• Deej

Harry Potter - vuxenomslag och svenska?

Någon som vet om Harry Potter finns utgiven med vuxenomslag och på svenska? Och när kommer böckerna som pocket?

• Svar på tråden Harry Potter - vuxenomslag och svenska?
  • mars06

Åhlens har H.P. böckernan på svenska och engelska samt med både barn och vuxen omslag. Vet dock inte om de har vuxenomslaget på den sista boken för jag har inte kommit dit själv ännu samt att jag gärna vill läsa på orginalspråk. Men det är ju bara att springa in och titta. Lycka till!

• ludenben

Tror inte det det, har bara sett barn. Jag har den sista på engelska med vuxenomslag. Rekommenderar den på engelska, de är ganska så lättlästa. Svenska är de inte alls lika bra på...  Drog mig lite att läsa den på engelska först för känner mig mer hemma på svenskan men det var inga problem

• Deej

Men då ska jag nog försöka mig på med engelska. Egentligen så har jag inget problem med att förstå, prata eller höra engelska men det är just det där när man läser... Det är bara mer bekvämt att läsa på svenska, man behöver inte tänka så mycket :)

Ska ut i helgen och kolla var jag hittar böckerna iaf, skulle helst vilja ha pocket med vuxenomslag då omslaget är mycket finare men vi får se.

• ludenben

Ja jag håller med, bekämare att läsa på svenska men man kommer fort in i engelskan. Även om man inte fattar precis varje ord så fattar man samanhanget när man läser resten. Sen känns det lite som en utmaning att läsa den på orginalspråket men naturligtvis ska du läsa  på det språk du vill, mitt förra inlägg lät precis som att det var helt förkastligt att läsa den på svenska, inte meningen för man ska ju ta det som man känner för. Men efter att ha läst på båda språken går svenskan bort för mig i allafall

• Deej

Jag har hört många som säger detsamma och eftersom Harryböckerna inte är skrivna på ett högtravande språk kan det vara rätt bok att börja med. Skulle kunna köpa första delen bara och prova. Då är det inte hela världen om jag inte gillar det =)

• ludenben

Eller låna första delen på biblioteket då har du inte lagt ut pengar på nåt om du inte känner dig bekväm med att läsa på engelska...

• Deej

Smart! Men det är så jobbigt med att låna böcker. Åker eller går aldrig förbi biblioteket i stan och hemma i byn har jag inte ens skaffat lånekort än mindre varit där :) Äsch, tror det är värt att lägga ut en hundring på boken :)

• ludenben

Ja då är det ju klart här bor vi nära biblioteket så det är närmare och enklare att ta sig dit än till bokhandeln, fast iofs nu när internet finns så är det enklaste att beställa och värt en hundring såklart...

Deej skrev 2008-07-31 10:40:55 följande:
    Smart! Men det är så jobbigt med att låna böcker. Åker eller går aldrig förbi biblioteket i stan och hemma i byn har jag inte ens skaffat lånekort än mindre varit där :) Äsch, tror det är värt att lägga ut en hundring på boken :)
  • FrökenChockrosa
    Deej skrev 2008-07-31 09:40:35 följande:
    Någon som vet om Harry Potter finns utgiven med vuxenomslag och på svenska? Och när kommer böckerna som pocket?
    De fyra första böckerna har givits ut på svenska med vuxenomslag men det verkar inte som om de tänkt ge ut de övriga eftersom de dröjt över tre år sen de kom, men vem vet de kanske får ett ryck nu när nya filmen snart kommer.

Den svenska pocketurgåvan känns väldigt avlägsen men det beror nog mest på att böckerna fortfarande säljer och varför ska man då ge ut en billigare utgåva...

Ska jag vara ärlig så tycker jag inte att Harry Potter är särskilt bra på engelska, Rowlings språk är ganska torftigt även om hon tydligt har förbättrat sig i de senare böckerna. Då tycker jag att de svenska är bra mycket bättre, till och med den tyska var bättre och det tycker jag säger ganska mycket om kvalitén...

Vänligen Bookhousegirl
    www.bookhousegirl.blogspot.com
  • Deej

*s* Ja, jag måste säga att den tyska varianten låter jag nog helst bli :)

Lånade första delen av svågern på engelska och nu är jag helt fast! Beställde hela serien i pocket med vuxenomslag och på engelska så nu ska den komma till oss i dagarna. längtar!!!

Svar på tråden Harry Potter - vuxenomslag och svenska?