• Amber1975

Flytt till England

Jag har varit i England hos min fästman sedan maj och vi har bestämt att jag ska flytta hit för ett år nu. Nån som har nåt tips på vad jag ska tänka på? Känner att jag inte har nån aning var jag ska börja. Är det bara att flytta dit eller måste man ansöka nånstans? Hur blir det med A-kassan i Sverige? Måste man gå ur den och börja om helt från början sedan (vill ju inte förlora rätten till a-kassa om man skulle bli arbetslös när man kommer hem). Hittade ni jobb på en gång? Om inte, hur lyckades ni få ihop ekonomin. Han säger att jag kan leva på honom, men det känns inte så bra.

Usch, känner mig verkligen orolig för allt. Alla tips om allt mottages oerhört tacksamt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-01 14:44
    Förklarade nog inte så bra. Jag är alltså i Middlesbrough och bor med honom redan nu, men jag har inte sålt min lägenhet i Sverige än och jag inte tagit hit mina saker. Det har liksom varit mer provisoriskt, men nu ska jag tillbaka till Sverige och fixa allt inför den riktiga flytten.

• Svar på tråden Flytt till England
  • Diorlover

min syster flytta dit när hon var 18 år tror jag. hon hade fått jobb genom en vän. allt e sååå mkt dyrare där. sälj allt du har spara spara spara. hyrorna är svinhöga. min syrra betalar 6000 för en tvåa. jag tkr det är dyrt. maten e dyr om man jämför.när man flyttar till lägenhet brukar man oftast sj få köpa vit varor.

• Amber1975

Fast det kanske är i London hon bor? Jag är i norra England och jag upplever mat och dyl som mycket billigare än i Sverige. Å andra sidan verkar de tjäna mindre än vad vi gör om jag jämför med Stockholm där jag bodde.

• Karinski

Nar du flyttar over gar du till ett job centre och ansoker om ett national insurance number och oppnar ett bankkonto, sedan kan du soka jobb Det finns en del del!
    Kyl, frys, tvattmaskin etc finns i alla lagenheter som vi har hyrt!
    Hyran ar hog, men det ar latt att hitta lagenhet och sa tjanar man ju dessutom lite mer har. Det ar ratt vanligt att bo ihop med andra, sa det kanske ar ett alternativ innan du fatt ordentligt jobb...

Klart du ska flytta till England. Jag ser bara fordelar

• Amber1975

Tack snälla, låter ju bra det

Jag flyttar ju in hos min kille i hans hus så den saken är fixad iaf *puh* Är det London du bor i? Blir helt konfunderad för här i Middlesbrough verkar hyrorna var mycket lägre än Stockholm , men de tjänar inte så mycket. Däremot såg jag att man kan tjäna rätt bra att jobba i såna callcenter om man kan nåt nordiskt språk. Fast det verkar lite läskigt hihi. Har så himla svårt att förstå dialekten här uppe alltså och jag antar att man inte bara får nordiska samtal

Karinski skrev 2008-07-31 14:58:06 följande:
    Nar du flyttar over gar du till ett job centre och ansoker om ett national insurance number och oppnar ett bankkonto, sedan kan du soka jobb Det finns en del del!Kyl, frys, tvattmaskin etc finns i alla lagenheter som vi har hyrt! Hyran ar hog, men det ar latt att hitta lagenhet och sa tjanar man ju dessutom lite mer har. Det ar ratt vanligt att bo ihop med andra, sa det kanske ar ett alternativ innan du fatt ordentligt jobb...Klart du ska flytta till England. Jag ser bara fordelar
  • Diorlover

Hon bor o Birmingham..

• SkiptonMaria
    Amber1975 skrev 2008-07-31 15:03:09 följande:
    Tack snälla, låter ju bra det Jag flyttar ju in hos min kille i hans hus så den saken är fixad iaf *puh* Är det London du bor i? Blir helt konfunderad för här i Middlesbrough verkar hyrorna var mycket lägre än Stockholm , men de tjänar inte så mycket. Däremot såg jag att man kan tjäna rätt bra att jobba i såna callcenter om man kan nåt nordiskt språk. Fast det verkar lite läskigt hihi. Har så himla svårt att förstå dialekten här uppe alltså och jag antar att man inte bara får nordiska samtal
    hej,
    nu är det ju ett tag sen jag flyttade hit...det enda jag kommer på så här just nu, ska tänka lite om en stund, är att du INTE ska skriva ur dig från försäkringskassan förrän du absolut måste, då tappar du nämnligen alla de "rättigheter" man har som bosatt i Sverige och allt blir då krångligare när man är i sverige på semester alt om det nu inte skulle funka och du vill flytta tillbaks till sverige, med eller utan killen. lägger till lite mer om en stund...
  • Amber1975

Åh, precis sånt jag är ute efter. Ska ju förmodligen bara bo här ett år, så jag kommer ju komma tillbaka till Sverige.

SkiptonMaria skrev 2008-07-31 15:26:17 följande:
    hej,nu är det ju ett tag sen jag flyttade hit...det enda jag kommer på så här just nu, ska tänka lite om en stund, är att du INTE ska skriva ur dig från försäkringskassan förrän du absolut måste, då tappar du nämnligen alla de "rättigheter" man har som bosatt i Sverige och allt blir då krångligare när man är i sverige på semester alt om det nu inte skulle funka och du vill flytta tillbaks till sverige, med eller utan killen. lägger till lite mer om en stund...
  • YokohamaNr2

Hyror o mat och sånt behöver absolut inte vara dyrare i Norra England än vad de är i Sverige. Jag tycker också att du ska ta chansen. Det där med dialekten går jättefort att vänja sig vid, jag lovar! Ett callcentre kan ju vara en bra start, det är lättare att jobba sig vidare när man redan har ett jobb!

Har bara varit i Middlesborough en gång och det är ju inte världens mest inspirerande stad, en ganska nedsliten stad som förlorade en massa arbetstillfällen under Thatcher. Men du har ju hela Yorkshire att utforska så det finns underbara natur runt hörnan.

Lycka till

• Amber1975

Jag tycker faktiskt att det är jättefint här. Inte inne i stan då förstås, men kommer man bara några minuter utanför så är ju naturen jättefint.

Hmm kanske får försöka våga mig på callcenter då. Tack för tipsen!

YokohamaNr2 skrev 2008-08-01 13:34:15 följande:
    Hyror o mat och sånt behöver absolut inte vara dyrare i Norra England än vad de är i Sverige. Jag tycker också att du ska ta chansen. Det där med dialekten går jättefort att vänja sig vid, jag lovar! Ett callcentre kan ju vara en bra start, det är lättare att jobba sig vidare när man redan har ett jobb!Har bara varit i Middlesborough en gång och det är ju inte världens mest inspirerande stad, en ganska nedsliten stad som förlorade en massa arbetstillfällen under Thatcher. Men du har ju hela Yorkshire att utforska så det finns underbara natur runt hörnan.Lycka till
  • SkiptonMaria

hej igen, nu har jag tänkt lite :)

som sagt, se till att du fortfarande är skriven i sverige, du kanske har boend du tänkte ha kvar?

call centre är nog en bra ide, om de frågar efter folk med nordiska språk så är det för att de samtal de för är i från norden, dvs det är billigare att ha dem här en i scandinavien...vet ju inte hur bra din engelska är, ev kunde det ju vara bra att hitta ett jobb där du pratar engelska och inte svenska?

Yorkshire och Tyne är väldigt vackert, är ju lite "bias" eftersom jag bor i Yorkshire! :) Finns lite svenskar överallt, iofs så har de flesta barn men vi träffas även en kväll då och då utan barn, (i harrogate oftast) samt firar högtider tillsammans (jul, påsk, midsommar etc)

skaffa national insurance number så fort du kan, och om du kan ha någon räkning i ditt namn, typ vatten eller el eller nåt, så är det väldans bra då man måste alltid ha 2 "forms of id" + pass och annat för att få ett bank konto.

hoppas du har körkort? kan nog bli jobbigt annars, att kåpa en liten bil är inte så dyrt och det är väldans svårt annars.

tja, mer då...hmmm...om du längtar efter svenska grejer så rek. jag IKEA!

lycka till!
    ps, du kan ju alltid höra av dig när du finns på plats.

• susannar

jag flyttade till London för 8 år sen (har nyss flyttat hem till sverige) och jag trodde INTE jag skulle bo där i 8 år, jag hade mer tänkt 6 mån...man VET aldrig vad som händer så tänk på det oxå.
    f.ö trivdes jag finfint.jobb finns säkert att få, nu har jag bara erfarenhet av att jobba i London men callcentre....alltså lite bättre än det tror jag nog du kan få!

• Amber1975

Tack tack, du är ju för go som funderar åt mig.

Ska inte ha boende kvar, men har tänkt lämna mina saker hos min mamma. Va skönt att höra att det finns lite svenskar här. Har bara varit här sedan maj och längtar redan efter allt svenskt Vi var på Ikea i Newcastle för nån månad sedan och de har ju faktiskt jättemycket gott där. Så var vi på svenska kyrkan här i Middlesbrough en gång, men det var inte så spännande. Ingen i min ålder direkt.

Va bra att du tror på call centre. Alla här säger att jag pratar flytade engelska även om jag inte trodde det själv hihi. Gick lättare än jag trodde att komma in i det, men jag har ju alltid pratat med min pojkvän så det var väl därför. Det har jag problem med är just Newcastledialekten, men killen säger att han oxå har svårt att förstå den Vore ju som det säger bra att hitta ett jobb där de pratar engelska oxå, så man över sig och inte bara pratar hemma.

Japp jag har körkort och vill absolut skaffa en bil. Har varit utan nu i tre månader och är redan trött på det. Är det svårt att lära sig köra på vänster sida? Måste man ta lektioner?

Tack igen för alla dina svar. De gör mig sååå mycket lugnare.

SkiptonMaria skrev 2008-08-01 15:00:29 följande:
    hej igen, nu har jag tänkt lite :)som sagt, se till att du fortfarande är skriven i sverige, du kanske har boend du tänkte ha kvar?call centre är nog en bra ide, om de frågar efter folk med nordiska språk så är det för att de samtal de för är i från norden, dvs det är billigare att ha dem här en i scandinavien...vet ju inte hur bra din engelska är, ev kunde det ju vara bra att hitta ett jobb där du pratar engelska och inte svenska?Yorkshire och Tyne är väldigt vackert, är ju lite "bias" eftersom jag bor i Yorkshire! :) Finns lite svenskar överallt, iofs så har de flesta barn men vi träffas även en kväll då och då utan barn, (i harrogate oftast) samt firar högtider tillsammans (jul, påsk, midsommar etc)skaffa national insurance number så fort du kan, och om du kan ha någon räkning i ditt namn, typ vatten eller el eller nåt, så är det väldans bra då man måste alltid ha 2 "forms of id" + pass och annat för att få ett bank konto.hoppas du har körkort? kan nog bli jobbigt annars, att kåpa en liten bil är inte så dyrt och det är väldans svårt annars.tja, mer då...hmmm...om du längtar efter svenska grejer så rek. jag IKEA!lycka till! ps, du kan ju alltid höra av dig när du finns på plats.
  • Amber1975

Tack för svar. Låter ju lovande att du stannade så länge. Skönt att höra.

Så du tror inte call centre är bra? Det jag fastnade för var mest att man fick prata lite svenska och att lönen faktiskt var riktigt bra om man valde de nordiska jobben. Något annat jobb du rekommenerar att kolla efter? Jag har jobbat mest med administration i Sverige.

susannar skrev 2008-08-01 15:00:44 följande:
    jag flyttade till London för 8 år sen (har nyss flyttat hem till sverige) och jag trodde INTE jag skulle bo där i 8 år, jag hade mer tänkt 6 mån...man VET aldrig vad som händer så tänk på det oxå.f.ö trivdes jag finfint.jobb finns säkert att få, nu har jag bara erfarenhet av att jobba i London men callcentre....alltså lite bättre än det tror jag nog du kan få!
  • SkiptonMaria
    Amber1975 skrev 2008-08-01 15:36:52 följande:
    Tack tack, du är ju för go som funderar åt mig. Ska inte ha boende kvar, men har tänkt lämna mina saker hos min mamma. Va skönt att höra att det finns lite svenskar här. Har bara varit här sedan maj och längtar redan efter allt svenskt Vi var på Ikea i Newcastle för nån månad sedan och de har ju faktiskt jättemycket gott där. Så var vi på svenska kyrkan här i Middlesbrough en gång, men det var inte så spännande. Ingen i min ålder direkt.Va bra att du tror på call centre. Alla här säger att jag pratar flytade engelska även om jag inte trodde det själv hihi. Gick lättare än jag trodde att komma in i det, men jag har ju alltid pratat med min pojkvän så det var väl därför. Det har jag problem med är just Newcastledialekten, men killen säger att han oxå har svårt att förstå den Vore ju som det säger bra att hitta ett jobb där de pratar engelska oxå, så man över sig och inte bara pratar hemma.Japp jag har körkort och vill absolut skaffa en bil. Har varit utan nu i tre månader och är redan trött på det. Är det svårt att lära sig köra på vänster sida? Måste man ta lektioner?Tack igen för alla dina svar. De gör mig sååå mycket lugnare.
    se till och skriv dig hos din mamma då, så kommer ju all post osv dit...

haha, min svärfar är från newcastle och jag förstår typ 50% av vad han säger, och då har jag även lyssnat på honom i typ 8år...

tja det där med jobb kan ju vara svårt, tror ända call centre kan vara bra att börja med om inte annat, du kan ju alltid säga upp dig om du inte trivs! www.reed.co.uk är bra på både callcentres och admin jobb

köra bil är inge problem, tar ett tag innan man vänjer sig, kan dock vara bra att åtminstånde köpa en kopia av The Highway Code som har alla skyltar och regler i, några jag känner tog en eller två lektioner för de var jättenervösa.

åh, ikea i newcastle, där har jag inte varit! vi åker alltid till leeds, det är närmare för oss. svenska kyrkan i liverpool är mysig, lite långt för dig kanske! fast det kanske man också kan påpeka, här åker man ganska långa sträcker ofta, att åka typ 1.5timmar för att hälsa på en kompis tycker jag inte är så mycket numera... :)
Svar på tråden Flytt till England