• sarahl

familjebiljetter eller kort på SL

ja som rybriken lyder, vi ska åka till sthlm i 3 dagar och jag undrar om det finns nåt familjekort att använda på bussar och tunnelbana o tåg. Vi kommer bo i barkaby och åka till city 2 av dagarna. hur många zoner går det åt på tex en åkremsa?

• Svar på tråden familjebiljetter eller kort på SL
  • Hihi2

det bästa är nog att gå in på www.sl.se och kolla. vad jag vet finns inget familjekort. men tror det finns tredygnskort...men är inte säker. det där med olika zoner vet jag inte var barkaby ligger i. men det finns tre zoner A, B och C. ju fler zoner man ska åka destom dyrare blir det liksom.

• Hihi2

www.sl.se/templates/Page.aspx

detta är nog bästa alternativet för er. barn under tolv år åker gratis med vuxen. kostar 200 kr helt pris.

sen kan du ju köpa tredygnskortet plus. då ingick inträde eller reducerat inträder till flera museer, ex skansen. det kostade 250 kr.

ha så kul i stockholm!

• Tant Green

Barkarby ligger i zon B, så det är 3 kuponger till city. Om ni är två vuxna och bara åker in till stan två gånger och gör max en till resa inne i stan per dag, så borde det löna sig med två förköpsremsor istället för två 3-dagarskort. Men det är ingen större skillnad, så det kan ju vara skönt med 3-dagarskort så har ni lite mer valfrihet.

• sarahl

men såhär då. vi är 2vuxna och 3 barn 7, 13,15 år. om vi skall åka från city terminalen till jakobsberg och sedan 2vuxna från jakobsberg till ikea i barkaby och tillbaka och sedan alla in till grönan hur många stämplar går det åt på en remsa då. Detta blir totalt under hela resan!

• Tant Green

Resorna till stan blir 12 kuponger (t.o.r) per person. Till IKEA 4 kuponger (t.o.r)

Då skulle 1 förköpsremsa (som innehåller 16 kuponger) räcka för varje person.

7-åringen åker gratis om det är helg, men betalar (ca) halva priset om det är vardag. 13 och 15-åringarna betalar (ca) halva priset alltid.

Alltså, med förköpsremsor blir det 2x180 + 3x110 kr (om det är vardagar så minsta barnet behöver biljett) = 690 kr.

Med 3-dagarskort blir det 2x200 + 3x120 kr = 760 kr.

Men eftersom det bara skiljer 70 kr totalt är det kanske värt att ta 3-dagarskortet, ifall ni skulle ångra er och vilja åka något mer.

• Tant Green

(japp, jag har tråkigt på jobbet... är det något mer jag kan göra när jag ändå håller på? )

• Tant Green

Helg är det förresten från fredag kl.12 till söndag kl.24

Svar på tråden familjebiljetter eller kort på SL