• Sol88

Har du varit/är MOdell..??

Jag har fått kontakt med olika fotografer , OM att bli plåtad men har aldrig kommit så långt har varit mycket i vägen aldrig kunnat osv, till slut gav jag upp Totalt.
    Men nu vill ja göra ett nytt försök NÄr de va en nY fotograf som tog kontakt med mig och vi pratade osv, det gav mig nya hopp om att försöka.
    så ja tänkte kolla om de finns andra här som är/Varit  modell,
    va finns de för sidor (svenska) modell sidor man kan lägga ut bilder ??..
  • Svar på tråden Har du varit/är MOdell..??
  • Diorlover

Hm min syster har varit modell, hon blev uppraggd av en fotograf. mina föräldrar kolla upp om han va vettig osv. Många fotografer ljuger. hon fick sitt första portfolio gratis för han va helt betuttad i hennes utseende. hon blev antagen utav agenturen osv. fick jobb utav dem och slapp springa runt sj. emn hon la av pga svartsjuk pojkvän. hon hade då erbdjuande från stora tidnigar osv.

• Diorlover

glömde säga du ska först bli "signad" av en agentur och få ihop en bra portfolio.

• the devil wears CM

Jag har varit modell och haft kontakt med argenturer. Gör fortfarande lite jobb ibland. För att du ska bli tagen på allvar i branschen som är svinig, förnedrande, full med tomma löften ( och samtidigt en upplevelse, skapar erfarenheter och är rolig ) så måste man gå genom en agentur och bli signad där.

Att enbart bli fotad av en fotograf är väl bra och smickrande, du får erfarenhet. MEN du vet aldrig vad fotografen gör med bilderna och du förlorar kontrollen över dem så fort fotosessionen är över.

Om du håller måttet för att bli modell så sök upp agenturer istället. Anser de att du har potientiell att bli modell, får du ett kontrakt och de hjälper dig att få seriösa kontakter samt promotar dig.

Att få kontrakt är oerhört svårt och de kräver stordåd av dig samt skötsel av din kropp. Går du upp i vikten så kan du förlora arbeten och på så vis bli kickad.

Att lägga ut egna bilder på till exempel flickor.se anses i många fall oseriöst. Vill du bli tagen på allvar, håll dig ifrån nätagentuerna. Tacka nej till fotografer som vill att du ska betala för att bli fotograferad. Det är inte seriöst och du hamnar förmodligen enbart som en bakrundsbild till en ringsignal eller ätte värre.

Lycka till.

• the devil wears CM

Kontrakt ska det givetvis stå i den första meningen, sorry!

• Aminamiyo

Jga har varit modelunder 5 års tid,men har inte gjort något jobb nu på över 2 år eftersom jag fått barn och inte har tid längre.
    För att bli modell så finns det massor av olika "knep" man kan ta till för att ta sig fram.
    Men först måsste du fundera på vilken kategori du vill bli modell under?
    Glamour,nude/art,fashion osv listan är ganska lång.
    MEN det enda du måste vara r att ha gott självförtroende och vara 100% säker på att det är detta du vill för dumåsste lägga ner din själ i ditt mål.

Nu vet ju inte jag vilken kategori du vill in i som sagt,men den lättaste branchen är ändå att bli glamour modell, eftersom där är branchen int elika kräsen på längd och kroppsmått i samma bemärkelse som i resten av mobellvärlden.
    Visst måsste du vara smal, och helst silikonbröst,men vem kan inte köpa sig ett par nya tuttar

Jag tycker att du ska kontakta några fotografer för att börja bygga upp ditt portfolio med lite olika stilar på foton för att då se vilken stil som passar dig bässt.
    Du behöver ju inte bli helkroppsmodell, det finns massor av människor som är tex bara ögonmodeller eller ben modeller som har väldigt snyggt av någon del av kroppen som kan användas.

Du kan registrera dig på en modellsida som är ganska så seriös för nybörjare, dör modeller och fotografer finns för at leta efter varandra.
    Både fotografer och modeller behöver portfolion för att visa upp.
    Men ha dock i åtanke att ha ett sunt förnuft och överallt finns det oseriösa fotografer.
    DU MÅSSTE vid en fotografering skriva ett kontrakt (modellrelease) mellan dig och fotografen där det stårklart ochtydligt vad bilderna får och inte får användas till.
    (Du vill inte hamna på någon porrsida i turkiet misstänker jag)
    Samt att fotografen alltid måsstefå godkännt av dig när och hur bilderna kommer att användas.

Inne på www.modellbilder.se kan du söka efter fotografer som utför sk TPF plåtningar, dvs gratis och då lbir utbytet att både du och fotografen får bilder ni kan jobba med, du får då heller inget betalt. bara bilder till din portfolio.

Hör av dig om det finns något mer jag kan hjälpa dig med.

• Sol88

tack så jätte mycket för alla svar.. men kan ju säga att ja skulle aldrig klä av mig för att bli modell NU när jag har barn ,
    vill behålla kläderna på...

Svar på tråden Har du varit/är MOdell..??