• Tutilure

Någon som har sett 28 dagar senare?

Ingenting på TV och så hittade jag 28 dagar senare bland våra filmer.
    Den har inte jag sett förut, så jag funderar på att se den.
    Men den verkar rätt otäck, är det någon som har sett den och kan tala om lite vad den handlar om och hur läskig den är?

• Svar på tråden Någon som har sett 28 dagar senare?
  • pumpkinhead

jag vill minnas att den var rätt dålig. fast man blev rätt rädd ändå det måste jag erkänna för jag har inte sett den igen

• susannah dean

Den handlar om ett virus som tar över människor och gör dom till zombies som vill döda och äta andra människor.
    Den innehåller rätt mycket blod och en del läskiga scener så är man känslig så skulle jag nog inte rekommendera den.

• Obehörig

skitbra film, jag vågade inte gå ut på balkongen själv efter att ha sett den. har dock mer eller mindre fobi för epedemier och zombies så den kanske inte är lika läskig för dig. men jag  tycker att den är otroligt bra.

• Tutilure

Låter lite som handlingen i I am legend? Den har jag sett och den var inte så farlig.

Hmm, undrar om jag vågar se den? Jag har inte varit så känslig förut, men nu så är det värre med det.

Varför köpte vi en så stor TV för? Det blir ju ännu läskigare då ju!

• Tjoflöjt

Den påminner lite om I am legend, men med mera zombies. Jag tycker att 28 dagar senare är bättre, och han som spelar huvudrollen är kanonbra!

• Tutilure
    Tjoflöjt skrev 2008-07-30 13:49:27 följande:
    Den påminner lite om I am legend, men med mera zombies. Jag tycker att 28 dagar senare är bättre, och han som spelar huvudrollen är kanonbra!
    Jag testar, blir föör läskigt så får jag väl stänga av.

Tack för alla svar!
  • Spegellandet

Jag är rätt mesig och kollar aldrig på skräckisar, men 28 dagar senare var inte så farlig i mitt tycke. Visst går pulsen upp ibland, men man har inga läskiga bilder kvar i huvudet efter att filmen är slut.

• Queen70

Tycker den är skitbra och urläskig. Den handlar om att man framställt ett virus som smittar männiksor med aggressivitet. De blir rasande och dödar och smittar alla som kommer i dess väg. Tycker även filmen har ett annat djup än andra liknande filmer då den även tar upp vad som kan hända med männiksor beteende i en krissituation. Hur de överlevande beter sig mot varandra osv.

• Queen70

I am Legend är en mycket ytligare kopia av 28 dagar senare....

• supersemlan

Tutilure skrev 2008-07-30 13:47:49 följande:

Låter lite som handlingen i I am legend? Den har jag sett och den var inte så farlig.Hmm, undrar om jag vågar se den? Jag har inte varit så känslig förut, men nu så är det värre med det. Varför köpte vi en så stor TV för? Det blir ju ännu läskigare då ju!
    28 dagar senare är råläskig tycker jag, mycket läskigare än I am legend - zombierna spelas av riktiga människor och är inte datoranimerade som i Will Smith-rullen, jag tror att det är den viktigaste skillnaden för skrämseleffekten.

Jag tycker att du ska se den, du kan ju stänga av om du inte gillar den. 28 ds är lite av en filmhistorisk milstolpe eftersom det är i den filmen som zombies börjar röra sig fort och faktiskt verkar lite farliga, plus att den startade en ny våg av zombiefilmer... Och så är den filmad med DV-kamera.

28 dagar senare påminner rätt mycket om en BBC-serie som gick på TV när jag var liten, som hette Day of the triffids eller nåt... fast med zombies istället för mördarväxter. En klassisk postapokalyptisk saga!
  • smedn85

Den är vansinnigt bra. Den känns mer skrämmande iom att det utspelar sig i ett tomt London istället för på Manhattan.. känns "närmare" och verkligare.

• Tutilure

Nu har jag sett den och den var inte så farlig faktiskt.
    Tyckte den var bra och inte behövde jag stänga av heller.
    Är nog inte så känslig trots allt.

supersemlan skrev 2008-07-30 17:44:39 följande:
     28 dagar senare påminner rätt mycket om en BBC-serie som gick på TV när jag var liten, som hette Day of the triffids eller nåt... fast med zombies istället för mördarväxter. En klassisk postapokalyptisk saga!
    Undrar om det var den min mamma menade? Jag pratade med henne om filmen och hon nämnde någon TV-serie som hon inte kom ihåg vad den hette. Ska se om namnet säger henne något.
  • supersemlan

Tutilure skrev 2008-07-30 19:03:39 följande:

Undrar om det var den min mamma menade? Jag pratade med henne om filmen och hon nämnde någon TV-serie som hon inte kom ihåg vad den hette. Ska se om namnet säger henne något
    Mmm, men den hade en svensk titel, jag tror att vi bara pratade om den som "triffiderna" (det var så mördarväxterna kallades).

I den serien är det en man som vaknar upp ensam på sjukhuset efter en ögonoperation eller något, med förbundna ögon. Det han har missat som alla andra har sett är ett meteorregn eller nåt, som har gjort nästan alla andra blinda. Samtidigt har dessa vandrande mördarplantor som fram till dess varit inhägnade brutit sig fria och förökat sig. De hade ett rasslande ljud som jag minns att man tyckte var läskigt...

Berättelserna har mycket gemensamt och jag är helt övertygad om att filmskaparna bakom 28 dagar senare har hämtat en del av sin inspiration därifrån.
  • pilfink

Tycker den första halvtimmen ungefär är väldigt bra sedan blir det mest bara godkänt. :)

• Mamma 85a

Jag har sett den och den är superbra

• Felidae

Nu måste du hyra uppföljaren också! Den heter "28 veckor senare".

• Tutilure
    Felidae skrev 2008-08-02 14:45:54 följande:
    Nu måste du hyra uppföljaren också! Den heter "28 veckor senare".
    Ok, det ska jag göra!
    Kom den ut nyligen?
  • Felidae
    Tutilure skrev 2008-08-02 14:59:30 följande:
    Ok, det ska jag göra! Kom den ut nyligen?
    Den kom ut i januari i år. Såg den strax därefter och tänker fortfarande på vissa scener ur den ibland. Den var bättre än ettan tycker jag!
Svar på tråden Någon som har sett 28 dagar senare?