Någon mer med barn som är har grav talförsening
Saken är att jag inte vill kategoribestämma mitt barn som funktionshindrad därför valde jag ämnet barn 3-5år småbarn!
Min son är 4 år och talar väldigt dåligt. Man märker att det inte att det handlar om någon vanlig försening utan hans uttal skiljer sig från andra barn som "bara" är sena i talet. Han har inga som helst avvikelser i övrigt. Vi går hos logoped sedan 2 år ( det var en tidig kontakt men bvc ville vara ute i god tid) och nu har hon kanske (svårt att sätta en diagnos på en 4 a åring, nästa år kanske det visar sig vara fonologiskt bara! Barn slutar aldrig förvånas) kommit på att det rör sig om dyspraxi.
Så fort vi söker på Dyspraxi så hamnar vi hos barn som antingen är autistiska eller adhd eller grövre handikapp och det stämmer inte alls överens med Ludde! Han är helt normalbegåvad och vi söker andra med samma diagnos. Visst är det ett handikapp eller funktionshinder att inte kunna kommunicera men inte så att han behöver särbehandlas. Hård träning hemma och hos logoped är vad som följer.
Dyspraxi- Mamma är enkelt att säga för här behöver man inte flytta tungan eller läppar på olika ställen i ett ord, Ludde är svårt för L och D blir två olika ställen i ett ord.
Ludde säger Ujje till Ludde men udde till kudde. Dagis blir diddis. Han kan säga ljudet ssssss men inte säga simma. Han kan säga imma. Lustigt nog kan han säga ljudet sss men inte ihop med ordet simma. Vi säger: säg sssssimms Ludde: Ssssss imma!!!!! Inte logiskt alls. Skulle bli super glad för liknande talfall