• Anonym (desperat)

Bota svartsjuka - konkreta tips tack!!!!

Min svartsjuka håller på att driva förhållandet i fördärvet - nu vill jag ha konkreta tips om hur jag ska vända tankarna när de slår till!! Ge mig tips om vad ni brukar tänka på eller göra, när ni mest av allt känner för att kasta skit i ansiktet på er partner som inte alls förtjänar det, när era hjärnspöken totalt kontrollerar er....

• Svar på tråden Bota svartsjuka - konkreta tips tack!!!!
  • Anonym

Vet du varför du är svartsjuk?

• Anonym (desperat)

Ja, för att göra en lång historia kort - min sambo har träffat en kvinnlig arbetskamrat som han är vän med, något som han hemlighöll för mig - just på grund av att han var rädd för att jag skulle bli svartsjuk. Han har erkänt att det var jättefel, vi har gått i terapi, och han har bedyrat att han älskar mig och att han aldrig skulle drömma om att äventyra vårt förhållande. Men samtidigt vill han inte säga upp bekantskapen med denna kvinna, bara för att jag har hjärnspöken. Den logiska sidan av mig förstår detta, men senast i eftermiddag stod jag ensam och hittade på massa saker i huvudet, sedan kunde jag inte hålla det för mig själv (även om jag såväl visste att det var det enda rätta) utan drog upp massa saker om denna tjej som inte ens har hänt. Han sa att han var trött på att försvara saker som inte har någon grund i verkligheten, och att jag måste sluta hitta på en massa saker.
    Jag vet så väl att svartsjuka bara driver bort partnern, och att det är fruktansvärt osexigt med en svartsjuk och kontrollerande partner. så snälla hjälp mig!!!!!!!!!!

• Anonym (desperat)

Jo, en sak till - jag har själv varit otrogen i ett tidigare förhållande, aldrig blivit utsatt för det själv, som man kanske skulle kunna tro. Detta gör att jag letar efter tecken och beteenden som jag hade då...Tror ni också att det kan vara orsaken?

• Anonym (Jessica)

Jag har samma problem som du.
    Fast det har trots allt varit mkt värre.

Jag är övertygad om att svartsjukan bara har med ens dåliga självförtroende att göra.
    Jag hade jättetaskigt självförtroende förr. Det hade med min uppväxt att göra. Jag var mobbad under skoltiden och hade inte direkt nåt stöd hemifrån.
    Men sen dess så har mkt förändrats.
    Jag var fast vid samma tankebanor som då, att jag inte duger, att alla andra är så mkt snyggare osv.

Men min kille har verkligen hjälpt mig med mitt självförtroende. Han säger till mig dagligen hur fin jag är,hur tänd han är på mig osv...
    och han har aldrig visat nåt intresse för andra tjejer. så jag vet inte varför jag är svartsjuk.
    men d har som sagt blivit mkt bättre!
    hur är det med ditt självförtroende?

• Anonym (desperat)

Det är inte så bra - innan jag fick barn hade jag ett väldigt socialt jobb, jag var duktig och fick mycket beröm att min chef. Sedan dess har jag fått två barn tätt, så jag har varit borta från arbetslivet - och det sociala livet - jääättelänge!!! Ni som har barn vet att det kan vara tärande ibland, eller ganska ofta. Jag älskar mina barn över allt annat, men jag har fått kapa en sida av mig själv - just den sociala. Så mitt självförtroende är absolut inte på topp. Jag ska snart börja jobba igen, och ni må tro att jag längtar. Min sambo är medveten om alla dessa saker som har bidragit till min svartsjuka, men just nu känner jag att jag måste vara stark och inte låta tankarna förgöra vårt förhållande, för det finns ingen grund!!! Därför vill jag veta vad ni gör just för att skingra tankarna när de kommer...

• Anonym (ja med)

Att förbjuda sin partner leder aldrig till något gott. Man måste lita på sin partner att han/hon handlar rätt.

Jag brukar prata med nån av mina bästa vänner som vet om mina problem, om hjärnspöken dyker upp. Då talar dom mig till rätta direkt.
    Annars sysselsätt dig med nåt annat tills tankarna har släppt.
    Är det på kvällen, så gå och lägg dig! Du vaknar garanterat upp med nya tankar dagen efter.

Eller så blir du förbannad på dig själv, sätter dig i badkaret t.ex ,(utan vatten) och bestämmer dig för att sitta där tills tankarna jobbar bort sig själv. För det gör dom.

Sen har jag varit tvungen att bestämma mig. Antingen är jag för rädd att bli sårad och lämnad så jag lämnar själv och lever ensam, eller så litar jag på min sambo som jag älskar och tar risken att bli lämnad en dag. För den risken finns i alla förhållanden!

Man kan inte kontrollera en annan människa utan det gäller att lita på sin partner, att han/hon gör det rätta. OCh börjar man försöka kontrollera sin partner så tror jag tyvärr att det bara ökar riskerna för att bli lämnad.

Det är skitsvårt! Jag vet!

Men jag är en stark, söt, snygg tjej och vill inte min sambo leva med mig är det hans nederlag!
    Jag är ju alltid jag, och passar det inte så stick! Ingen man ska få mig att må dåligt! Och ingen annan tjej heller!

KRAM TS

• Eisa

Släpp kontrollen bara, du har ändå ingen.

• susannar

ts: jag har vart svartsjuk i mina dar. klarade inte av att mitt ex hade tjejkompisar, att han hade haft tjejer innan mig...att jag hade killkompisar och hade haft pojkvänner innan honom var ju en HELT annan sak! men sen vände det..jag försökte själv bli vän med hans tjejkompisar och jag upptäcket att dom var ju inget hot..jag intalade mig själv att jag var bra som jag var, att om mitt ex skulle göra slut så skulle inte världen falla ner...nu blev det så att jag lämnade mitt ex av andra orsaker.
    nu har jag en annan sambo och även han har tjejkompisar och det rör mig inte i ryggen. detta vet du säkert om men svartsjuka sitter i sin egen osäkerhet. du måste veta om att du är den snyggaste som finns för din sambo. jag ska kunna skicka en massa nakenbilder på nån snygg brud till min sambo men ändå veta om att jag är den bästa som finns för honom! jag tycker helt ärligt att min sambo ska vara så himla glad att jag finns och att han inte kan få bättre!detta håller han ju med om - såklart!
    vet inte om jag har konkreta tips - jag kan oxå vara osäker - som när jag hittade ett opassande sms från min sambo till hans ex för en vecka sen (en fyllegrej) men OUCH det gjorde ont. jag intalade mig själv om att jag var den enda för honom och det gjorde han också i flera dagar även om jag visste om det. då kände jag inte ens svartsjuka, jag var bara ledsen!dom är inte ens vänner! iaf, förlåt det var OT men min poäng är att svartsjuka är en process och man kommer över det. jag har en sund inställning numera till svartsjuka, jag kanske är lite 'charmigt' svartsjuk men jag skulle aldrig erkänna det och känner jag av symptom av svartsjuka så intalar jag mig själv att min sambo älskar mig och visar det på ett eller annat sätt varje dag.

• Anonym

Jobba med din självkänsla.
    Affirmera.
    När du känner för att kolla sms, mail, annat... gör inte det.

• Anonym (ja med)
    susannar skrev 2008-07-31 09:29:21 följande:
    ts: jag har vart svartsjuk i mina dar. klarade inte av att mitt ex hade tjejkompisar, att han hade haft tjejer innan mig...att jag hade killkompisar och hade haft pojkvänner innan honom var ju en HELT annan sak! men sen vände det..jag försökte själv bli vän med hans tjejkompisar och jag upptäcket att dom var ju inget hot..jag intalade mig själv att jag var bra som jag var, att om mitt ex skulle göra slut så skulle inte världen falla ner...nu blev det så att jag lämnade mitt ex av andra orsaker.nu har jag en annan sambo och även han har tjejkompisar och det rör mig inte i ryggen. detta vet du säkert om men svartsjuka sitter i sin egen osäkerhet. du måste veta om att du är den snyggaste som finns för din sambo. jag ska kunna skicka en massa nakenbilder på nån snygg brud till min sambo men ändå veta om att jag är den bästa som finns för honom! jag tycker helt ärligt att min sambo ska vara så himla glad att jag finns och att han inte kan få bättre!detta håller han ju med om - såklart! vet inte om jag har konkreta tips - jag kan oxå vara osäker - som när jag hittade ett opassande sms från min sambo till hans ex för en vecka sen (en fyllegrej) men OUCH det gjorde ont. jag intalade mig själv om att jag var den enda för honom och det gjorde han också i flera dagar även om jag visste om det. då kände jag inte ens svartsjuka, jag var bara ledsen!dom är inte ens vänner! iaf, förlåt det var OT men min poäng är att svartsjuka är en process och man kommer över det. jag har en sund inställning numera till svartsjuka, jag kanske är lite 'charmigt' svartsjuk men jag skulle aldrig erkänna det och känner jag av symptom av svartsjuka så intalar jag mig själv att min sambo älskar mig och visar det på ett eller annat sätt varje dag.
    Får man fråga vad han skrev?
  • susannar

usch jag vill helst inte för då måste jag 'dra upp' det igen. det är löst nu och jag har lagt det på hyllan men vi pratar om det ibland. för honom var det där sms't en grej han gjorde när han satt hemma, drack lite whisky, jag hade gått och lagt mig och han satt där och reflekterade över sitt liv, kom att tänka på hans ex, skickade iväg ett sms och tänkte sen inte mer på det. han menade inget konkret med det och förväntade sig inte ett svar heller. det var bara en grej som hände över 2 sekunder. detta är hans version som jag tror på men OJ vad vi hade mycket att prata om efter detta. å andra sidan, kan jag tycka att..om det inte hade vart för detts sms så hade vi aldrig haft en sån öppen konversation och dialog och jag känner att jag kan säga vad jag vill nu, efter detta. om jag fortfarande har funderingar kring detta så tar jag upp det med en gång, och får ett svar och så diskuterar vi det. på nåt konstigt jävla sätt så blev det 'bra' till slut. men detta kommer aldrig hända igen, det har vi sagt.det har vart mycket prat om detta tro mig och även om mitt självförtroende är bra och jag vet att han är så himla kär i mig så var detta ändå ett slap in the face.

• Anonym (konkret)

När dina tankar är som svartast, var brutalt ärlig mot dig själv och fundera på allvar om du helst vill ha rätt eller om du vill vara lycklig? Vilket är viktigast?

Om det viktigaste för dig är att ha rätt, så kommer du till slut att få rätt genom att du gradvis stöter bort din sambo. Du kommer få uppleva det du är rädd för och du kommer få tillfredsställelsen att kunna säga: "vad var det jag sa, jag hade rätt från början!" (=grattis... not!)

Om det däremot är viktigare för dig att vara lycklig, så måste du acceptera att du har rätt och slätt FEL när du tänker sådana svarta tankar. Fel fel fel fel fel! Inte på något sätt är det ok. Du måste lära dig att byta fokus och tänka på nåt annat. Ett väldigt konkret tips är att så fort dina tankar far åt fel håll så måste du ta papper och penna och skriva ner TIO orsaker till varför du älskar din sambo, eller TIO orsaker till varför du troo att din sambo älskar bara dig, eller tio andra saker, verkliga saker som han är/säger/gör som motsäger dina tankar.

Att du just ska skriva ner TIO saker är för att då måste du tänka till REJÄLT varje gång och dina tankar byter därmed fokus.
    Spara listorna också och läs igenom dem då och då.

Lycka till!

Svar på tråden Bota svartsjuka - konkreta tips tack!!!!