• HemligaLillaMy

Åkpåse vinter- vad ska barnet ha för kläder i vagnen/åkpåsen för att inte frysa/svettas?

Hej!
    Har en liten fråga. När barnet ligger i en åkpåse, har själv skaffat bugaboos, och det är vinter. Hur mycket kläder ska en nyfödd bebis ha på sig för att inte frysa/svettas i åkpåsen? Är det overall etc som gäller? Jag kommer att bo i London i december när barnet kommer. Där är väl temperaturen runt minus 5 ungefär, inte så mycket kallare på vintern.
    /Hemliga Lilla My

• Svar på tråden Åkpåse vinter- vad ska barnet ha för kläder i vagnen/åkpåsen för att inte frysa/svettas?
  • mammatalman

när barnet ligger i åkpåse o det inte är jättekallt så räcker det men en jacka + varma byxor tex fleece o varmt om fötterna. det blir lätt varmt i en åkpåse i en vagn. det bästa är att ha lager på lager o känna på barnets rygg så h*n inte är för varm elelr kall. o att man öppnar åkpåsen o tar av kläder när man går in i affärer

• ingensignatur

Jag fick veta av min barnmorska följande:
    Hon tog på sin bäbis en body o la ut den i vagnen i åkpåse mitt i vintern (idiot tänkte jag) hon hade koll med en temp o det var hela tiden ca 37-38 grader i påsen. Så hon sa till mej att en tunnare overall passar utmärkt, dessutom mössa o ev vantar då =)
    Detta testet gjordes vid 25 minusgrader, så 5 minus kan inte va så dåligt.
    Det viktigaste att komma ihåg är att det är farligare att vara för varm än för kall. Så när bäbisen ligger i vagnen ska man ha på dem ungefär vad man själv har på sig, kanske lite mindre när den ligger i påse, men aldrig mer än dej själv..
    Oj, värsta novellen :)

• miababia

när jag var i London så tror jag inte det var minus många dagar, vi kollade på mornarna när det var dags att gå till skolan och killen jag passade behövde sällan ha på sig jacka och tröja (under 5 grader plus)

sen är det så svårt, man måste nästan känna på barnet om det är varmt kallt eftersom barn är så olika hur mycket/lite de måste ha på sig

• HemligaLillaMy

Å tack! =) Då vet jag lite mer kring vad som gäller.. Är så svårt att veta vad man ska införskaffa osv...

• TereseS

Kan jag passa på o fråga hur man gör nu på sommaren i vagnen? Vad har man över bebisen? Bara en filt? Ska man ha nå täcke i vagnen?

Svar på tråden Åkpåse vinter- vad ska barnet ha för kläder i vagnen/åkpåsen för att inte frysa/svettas?