• Rapid

Midsommarmat - vad kan man äta?

Min dotter är 4,5 månader och jag helammar. Hon är allergisk mot mjölk och ägg. Dessutom får hon ont i magen av färskpotatis. Vi är bjudna på en stor fest på midsommar och nu undrar jag... Vad kommer jag kunna äta från midsommarbordet?

Har någon tips på mat jag kan ta med mig som komplement?

• Svar på tråden Midsommarmat - vad kan man äta?
  • MrsHawkins

Bästa är väl att kolla redan nu VAD som kommer att finnas på bordet....Alla äter ju inte likadana saker på midsommar. .-)

• Rapid

bra idé. nu har jag kollat: det blir sill, färskpotatis och ägg till lunch. Det innebär att jag kommer kunna äta sill som inte innehåller mjölkprodukter (vet inte om skärgårdssill, vitlökssill etcetera är gjorda med någon form av mjölkprodukter) och knäckebröd utan smör och ost. Det blir lite torftigt.

till kvällen ska vi grilla och då har jag bett om bakpotatis istället för potatissallad så middagen är löst.

Jag skulle behöva tips på något jag skulle kunna äta till lunch som passar med sill eller som är lite midsomrigt.

• Midsommarbarn

Generellt kan man ju äta allt när man ammar (undantaget insjöfisk/östersjöfisk annat än väldigt sällan). Inlagd sill brukar inte vara från östersjön och är alltså helt OK. Laxen är för det mesta odlad så den är också helt OK att äta hur mycket som helst av.
    Är hon känslig mot mjölk och ägg som du äter eller när hon själv äter mjölk och ägg? Om hon har varit känslig mot sådant som du äter hittills så skulle jag kanske vara lite försiktig med jordgubbarna till exempel. Övrigt tror jag inte hon reagerar på, men alla barn reagerar ju olika. Njut av midsommarmaten!

• Ida 3

Både jag och min dotter är allergiska mot tex fisk och skaldjur så när det bjuds så brukar jag bryna till köttbullar och prinskorv istället . Är även bra att ha som ett alternativ eftersom en del barn inte tycker om sill.

• Rapid

Jag helammar. Hon äter ingenting, men skulle hon göra det så skulle hon inte kunna äta mjölk och ägg.

Nu är det alltså så att hon är allergisk om JAG äter mjölk och ägg och får ont i magen om JAg äter färskpotatis. Alltså kan jag inte äta någonting om innehåller ägg eller mjölk. Dvs inget smör, ingen ost, inte gräddfil, inte glass, inte majonäs, inte creme fraiche, inte grädde, inte yoghurt etcetera. Och inte färskpotatis.

Därför kan jag tyvärr inte njuta av midsommarmaten. Men lax var ju en bra idé, det tänkte jag inte på. Det kan jag ta med mig.

Någon annan som har något tips på alternativ midsommarmat?

• Soldyrkaren

Något kallskuret? Någon god skinka i tunna skivor, eller kalkon, rostbiff (ej röd).

• Soldyrkaren

Kom på en sak till: Revbenspjäl! (stavas?)

• Rapid

Åh vad smart med kallskuret också, så kan jag göra lite grönsallad till eftersom jag inte kan äta potatisen.

Sill, lax skinka och grönsallad. Det blir ju en ordentlig och somrig lunch.

• LillemorR

Hej!
    Rapid:
    Jag sitter i samma sitts som du där det är min dotter som reagerar (skriker sig hes) om jag äter något i mjölkväg. Jag har fått gått över till laktosfritt. Hård ost kan du äta för i de finns inget laktos. Och laktosfri mjölk går jättebra att dricka men till te och matlagning använder jag havremjölk (billigare).
    Det finns laktosfri glass (Toufu glass Mocka jättegod)
    laktosfritt smöt att ha på mackor, grädde, creme fraiche, gräddfil,
    låglaktos filmjölk. Kolla i kyldisken så hittat du säkert något att äta.
    Yoghurt finns med som laktosfri. Har jag glömt något??

Är du säker att det är potatis som din dotter reagerar på??
    Jag menar det är ju så mycket man måste tänka på att inte äta laktos. Glömmer fortfarande fast jag bytte för två månader sedan?? //L

• melles mamma

kallskuret, prinskorv,köttbullar, vanlig potatis, sour supreme (cremefrech mjölkfri), mjölkfri janson,sill,lax,gräslök, (soja)ost och kex,jordgubbar

• Rapid

LillemorR: Hon är allergisk mot mjölkprotein. Det är inte samma sak som laktos. Hårdost innehåller massor av mjölkprotein tyvärr. Så det får inte innehålla en gnutta mjölk över huvudtaget.

Var nog lite snabb att döma ut färskpotatisen. Det var nog inte den hon reagerade på i alla fall. Så det äter jag nog på midsommar.

Man vill ju inte få i sig något dumt av misstag så skruttan får ont i magen och skriker hela natten.

Kan tipsa om Oatlys mellanmål som är gjort på havre och urgott! Istället för yoghurt alltså.

• lilleli

Varför inte en god pastasallad med lax.... Det blir ju inte som dom andras men det är ju gott.... Hoppas du får en fin midsommar trots att du inte kan äta allt som bjuds....

Svar på tråden Midsommarmat - vad kan man äta?