• karma5

Vilken typ av material vid öronhåltagning för 5-åring?

Dottern, snrat 6 år , vill ta hål i öronen. Skulle ni satsa på medicinsk plast eller titan?

• Svar på tråden Vilken typ av material vid öronhåltagning för 5-åring?
  • MeNoLike

det vet nog dom på stället där ni ska ta hål bäst

Mamma till tvillingarna Maximilian & Timothy 070325
  • Emejli

Mitt enda råd är att INTE ta hål med pistol. Det är stor infektionsrisk, kan krångla osv. Gå till någon som gör det för hand med kanyl. Går snabbt, låter inget (pistol smäller till) och minimal risk för infektion.

• karma5
    Emejli skrev 2008-07-31 12:26:00 följande:
    Mitt enda råd är att INTE ta hål med pistol. Det är stor infektionsrisk, kan krångla osv. Gå till någon som gör det för hand med kanyl. Går snabbt, låter inget (pistol smäller till) och minimal risk för infektion.
    Då måste jag gå till en piercare eller? för alla frisörer har väl pistolerna?
  • snuttP

Man kan visst ta med pistol, men gå till någon som har utbildning på det och kan visa dig papper på sin utbildning. Kolla också så att dom använder ett system som är sterilt!!

Sen rek. jag plast. I all metall finns det spår av nickel. Om än mycket mycket lite. Börja med plast och se sen vad som passar.

• Emejli
    karma5 skrev 2008-07-31 12:26:56 följande:
    Då måste jag gå till en piercare eller? för alla frisörer har väl pistolerna?
    Ja, precis. och piercare har ju "riktig" utbildning, vet inte hur hårt det är med utbildning för att ta hål med en pistol.
    Gå till en piercare, de kan sin sak och har det som jobb att ta hål på folk
  • logg81

Jag skulle välja titan om jag var du TS. Jag är nickelallergiker och när jag tog hål i mina öron fick jag plastsmycken med en metallstav inne i själva plasten för att ge den mer stadga. Jag har haft jordens problem med mina hål ända tills jag bytte hos en piercare och satte i titanringar. Alla problem är som bortblåsta.

• Emejli
    snuttP skrev 2008-07-31 12:29:06 följande:
    Man kan visst ta med pistol, men gå till någon som har utbildning på det och kan visa dig papper på sin utbildning. Kolla också så att dom använder ett system som är sterilt!! Sen rek. jag plast. I all metall finns det spår av nickel. Om än mycket mycket lite. Börja med plast och se sen vad som passar.
    Ja, visst kan man, annars så hade det ju inte funnits
    Jag ville bara varna lite. Min kusin och jag tog hål i öronen när vi gick i ettan med pistol. På mig gick det bra, men på henne så fastnade pistolen efter hälften och de fick börja om. Utom en fruktansvärd smärta så har hon snea hål. :-S Lite onödigt att skrämma upp en sån liten tjej ifall någonting skulle hända.
  • snuttP

Jag har tagit med pistol när jag va liten, mina syrror med och det har inte hänt nåt. Likväl som det kan hända när man tar med nål kan det hända när man tar med pistol. Alltså att nåt går snett. Därför säger jag till TS att kolla upp deras utbildning. Kollar man min skola så ingår det i min utbildning. Men företagen i sig håller också utbildningar i öronhåltagning. Man kan även höra runt i sin kompiskrests kolla var andra varit, få ref.

Emejli skrev 2008-07-31 12:36:09 följande:
    Ja, visst kan man, annars så hade det ju inte funnits Jag ville bara varna lite. Min kusin och jag tog hål i öronen när vi gick i ettan med pistol. På mig gick det bra, men på henne så fastnade pistolen efter hälften och de fick börja om. Utom en fruktansvärd smärta så har hon snea hål. :-S Lite onödigt att skrämma upp en sån liten tjej ifall någonting skulle hända.
  • karma5

tack alla för era svar. Hade tänkt gå till en frisörsalong där jag vet andra har varit. De har en åldersgräns på 5 år och verkar mycket seriösa. Ska gå dit med dottern och prata mer med dem. Alla dotterns kompisar har hål i öronen och nu vill hon verkligen ha det inför skolstarten

Tror ni att det är vanligt att piercare tar emot små barn för öronhåltagning? Jag bor i Sthlm sp utbudet är massivt, ngn som kan rekommendera bra piercare?

• karma5
    karma5 skrev 2008-07-31 12:49:24 följande:
    tack alla för era svar. Hade tänkt gå till en frisörsalong där jag vet andra har varit. De har en åldersgräns på 5 år och verkar mycket seriösa. Ska gå dit med dottern och prata mer med dem. Alla dotterns kompisar har hål i öronen och nu vill hon verkligen ha det inför skolstarten Tror ni att det är vanligt att piercare tar emot små barn för öronhåltagning? Jag bor i Sthlm sp utbudet är massivt, ngn som kan rekommendera bra piercare?
    när jag kikar på flertalet pirecare anger de en ganska hög åldersgräns för öronpiercing (lägsta jag hittade vid snabb titt var 12 år med närvarande måslman). Det är ju viktigt att de inte bara har yrkeskunnigheten utan också är vana att ta emot små barn.
  • Rigmor Mortis

från allergi.nu:

Titan är ett allmänt förekommande grundämne som i form av titandioxid är en lättmetall som fått stor användning på grund av sin lätthet, styrka och beständighet. Inom medicinen har den fått stor användning i proteser och implantat. Metallen är vävnadsvänlig och orsakar inte några överkänslighetsreaktioner.

Jag hade valt titan.

• Tina och Fredrik

Min tjej fick titanörhänge och det gick jättebra och blev jättefint.

• ewaku

Mina tjejer gick till en tjej som har utbildning. Dom va 3 och 4 år när dom tog hål. Titan. Men när man fick byta örhängen efter ex antal veckor så har dom bara guld i sina hål.

Svar på tråden Vilken typ av material vid öronhåltagning för 5-åring?