• ABGI

Nutramigen

Hej
    Var hos läkaren igår med min fyra månaders son som har problem med magen. Han kommer aldrig till ro för det gasar hela tiden. Han somnar bara om man vaggar honom i famnen. Börjar bli tufft i och med att man inte får sova! Jag har testat att äta laktosfritt men utan någon skilldnad. Jag har även testat både Minifom och magdroppar. Läkaren gav recept på Nutramigen som jag nu tagit ut. Men ska jag ge bara det eller ta det i små doser? Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Nutramigen
  • FruMarie

När vår son var 7 veckor gammal pratade vi med vår BVCsköterska då han hade väldigt mycket gaser i magen, och han hade ont och skrek hela nätterna.

Han åt NAN innan, men vi fick en provburk Nutramigen.

Vi gav han ett fullt mår direkt och det var inga problem.
    Samma natt sov han sammanlagt 6 timmar på raken, och det hade han aldrig gjort innan.

Nu är han 7 månader och sover fortfarande hela nätterna.
    Somnar mellan 20-21 och sover till 8-9

Du kan ge ditt barn en full portion direkt

071228.. Dagen då våran lilla Julian föddes....
  • ABGI

OK men ska man bara ge det och inte amma?! Lite förvirrad!

• cloudberry79

Du säger att du ätit laktosfritt, men laktosfritt är inte samma sak som mjölkfritt. När du fortsätter ska du äta helt mjölkfritt (kolla här: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m32704000.html) och om du ger tillägg så ger du endast nutramigen. Det kan ju vara något helt annat än komjölk som ger symtomen, men för att se skillnad måste du bli helt mjölkfri, minst två veckor innan du kan se resultat. Lycka till!

LFG WOTLK
  • Mamma Maj08

jag sluta amma redan efter 3 veckor....dottern skrek non stop....
    hon såg ut som en stor luft ballong....

fick Nutramigen från BVC...hon blev som förbytt efter bara några dagar....

nu är hon snart 10 veckor ó är en nöjd liten bebis dygnet runt....så skönt.... så underbart att se henne glad....

visst jag hade kunnat sluta äta allt me mjölk i....men hur länga orkar man syna allt man stoppar i magen....en del gör säkert det...starkt....

men jag skulle inte orkat synat allt....jobbigt nog i början me bebis ó den stora omställningen....
    skönt att kunna njuta av tiden tillsammans...tiden går ju så fort....

• golla28

När min plutt var runt två månader fick han kolik och hade ständigt uppblåst mage. Jag började då undvika mjölkprodukter för att doktorn tyckte att vi skulle testa det först men det blev inte bättre så då fick vi nutramigen. i samma veva slutade jag att amma av olika anledningar så han fick nutramigen varje gång han skulle äta. Det blev mycket bättre.

• Cocco

Det går fort att lära sig att äta mjölkfritt det är inte alls så jobbigt som man först trodde. Så amma du på om du orkar äta mjölkfritt annars får du väl helt gå över till nutra och sen tänka på att när du börjar med mat att ge mjölkfri mat till ditt barn om nu läkaren misstänker mjölkallergi.

• Marsflickan78

Min lilla tjej är allergisk mot komjölksprotein och hon äter uteslutande nutramigen. I början ammade jag först och sen gav tillägg. Slutade amma helt för 2 månader sen, dels för att pricktestet visade på mjölkallergi och dels för att mjölken började sina. Vi gjorde iordning nutra efter vad som står på burken, anpassat efter ålder. Sen måste man känna av efter hur hungrigt barnet är och prova sig fram med mängden.
    Hon var heller inte riktigt nöjd vid bröstet så när hon fick nutra första gången blev hon som en helt annan bebis; mätt, belåten och nöjd!

Svar på tråden Nutramigen