• sofie27

ska ha mat med till mallorca...problem????

hej...jag tänkte ta med fryst mat i en kylväska till min son. Är det några problem. Han har matallergi så för att vara på den säkra sidan så vill jag helst ta med mat....i bagaget ta jag med torrvaror är det något problem???
    för två år sedan gick det bra...men hur är det nu??

• Svar på tråden ska ha mat med till mallorca...problem????
  • Snorkis

*nyfiken*

Menar du att du ska med fryst mat som ska hålla sig fryst? Hur lång resa ska ni på?

• sofie27

japp...hade det sist när jag reste, gick så bra. Mallorca(alcudia).....jag packade väl så det höll sig till de kom fram. Har inget val..min son är allergisk mot mjölk ,ägg och soja....har svårt å tro att det finns bra matställe att lita på...

• Pysse

Men skall du skicka kylväskan eller skall du ha den som handbagage? Om du skickar den, så tror jag inte det är något bekymmer - om det inte finns några nya Eu -regler för matvaror.
    Skall du ha den som handbagage, så tror jag det kan bli värre. Man får ju inte ha med sig vätskor, som handbagage. Frågan är hur de klassificerar frysta vätskor. Ring Luftfartsverket och fråga.

• sofie27

mysko de där....blir lite orolig nu....hade ju de för två år sedan som handbagage..då får jag väl packa ner det i resväskan...det får man väl(ha kylväskan där)...den får ju plats för den är inte så stor...lagar ju mat den nere sen...ta ju med torrvaror...

• Pysse

Jag tycker du skall ringa och kolla. Det kanske inte alls är något problem.

• sofie27

få nog göra de....men vart vänder man sig? jag hoppas verkligen inte att det är några problem...då blir jag irriterad i fall om jag blir nekad....resturangerna utomlands man inte lita på...jo...det ordnar sig säkert...

• Mael

Medicin, dietmat och barnmat är undantaget från vätskereglerna för handbagage. Vi hade med oss full ranson barnmat (för en vecka, burkar och ersättning på tetra) i handbagaget när vi var i Barcelona för några veckor sedan. Var inga problem. Och då har vår flicka inga allergier att ta hänsyn till. Vi sa till redan när vi kom till säkerhetskontrollen att väskan var full med barnmat och de tyckte väl att det var lite mycket eftersom Spanien väl får räknas som rätt civiliserat  men vi ville inte behöva tänka på mat när vi var där och de protesterade inte på något sätt.

http://www.luftfartsstyrelsen.se/templates/LS_InfoSida_70_30____38551.aspx

Ha en fantastisk resa!

- The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
Svar på tråden ska ha mat med till mallorca...problem????