Någon som haft bakeriell vaginos som har råd att ge?
Jag har under flera år haft underlivsklåda, sveda och ganska rikliga flytningar (dock ej så illaluktande) som ingen gynekolog har hittat orsak till. Den debuterar alltid efter sex och ibland även utan sex.
Nu för en månad sedan fick jag nog och sökte ytterligare en gynekolog och han tittade i mikroskop och odlade och sa att det var lite svamp samt lite bakerietillväxt (Bakteriell vaginos).
Jag behandlades med Dalacin vagiatorer i 3 dagar samt 150mg Diflucan/Fluconazol. För första gången på 3 år kunde vi ha sex utan att jag fick klåda efteråt. Underbart!
Men så igår kom klådan, svedan och svullnaden tillbaka. In till gynakuten idag och där sa de att jag hade både svamp och bakteriell vaginos. De tyckte att jag först skulle behandla med Diflucan mot svampen och om det inte blev bra, först då skulle jag behandla mot bakteriell vaginos. Tyckte det var lite märkligt att säga så för bakeriella vaginosen vill man ju inte ha även om klådan pga svampen skulle försvinna..?
Hur som helst så trodde de att infektionerna berodde på att jag gått med blöta badbyxor i värmen.
Jag frågade om det finns något man kan göra förebyggande för bakeriella vaginosen (svampförebyggande vet jag redan). De sa att det inte finns något man kan göra.
Men sen när jag gick in på Apoteket så fannsdet ju både Vivag och Lactal som var mjölksyrabakterier för underlivet.
Är det bara skräp eller är det värt pengarna och när och hur ofta använder man det i förebyggande?
Finns det några andra bra råd kring detta så tar jag gärna dem för jag avskyr att inte kunna sova på nätterna pga klådan och känner mig helt handikappad på dagarna...