• Anonym (dottern)

Får man låna pengar till hus, när man är pensionär

Ursäkta att jag är anonym - vill inte lämna ut mina föräldrar.

Mina föräldrar har ett betalt hus på 200kvm som de antagligen kan få minst 2 miljoner för. Huset kostar minst 3000 att värma upp i månaden.
    Min föräldrar är snart 70 år men pigga och vitala. De har nog ca 22 000 ut i pension i månaden tillsammans.

Nu föreslog jag att de skulle flytta 10 mil och då komma närmare mig . Jag skickade lite radhus förslag till dem.
    Problemet är att ha kostar husen runt 2,6 miljoner. De skulle alltså behöva låna 600 000 ungefär. Min mor menade att man fick inte låna när man var pensionär - men nog måste man väl få låna med huset som säkerhet. De kommer ju att lägga in 2 miljoner i huset, så det blir ju ett väldigt litet bottenlån. Dessutom skulle värmekostnaden halveras och antagligen skulle månadskostnaden bli som idag.

Är det någon som vet om pensionärer får långa pengar ?

• Svar på tråden Får man låna pengar till hus, när man är pensionär
  • Anonym

Vet att min svärfar lånade på sitt hus men min gubbe äger ju halva hudet det kanske har något med saken att göra att det gick?!?

• Anonym

hmmm min körledares föräldrar ( de är i 70-75 års åldern) har köpt hus. De sålde sin lägenhet och köpte hus, vet dock inte om de lånade pengar eller så......
    Men de borde kunna låna pengar för de har ju pensionen som inkomst.

• Anonym

Jag minns att jag har hört på nyheterna nån gång att vissa lånebolag säger nej pga de kan dö när som helst. Så det är bara att ringa runt och fråga.

• Anonym (dottern)

Till Anonym 3 - men om de skulle dö (usch vad hemskt att skriva det) - så lär ju huset inbringa mycket mer än vad bottenlånet är på.

• Anonym

jag tror absolut inte det är några problem för dem att låna med de förutsättningarna, skulle jag ha mycket svårt att tänka mig!

• Anonym

Det har andrats nyligen och nu far pensionarer lana pengar.

• Anonym (yupp)

Jag har för mig att det faktiskt i vissa fall kan vara LÄTTARE för pensionärer att låna, och att de får amorteringsfria lån. Rwn vinst för banken: pensisarna betalar ränta varje månad och banken kasserar in huset då de boende flyttar til Nangijala

• buffe

När det var tal om att våran förra lgh skulle bli Br så sa de olika bankerna att pensionen räknas som en bland dom säkraste inkomsterna. Så då borde dom ju få lånet beräknat på deras handpenning som e 2 milj=vinsten av förra huset- skatten. å resten på deras pension 22 tusen..

• Starkast

Vet inte, men tror det kan vara olika från bank till bank. Är man för gammal hinner man ju inte betala klart. Vissa lån går väl även i arv?

• Anonym (Hrmm)
    Starkast skrev 2008-07-30 20:36:47 följande:
    Vet inte, men tror det kan vara olika från bank till bank. Är man för gammal hinner man ju inte betala klart. Vissa lån går väl även i arv?
    I dag är det MÅNGA som inte hinner betala av sina lån. Har man tagit huslån på flera miljoner så är faktiskt detta högst troligt.

Dessutom, lån går INTE i arv! Självklart ska inte barnen behöva betala av de lån som föräldrarna tagit! Däremot görs ju alltid en bouppteckning efter ett dödsfall och då drar man ju av skulderna från boets tillgångar, d v s det blir mindre för barnen att ärva. Men skuldsatta kan barnen aldrig bli!
Svar på tråden Får man låna pengar till hus, när man är pensionär