• Clown

Vad kan hända om man äter gammal yoghurt?

Hej allihopa!
    Köpte drickyoghurt igår, drack ett glas, upptäckte sedan att den gått ut för en vecka sedan! Kan en pastöriserad produkt som stått oöppnad i kyl bli återsmittad med listeria? Troligtvis inte, men är lite nojig som vanligt. Vad kan hända annars när man äter gammal yoghurt?

• Svar på tråden Vad kan hända om man äter gammal yoghurt?
  • Jii

Du kan bli dålig i magen, annars vet jag inte..

• Rosenöga

Det som kunde hänt är väl att du fått tillbringa natten på toa. Är den pastöriserad så är den tror jag. Mår du bra idag kan du nog glömma alltihop. OBS detta är mina gissningar. Men om följden skulle bli listeria skulle man ha hört talas om det, varningar och så. Du är nog inte den förste som druckit gammal yoghurt.

Nojorna, jo, de har vi allt lite till mans. Slappna av och njut av livet om du kan=:)

• Loren

Säkert ingen fara, listeria kan det då inte vara i den

• Viktoria74

Dessutom har dom marginal på produkterna, smakade den ok så var den säkert det. Tror inte att nånting hinner växa till sig så det är skadligt på bara några dagar!

• Slumraren

Jag tror inte att det är någon fara, som Viktoria säger så har de marginal på produkterna. När det gäller just yoghurt så tror jag att bäst före-datumet har mer att göra med smaken än med bakterierna. Har för mig att yoghurt innehåller levande yoghurtkultur, men efter hand dör fler och fler av yoghurtbakterierna. Det är inte alls farligt, men yoghurten blir mindre god, surare skulle jag tro. Det är just pga de döende bakterierna som man har i så mycket socker och sylt och sånt i yoghurt, då döljs den egentliga yoghurtsmaken och produkten är god längre.

Jösses! HUR kan jag veta det här?! Jag är åtminstone jätteimponerad själv!

Svar på tråden Vad kan hända om man äter gammal yoghurt?