• Mysse

3 veckors - hur sover era om natten?

Jag undrar lite hur era små (ca 3 veckors) sover om natten. Jag tror egentilgen att jag kanske har det bra, men jag tycker det är hårt med sömnbristen. Min lilla vill inte sova när vi går och lägger oss utan vi har alltid 'vargtimme' mellan kl 23-01. Därefter kan hon normalt somna. Sen sover hon till ca 3 då hon ska ammas. Sen sover hon igen till ca 6-7 då hon ska ammas igen. Amningen tar ca en halv timme och innan hon faller till ro och jag faller till ro igen och kan somna kan det lätt ha gått en timme. Så totalt sover jag kanske max 5 timmar per natt. Den lilla vill helst sova på mig, så jag sover inte särskilt tungt... Jag är van vid att sova tunngt i 8 timmar, så 5 timmar i lätt sömn är lite för mig. Min kompis fick sin dotter 2 dagar efter mig och hon sover 8 timmar i sträck var natt!! Det blir att jag jämför lite med henne (vilket nog inte är helt rätt eftersom jag egentligen vet att det inte är vanligt att dem sover så länge) Hmmm, lite virrigt inlägg men det jag gärna vill är att höra hur ni andra har det. Speciellt ni som tycker det är hårt. Någonstans känns det alltid lite bätter när man hör andra som är i samma sits (ganska sjukt att det är så) Jag vill veta att där är fler omkring mig som har sömnbrist och tycker nätterna är jobbiga. Fast man egentligen någonstans vet att detta är normalt känner man sig rätt ensam där om natten tycker jag. Min man har börjat att jobba igen, så jag vill helst inte hålla honom vaken, därför känner jag mig ensam...

• Svar på tråden 3 veckors - hur sover era om natten?
  • Eisa

Många har det som du och ännu värre, och du, man VÄNJER SIG. Du är van att sova 8 timmar men kroppen liksom ställer om sig.

Min son sov väl ungefär 22-02 och sen 02.30-5.00 och sen 5.30-9.00
    Något sånt, när han var 3 veckor.

• Mickis87

Min är 3 månader och jag sover fortfarande bara max 2 timmar per natt. Man vänjer sig hehe.

• Victoris

Oscar blev tre veckor igår och har nyligen börjat sova mellan 19-22 och sen vara vaken till 23:30 ungefär och äter sen igen och vid midnatt brukar vi komma i säng och då sover han oftast 5 timmar. En natt sov han mellan 22-04, men dom senaste dagarna har det varit mellan 00-05 och sen har en en vakenperiod mellan 05-06 ungefär för att sen sova till runt kl 8 och sen äta igen och därefter sova ytterligare till ca 9:30-10. För 1-2 veckor sen hade han en vakenperiod mellan midnatt och 02, men förhoppningsvis slipper vi det igen.

Oscar - lille älskling, 080709
  • hejlis

Som du skriver själv är det kanske inte sååå bra att jämföra med en bebis som sover 8 timmar i sträck...de allra flesta gör det INTE, och är det så ändå, så brukar det för det mesta ändras det med...en del barn sover kanon första månaderna, och blir jättestruliga sen (/och dåååå är det jobbigt...när man blivit van vid att sova hela nätter!), andra tvärtom! Finns alla sorter. Så det kan du ju alltid "glädjas" lite åt...(som du skriver, känns alltid lättare med fler i samma sits..)En BRA sak med bebis som vaknar till och äter på natten är att mjölkproduktionen stimuleras på ett mkt bra sätt! Vårt mjölkproducerande hormon är som högst nattetid. Din bebis har än så länge ingen ordentlig dygnsrytm. Men det kommer! Snart! och första veckorna är jobbiga...Sen vänjer man sig. Framförallt sover man efter ett tag lite tryggare, man lär sig att liggamma ordentligt och somna om snabbt osv.
    Men det tar ett tag! 3 veckor är ganska kort tid! Min dotter snuttade/ammade nog MINST varannan timme dygnet runt bra länge! Var ganska seg i början men jag vande mig allteftersom. Sov middag på dagen med henne också. Det hjälpte mkt när det var som "värst". Sonen, nu 9 månader, har haft ett annat ätmönster, ca var 3 timme och ibland upp till nästan 4 timmar utan mat på natten!! Det är lyx det Enda tipset jag kan ge är att acceptera och hänga med i barnets utveckling! Försök inte mixtra med tider eller styra så här tidigt utan häng med bara! Allt går så himla fort och de ändra sig från en dag till nästa i hur de vill ha det!
    Det kommer att bli bättre!! Snart! ...och rätt var det är så är hon 3 år och vrålar efter pappa..hehe...

• Mysse

Tack för era svar!

Mickis87 - menar du verkligen 2 timmmar per natt? Eller 2 timmar i sträck? Känns som om jag skulle gå i bitar på bara 2 timmar per natt!

Hoppas min kropp vänjer sig snart (eller att hon sover mer om natten

• Bebis juli 08

Vår lilla skrutt (3 veckor och 5 dagar) sover ofta tre timmar i stöten för att sen amma i ca 30 minuter (inkl. insomning) och sova tre timmar igen. Någon natt har hon sovit 5 timmar i sträck, men då vaknade jag av spända bröst istället... Imorse hade hon en vakenperiod mellan 04:30 och 06:00 för att sen somna PÅ mig i några timmar till.

• Mysse

Det hjälper mig redan (psykist) att få höra era erfaranheter!

Extra problematiskt är det eftersom tjejen inte vill sova på rygg. Det funar inte att ligga på rygg på natten för henne. Hon blir superorolig då... Jag vågar inte ha henne på mage (som hon helst vill) utan har henne på sidan på min mage...

• Mickis87
    Svar på #5
    2 timmar per natt är de jag menar.
    De är otroligt vad man klarar :)
  • MuffinCake
    Mysse skrev 2008-07-31 15:30:49 följande:
    Det hjälper mig redan (psykist) att få höra era erfaranheter!Extra problematiskt är det eftersom tjejen inte vill sova på rygg. Det funar inte att ligga på rygg på natten för henne. Hon blir superorolig då... Jag vågar inte ha henne på mage (som hon helst vill) utan har henne på sidan på min mage...
    Du behöver inte vara orolig över att ha henne på mage när hon ligger på ditt bröst.
    Skulle hon mot förmodan glömma bort att andas så kommer höjningen av din bröstkorg när du andas med största sannolikhet stimulera henne till att börja igen.
    Detta sa barnmorskan på BVC till mig när jag var orolig för samma sak.
  • MuffinCake

Föresten, mina tvillingar på 17 dagar sover ca. 3 h i stöten, sen vill de ha lite mat och ren blöja.
    Känns helt ok tycker jag :)

• CarolineL

Jag känner precis igen det du skriver, det känns som våra nätter här hemma och pojken är fyra veckor idag.

Jag undrar om det är någon som har tips på hur man kan få matningsperiod/insomningsperiod att förkortas. Vår son äter enbart ersättning och det brukar ta ca 30 minuter men sedan skall han komma till ro, vilkte bara går på vårt bröst... det gör att det drar ut på tiden. ett tillfälle kan ta 1,5 timme vilket bara ger 1,5 timme till nästa matning. Vad göra?

• Itis

Dottern är 3 veckor idag och sover från ca kl 18-19 till kl 23:30, får mat, somnar om till kl 3 ungefär, äter, somnar om till 6:30, äter somnar om till 9-tiden. Men nu sista dagarna har hon krånglat jättemycket vid 3-målet och vägrar somna om i sin säng utan vill ligga bredvid mig och senaste två nätterna har hon bara skrikit och bråkat vid den omnattningen, vet inte varför! Inatt fick jag vara vaken mellan 3 och 5 ungefär innan jag äntligen fick henne att somna bredvid mig. Hon måste ligga på sida eller mage för att somna (har andningslarm)

Min äldsta dotter sov alltid i egen säng, alltid på rygg och sov tidigt långa perioder.

Båda är för övrigt uppfödda på ersättning, bara ammade första veckorna.

Erika med Emelie född 070211, och Bebis född 080711
  • drummelfjollan

Molly blir 3 v i morgon....Hon somnar runt 21 för natten vaknar mellan 1 och 2 vill ha mat och ren blöja vaknar igen vid 5-6 snåret och vill ha påfyllning igen sen sover vi till 8. Så jag är bortskämd ochar väldans "snäll" unge....HAr sovit så bra utom 2 nätter då vi var uppe mellan 1-3 men hon skulle nog bara testa ocse om vi klarade det=)!!

• MildaMaränger

Hedvig sover ca 23-02 , 03-06 och 06.30- 09.00

• Luloo

när man precis fått barn skall man inte räkna med och sova, du får passa på och vila medan ditt barn vilar

Äntligen är Alvin här: 16/6-08
  • Mysse

Tack för alla svar!!!

Som jag skrev tidigare vill inte tjejen ligga på rygg och sova. Det har primärt varit detta som gett problem för henne att somna. Jag har inte vågat ha henne på magen och har verkligen försökt med ryggen. Detta har varje gång slutat med att vi båda är ledsna oxå har hon fått somna på sin sida på min mage. Jag fick höra från BM att jag inte bör ha henne på min mage när det är så varmt... Så det som funkade skulle jag helst inte göra... Så igår köpte jag andningsalarm och inatt har hon fått ligga på mage i sin egen säng. Och jag vågar nästan inte säg det, men det har gått jättebra. Hon har sovit fint. Jag har sovit ok, men ska lära mig att slappna av helt. Inatt låg jag vaken en del och kollade henne trots alarm...Tror jag kommer lita på larmet efter ett par nätter. Men jag hoppas på att detta är lösningen för oss!

Itis: vänder du din dotter när hon somnat eller sover hon hela natten på mage? (Inatt har min tjej sovit på mage hela natten. När jag prövat att vända henne har hon vaknat och protesterat. Efter att prövat lugna henne har jag vänt tillbaka på mage och hon somnar fint igen... Hon verkar i övrigt mer harmoniskt idag. Tror hon mår bra efter en natts bra sömn!

• Victoris
    Mysse: Har du prövat lägga henne på sidan? Det funkade för vår lillkille, han trivdes inte så bra med att sova på rygg.
    Oscar - lille älskling, 080709
  • SallyK

Vår bebis brukar somna vid 22, och sova till 02. Sedan vaknar han och vill äta vid 4, 5, 6, 7 och sen vill han gå upp och umgås.

Vid 8-9 fortsätter natten och vi kan sova till 11 ungefär! Längtar efter lite längre sovpass på morgonen..

• JLS

Här ammas det med två timmars mellanrum om nätterna så det blir inte mkt sömn direkt men man får vila under dagen istället när barnet sover

♥ Julia 080626 ♥
  • Luloo
    SallyK skrev 2008-08-02 19:07:03 följande:
    Vår bebis brukar somna vid 22, och sova till 02. Sedan vaknar han och vill äta vid 4, 5, 6, 7 och sen vill han gå upp och umgås. Vid 8-9 fortsätter natten och vi kan sova till 11 ungefär! Längtar efter lite längre sovpass på morgonen..
    exakt så har jag haft det sedan min var 3 veckor
    Äntligen är Alvin här: 16/6-08
Svar på tråden 3 veckors - hur sover era om natten?