• Anonym (svampen)

Någon som haft bakeriell vaginos som har råd att ge?

Jag har under flera år haft underlivsklåda, sveda och ganska rikliga flytningar (dock ej så illaluktande) som ingen gynekolog har hittat orsak till. Den debuterar alltid efter sex och ibland även utan sex.

Nu för en månad sedan fick jag nog och sökte ytterligare en gynekolog och han tittade i mikroskop och odlade och sa att det var lite svamp samt lite bakerietillväxt (Bakteriell vaginos).
    Jag behandlades med Dalacin vagiatorer i 3 dagar samt 150mg Diflucan/Fluconazol. För första gången på 3 år kunde vi ha sex utan att jag fick klåda efteråt. Underbart!

Men så igår kom klådan, svedan och svullnaden tillbaka. In till gynakuten idag och där sa de att jag hade både svamp och bakteriell vaginos. De tyckte att jag först skulle behandla med Diflucan mot svampen och om det inte blev bra, först då skulle jag behandla mot bakteriell vaginos. Tyckte det var lite märkligt att säga så för bakeriella vaginosen vill man ju inte ha även om klådan pga svampen skulle försvinna..?

Hur som helst så trodde de att infektionerna berodde på att jag gått med blöta badbyxor i värmen.
    Jag frågade om det finns något man kan göra förebyggande för bakeriella vaginosen (svampförebyggande vet jag redan). De sa att det inte finns något man kan göra.

Men sen när jag gick in på Apoteket så fannsdet ju både Vivag och Lactal som var mjölksyrabakterier för underlivet.
    Är det bara skräp eller är det värt pengarna och när och hur ofta använder man det i förebyggande?

Finns det några andra bra råd kring detta så tar jag gärna dem för jag avskyr att inte kunna sova på nätterna pga klådan och känner mig helt handikappad på dagarna...

• Svar på tråden Någon som haft bakeriell vaginos som har råd att ge?
  • Anonym

Jag har haft mycke problem med flytningar genom åren och det startade faktiskt efter att jag fick just Bakteriell Vaginos.  Även om just den infektionen blev "bra" så har ju problemen med flytningar kvarstått även om det blev betydligt bättre.
    Jag fick behandling med antibiotikat Flagyl när jag hade bakteriell vaginos. Det var oerhört bra även om det är en behandling med tabletter som tar längre tid plus att det är lite saker man skall tänka på i samband med att man äter kuren. Men om dina problem fortsätter och inte har blivit bra av Dalacin tycker jag absolut att du skall tala med läkaren om Flagyl.
    Det är inte alltid de behandlar Baktriell vaginos. Det är den uppfattningen jag har fått iallafall. Om inte problemen är uttalade. Det var kanske därför som de ville att du skulle ta Diflucan i första hand?

Jag har länge tänkt pröva Lactal men det har aldrig blivit av men jag har förhoppning att det skall hjälpa.
    Det är hopplöst när man har problem med flytningar. Jag upplever att det inte är någon som riktigt orkar bry sig och hjälpa en att bli av med problemet.

Jag hoppas det blir bättre för dig. Tro mig när jag säger att jag förstår hur du har det Glad

• Anonym (fisk)

Jag vet inte om du läst bipacksedeln till Dalacinet. Jag har bestämt för mig att det står att den kan orsaka "överväxt av svamp". När jag blivit behandlad med Dalacin har jag fått svamp, den har dock gått bort av sig själv utan behandling ett par dagar efter att kuren varit avslutad.

För övrigt är det jättevanligt att BV kommer tillbaka om man väl haft det en gång. Jag behandlades två gånger med relativt kort tid emellan. Sedan dess har jag varit fri i 7 år. Jag minns dock vilket helsicke det var. Jag gick obehandlad länge länge.

Angående Lactal så använder jag det ibland när jag känner att det inte luktar "som vanligt" därnere. Det brukar gå ett par tre tuber sedan är det som vanligt igen.

Kolla vad det står i bipacksedeln, du måste kanske först ta bort svampen och sedan ta bort bakterieinfektionen. För övrigt låter det som du skriver vettigt.. att först göra sig av med infektionen och därefter ta svampen. Jag är dock inte sjukvårdsutbildad så..

Lycka till!!

• Anonym

Har också fått flagyl och det fungerade =) tog även diflucan i förebyggande syfte (behandling mot vaginos ger ofta svampbesvär) eftersom jag lätt får svamp och det blev bra =)

• EttElaktTroll

Använd lactal i förebyggande syfte.. efter sex, efter mens eller när du känner obehag.. Tycker dom är jättebra

Svar på tråden Någon som haft bakeriell vaginos som har råd att ge?