör detta 1-2 gånger i veckan och tvättar bara med vatten däremellan.
    Behöver inte smörja in mig alls då ricinoljan tillför tillräckligt mycket.
    Det kan ta ett tag innan oljan sugits upp ordentligt då det är en mycket fet olja. Men jag upplever inte att jag går runt och ser fet ut i hyn alls under tiden den håller på att sugas upp.

Honung testade jag också förut och det funkar bra så det skulle jag absolut rekommendera att du testar (vilket jag ser att du tänker göra).
    Men ricinscruben har fungerat bättre för min del.

Är nu i v.28 och har helt problemfri hy.

• Solna81

Oj vilka bra tips! Ska genast prova...

Viggo 061213 ** Bebis 090328
  • Chewie

Jag köpte nån Aco face wash eller vad den hette, en blå pumpflaska från apoteket och den tog bort alla finnarna jag hade under min första graviditet.

• Poloc

Jag tror också på 'naturprodukterna' och att inte tvätta/torka ut för mycket.

En till aspekt att tänka på är insidan .. se till att dricka tillräckligt (helst vatten) och att äta bra & varierat så att näringsbalansen i kroppen är bra (påverkar även hormonbalansen såklart). Får man inte i sig alla näringsämnen via kosten kan det vara idé att komplettera med bra kosttillskott under graviditet + amning. Själv tar jag MammaVital eller MiviTotal (vitaminer+mineraler), samt omegakapslar (fiskolja). Detta ger den viktigaste grunden för kroppens funktioner och fostrets tillväxt.

• Cactuz
    basio skrev 2008-07-30 20:29:32 följande:
    Jag skulle inte rekommendera att tvätta med tväl och vatten, då torkar du ut huden och det skapar fler finnar. Jag är rutinerad när det gäller acne, och då inte bara under graviditeter utan alltid. Och min acne är hormonrelaterad (symptom på PCO) så den är ju liknande den man får som gravid. Det enda som har hjälpt mig, och jag har provat allt, är honung. Jag köper flytande honung i den vanliga mataffären och smörjer in ansiktet morgon och kväll med det. Tvättar av med bara vatten och har fått fantastiskt fin hy! Nu kan jag ju inte säga att det garanterat funkar på just gravidacne men testa det innan du tex tar tee tree oil som faktiskt kan göra saken värre. Du ska absolut inte använda något som torkar ut huden, då vill huden återfetta sig med fler finnar som resultat. Prova honungen, du har inget att förlora på det i alla fall. Jag blev bättre redan efter 2 veckor och har inte en enda finne idag mot tidigare 10-15 st hela tiden.
    Hur länge låter du honungen sitta på innan du tvättar av?? Vill prova dett!
  • Tiiah

Jag hade också jättedålig hy i början av graviditet, fram tills v 16-17 kanske. Då hade jag blivit tipsad om att använda tre stegspaketet från Clinique, vilket funkade hur bra som helst för mig. Får väl iofs någon finne då och då men absolut inte som innan.
    Jag tror dock på att det var hormonerna som spökade mest, då även mitt hår var väldigt risigt också men blev bra mkt bättre ungefär samtidigt som huden.

Dermalogicas produkter ska ju vara hur bra som helst, så jag tror att de kommer att lindra iaf lite. Om inte annat kanske du får en finare lyster och utan tvekan en renare hy.

lycka till!

Svar på tråden Dålig hy under graviditet, någon som har tips? (acne)