• Daz

smultron?

Jag har smultron på flera ställen i min trädgård. Går det att ha smultron i kruka? Vi ska nämligen "renovera" i trädgåren och ta bort massa buskar och land, och så gräs i stället - mendet vore ju gott med lite smultron, dock i lite mer arrangerade former, och inte lite varstans... nån som vet?

• Svar på tråden smultron?
  • Lotlas

Månadssmultron går ju att ha i kruka, så varför inte vilda? Det måste nog vara en stor kruka bara, så att de inte torkar ut och så. Jag vet folk som har smultron i en låda som de ställt på gräsmattan, men vet inte om det är någon botten i lådan, eller om det bara är som en förhöjning.

• Daz

om jag har vilda smultron i kruka...var ska jag ha dem över vintern? Kan jag ställa in krukan i garaget eller källaren så att de kan överleva till nästa sommar?

• Lotlas

Hmm.... Bra fråga... Du kanske kan gräva ner dem i en lövkorg? Då är det lätt att gräva upp dem och plantera om dem i krukan igen när våren kommer. Jag är ingen växtexpert alls, så jag vet egentligen inte. Eller så kanske det räcker med att ha dem frostfritt, om det inte är så att smultron behöver minusgrader för att komma igen. Det finns ju sådana växter.

• Joonas

Jag har smultron i en kruka på min altan. På vintern ställer jag dem näraa huse ii t hönn aaltanen oh de klarar sig fint. Men jag bor iofs i  skåne...

Livet behöver inte vara perfekt för att vara underbart!
  • Anksan

Bor i gbg har nu smultron i balkonglåda. Detta är 3:e sommaren nu, samma plantor alltså. De stackarna hänger där de hänger, på balkongräcket, året runt. Inte har de fått ny jord heller. Tuffa rackare De blir så fina och blommar och ger massa små bär ändå

De ska nu få flytta och då också få lite ny gosig jord.

Svar på tråden smultron?