• lillaemme

fästingbett!!

Är det xtrafarligt att få fästingbett när man e gravid??

Behöver jag ringa till min BM? Der är som en liten knöl efter och kliar...å lite rött är det oxå..

• Svar på tråden fästingbett!!
  • lia76

Tycker du ska ringa läkare.
    För blir det rött efter ett fästingbett så kan det betyda att man fått någon infektion eller i värsta fall någon sjukdom.

Jag har alltid fått höra att så länge dte inte blir någon rodnad runt bettet så är det ingen fara.
    Fästingbett är ju inte bra oavsett gravid eller inte...

Vecka 36
  • Chickmum

kolla på vårdguiden - det står att det brukar bli lite rött och klia några dagar, om problemen kvarstår efter en vecka eller så eller det blir en rund ring runt som växer skall du säka läkare (borrelia). Vid TBE får man först feber mm lite lindrigare och sedan tar det om med mycket hög feber mm.

Jag tror inte du behöver oroa dig alls! 1/4 av alla fästingar har borrelia men det är bara om de "kräks" när de äter som de smittar, och det är långt ifrån alltid. Jag tro att 2% - 2/100 - har TBE i högrisk-områden (typ stockholms skärgård) och det är liten risk att bli smittad, men man ska såklart inte låta bli att vaccinera sig för det. Man kan vaccinera sig fast man är gravid.

Så oroa dig inte!!

En liten parentes är att man inte brukar vaccinera barn under 3 år mot TBE då dessa sällan får symptom och får de de är det väldigt lindriga symptom så du behöver inte oroa dig om lill*klimpen får ett bett heller.

• lia76

Ja det är kanske så det var... att man ska avvakta en vecka och se om det är kvar...
    För röd blir man ju av insektsbett oavsett insekt...
    Men är du orolig så kan du ju alltid ringa och rådfråga

Vecka 36
  • lillaemme

aa..för ja hitta fästingen igår kväll..så de va ju ganska nyss..ler..ja avvaktar nog några dagar då.. tack för svaren!!

• Hellybelly

Jag har fått 5 fästningar nu under sommaren då jag varit gravid (senast jag fick en fästing var för 8 år sedan, så jag undrar om jag "luktar" annorlunda nu?). Jag hittade en sida med information om olika sjukdomar när man är gravid:
    www.infpreg.se
    Läs på Borrelia och TBE (om du inte är vaccinerad).

♥ Vi väntar en -08:a! ♥ BF 21 juli 2008 ♥
Svar på tråden fästingbett!!