• Caeruleus

Blanda välling med kallt vatten, går det?

Min lillkille dricker gärna färdigblandad välling rumstempererad. Nu undrar jag om jag kan blanda vällingpulver i vatten utan att värma?

Eller måste pulvret välla eller så??

• Svar på tråden Blanda välling med kallt vatten, går det?
  • norgesessan

min son dricker kall välling, har gjort det nästan helt sen han började, vid 10-11 månaders ålder..Kall barnmat åt han med...Knasig unge
    Har inte märkt nån skillnad..

Emil 03-Jonathan 05 och LillKnodd bf. jan.09
  • MammaHela

Jag blandar alltid vällingen i kallt vatten.

Är det sonen som ska ha den så får han den så, han vägrar dricka varm välling
    Ska dottern ha det så värmer jag den för hon vill ha den varm.

Member of the official Sciarlotta fanclub
  • norgesessan

Ettan drack bara varm välling, testade kall en gång vi inte hadde tillgång på varmt vatten/micro, det funkade inte..

Emil 03-Jonathan 05 och LillKnodd bf. jan.09
  • MiisPiis
    Caeruleus skrev 2008-07-30 18:18:26 följande:
    Min lillkille dricker gärna färdigblandad välling rumstempererad. Nu undrar jag om jag kan blanda vällingpulver i vatten utan att värma?Eller måste pulvret välla eller så??
    Vi blandar med ljummet vatten direkt från kranen, micrar ej. Har frågat (kommer inte ihåg vilken myndighet) och vi i Sverige har så bra vatten att bakterier inte är att räkna med.
  • Caeruleus

MammaHela skrev 2008-07-30 18:20:16 följande:

Jag blandar alltid vällingen i kallt vatten.Är det sonen som ska ha den så får han den så, han vägrar dricka varm vällingSka dottern ha det så värmer jag den för hon vill ha den varm.
    [/citat]

Det låter ju utmärkt...pulvret blir ju bra mycket billigare än tetran. Känner mig ändå aningens osäker på om inte värmen gör att vällingen tjocknar till sig.
    MiisPiis skrev 2008-07-30 18:40:46 följande:
    [citat]
    Vi blandar med ljummet vatten direkt från kranen, micrar ej. Har frågat (kommer inte ihåg vilken myndighet) och vi i Sverige har så bra vatten att bakterier inte är att räkna med.
    Det är inte bara bakterier som gör att man skall undvika varmt vatten. Koppar som de flestas rör är av fäller ut ämnen i varmt vatten som inte är såå bra.
  • MiisPiis
    Caeruleus skrev 2008-07-30 19:06:56 följande:
    MammaHela skrev 2008-07-30 18:20:16 följande: Det är inte bara bakterier som gör att man skall undvika varmt vatten. Koppar som de flestas rör är av fäller ut ämnen i varmt vatten som inte är såå bra.
    Ok, vad kan hända.....? Vi har blandat så här i 1,5 år ca.
  • Caeruleus
    MiisPiis skrev 2008-07-30 19:09:32 följande:
    Ok, vad kan hända.....? Vi har blandat så här i 1,5 år ca.
    Hoppas jag inte gjort dig tokorolig nu för så allvarligt är det inte och speciellt inte om ni kört med ljummet vatten.

Men optimalt är att man låter kranen spola en liten stund på kallt vatten och sen tar. Det gäller alla barn som vuxen. Sen kan du värma i micron.
  • saris

Ljummet vatten eller varmt är enligt vår kommun inte något någon ska dricka varken vuxen eller barn på grund av att det kan finnas bakterier, listeri tror jag också kan finnas i det. Det har dom haft problem med på sjukhust min mamma jobbar.

• Caeruleus
    saris skrev 2008-07-30 19:26:05 följande:
    Ljummet vatten eller varmt är enligt vår kommun inte något någon ska dricka varken vuxen eller barn på grund av att det kan finnas bakterier, listeri tror jag också kan finnas i det. Det har dom haft problem med på sjukhust min mamma jobbar.
    Det är inte listeria utan Legionella som du tänker på...och ja det uppstår i varmt vatten.

Men det behöver inte MiisPiis oroa sig för nu då varken hon eller barnet inte blivit dåliga. Men i fortsättningen bör de välja kallt vatten.
  • Caeruleus

...dåligt uttryckt av mig....Legionella uppstår inte utan växer till sig i varmt vatten.

• saris

Hihi, legionella var det hette ja....

• ejja81

gör jag alltid å sen värmer den,,,så kall välling funkar ju, man dricker ju själv kallt vatten utan att koja det=)

• Madge

Japp. Vi brukar fylla ibland upp nappflaskan med kallt vatten och ha en vällingdoserare med. Bara skaka ihop och dottern smaskar i sig.

Fast när vi är hemma har vi kokt vatten för det mesta.

• Blue face

Vi har försökt att blanda med varmt vatten men det klumpar sig bara, så kallt vatten är bäst att blanda med.

Svar på tråden Blanda välling med kallt vatten, går det?