• pelagonia

Bröllop..Fråga föräldrar om pengar ?

Hur funkar det generellt i Sverige..

Alltså om man skall gifta sig..Kan man fråga/brukar man fråga om föräldrarna lägger ut pengar på bröllopet ?

En kompis från Polen säger att där är det "obligatoriskt" att föräldrarna lägger ut pengar på bröllopet.

Någon som vet ?

Viktor 070103 & Ärtan BF 090320
  • Svar på tråden Bröllop..Fråga föräldrar om pengar ?
  • ellam71

Finns väl inget "obligatoriskt" ! Vanligast är väl att brudparet själva står för bröllopet. En del tar nog säkert lån. Den uppfattningen har jag iaf fått.. o det verkar lite knäppt..
    Själv har jag förmånen att ha föräldrar med traditionella åsikter... och då betalar brudens far bröllopet... =) Om nu sambon någon jäkla gång friar...

Det som inte dödar härdar...
  • pelagonia
    ellam71 skrev 2008-07-31 23:08:29 följande:
    Finns väl inget "obligatoriskt" ! Vanligast är väl att brudparet själva står för bröllopet. En del tar nog säkert lån. Den uppfattningen har jag iaf fått.. o det verkar lite knäppt..Själv har jag förmånen att ha föräldrar med traditionella åsikter... och då betalar brudens far bröllopet... =) Om nu sambon någon jäkla gång friar...
    Tack.just det så var det nog förr att brudens föräldrar betalar bröllopet.
    Viktor 070103 & Ärtan BF 090320
  • Jenny26

Förr i tiden så var det så att brudens familj betalade bröllopet. Men nu är det inte så. En del föräldrar betalar lite eller en del och några inget alls.

♥ Ebba, världens underbaraste flicka ♥
  • MeNoLike

men herregud ska man gifta sig får man väl betala själv

Mamma till tvillingarna Maximilian & Timothy 070325
  • Anna Paulita

Det är ju knappast reglerat i lag.

Det är väl upp till föräldrarna, men jag tycker absolut INTE man frågar. Villl de bidra säger de säkert till....

• Joual

Ett bra tips är att göra en budget och planera utifrån vad ni själva klarar av att betala för ert bröllop. När ni sedan berättar att ni ska gifta er så kanske era föräldrar erbjuder sig att gå in och betala en summa. Då får det bli en glad överraskning!

• noorah

där min man kommer ifrån så betalar mannen allt
    han bör även ge sin blivande fru pengar för att köpa lite fina underkläder och sånt hehe

• Candygirl

Som sagt det är olika hur man gör. Förr var det ju brudens far som stod för kalaset. Vi frågade våra föräldrar om de ville sponsra oss, vilket de ville.Lyckades med deras hjälp få hela bröllopet betalt. Kontakter är den röda tråden kan jag tillägga om man har sånt.
    Får man gratulera förresten? Bröllop på g?

• Miss Cee

Nej det "Gör" man inte idag.

Brudens föräldrar betalade förr bröllopet eftersom bruden inte hade en egen inkomst och det var den sista utgift föräldrarna hade för henne.
    Idag har "alla" som gifter sig egen inkomst och förväntas försörja sig själva. Eftersom bröllop och bröllopsfest dessutom är något helt frivilligt och inget man måste ha för att inte bli utstött av samhället så får vuxna människor ta ansvar för sig själva.

Däremot så är det fortfarande många föräldrar (både till brud och brudgum) som när de väl får veta att barnen planerar att gifta sig blir så glada att de ERBJUDER att skjuta till en summa. Och det är ju givetvis välkommet.

Men som sagt, det är inget som hör till längre och det är rätt sniket att fråga.

Svar på tråden Bröllop..Fråga föräldrar om pengar ?