• mammutten81

Vad tycker ni är bra kläder för en intervju? Skor är svårast på sensommaren tycker jag.

Ska eventuellt på intervju i slutet av augusti inom säljbranschen.
    PÅ mitt nuvarande jobb är det affärsklädsel som gäller, men man kan ha jeans om man har en snygg överdel.
    Inga linnen, sandaler.

Men man blir ju lite osäker vad det nya företaget har för regler.

Tänkte om man har mörka snygga jeans, en shorta och väst. det är väl rätt okej?
    Ljusa jeans känns lite väl sot och finbyxor kanske är för propert?

Men skorna sen.
    Kan ju fortfarande vara varmt.
    Hade täNkt ett par högklackade svarta basskor i skinn med kilklack, inga öppna tår.
    Är det okej?

Är många herrans årsedan jag var på intervju så man känner sig lite vilsen..haha.

Vad har ni för tips?

• Svar på tråden Vad tycker ni är bra kläder för en intervju? Skor är svårast på sensommaren tycker jag.
  • 76Åsa

Ett tips jag fick innan jag gick på intervjun för mitt drömjobb... Ta på dig något rött på överdelen! Man minns människor i rött.
    Ska jag tillägga att jag fick drömjobbet!?!

• mammutten81

Fy fasen vad smart!
    Det ska jag tänka på!

• 76Åsa

För övrigt så hade jag nog kört med snygga jeans (mörka ja) eller finbyxor, röd överdel, kavaj om det behövs beroende på vädret, och svarta skor jag hade nog valt låga.

• mammutten81

Bra tips!
    Tar jag absolut till mig!

• Themis

Har man jeans så kan det kanske passa att ha lite "finare" skor till, så håller man ihop businessintrycket bättre.

Svarta skor är standard och inget man märker men kanske marinblått vore snyggare om man kan matcha med överdelen.

Linne och kavaj går alltså inte heller? Annars är det ju ett vanligt sätt att "klä upp" jeansen. Men ofta är väl nystruken blus att föredra, även om jag personligen hatar att stryka och inte brukar ha det eftersom det i så fall vore enda gången min arbetsgivare fick se mig i det...

• mammutten81

hahaha stryka, vad är det?

• Suzycreamcheese

Om det är en säljtjänst skulle inte jag ta jeans. Ett allmänt råd är att klä sig ett snäpp "finare" än nödvändigt, och jeans kan ju hos vissa sticka i ögonen bara av en ren princip. Du behöver ju inte ta på dig blus, dräkt och pumps, men hellre då ett par vanliga byxor, en enkel kjol och kavaj. Under kavajen tycker jag att man kan ha en fin topp (ja, rött är säkert inte fel!). Något som jag tycker är väldigt snygg är en modern sjal (alltså inte tantbusiness) till en enkel topp. Funkar om det inte är supervarmt... På fötterna ett par snygga skor, allt utom sneakers och sandaler! Om det sedan är superhett den dagen, så kanske du på intervjun märker att folk sitter i kortärmat, då skulle jag eventuellt ta av kavajen då (om nu svetten rinner menar jag). Själv har jag dock tatueringar på överarmen så jag brukar antingen alltid ha trekvartsärm eller behålla kavajen på under en intervju. Vill inte riskera att någon som helst liten detalj tar fokus från mig som person vid ett så viktigt möte. Och det har gällt även på arbetsplatser där det inte är strikt klädkod alls!

• mammutten81

Vad är " VANLIGA" byxor, om inte fnbyxor och jeans?

DEt är ett innesälj det gäller.

Tack för synpunkterna!

• Suzycreamcheese
    mammutten81 skrev 2008-08-09 13:18:25 följande:
    Vad är " VANLIGA" byxor, om inte fnbyxor och jeans? DEt är ett innesälj det gäller.Tack för synpunkterna!
    Okej, det kanske var lite slarvigt formulerat. Tänkte först att alla byxor utom jeans är vanliga byxor men så kom jag på att det finns ju fler kategorier - t ex mjukisbyxor (knappast ett alternativ på intervju ). Jeans är för mig jeans. När jag sade vanliga byxor så tänkte jag nog typ på "finbyxor" eller chinos. Och det säger jag trots att jag är en riktig jeansnörd själv. Jag använder jeans i stort sett varje dag själv, såvida jag inte har kjol eller klänning. Men jag skulle ändå inte ha på mig jeans på en jobbintervju.
Svar på tråden Vad tycker ni är bra kläder för en intervju? Skor är svårast på sensommaren tycker jag.