• Anonym (skuldsatt)

svea skuldfinansiering

jag får inte lån av en treditionell bank i och med att jag har en heldel skulder hos KF
    nu har dessa skulder blivit övermäktiga och jag tänkte ta hjälp av www.sveadirekt.se

men nu vill jag ha lite hjälp av er som har tagit detta lån dom erbjuder hur ni gick till väga och hur lång tid det tog
    alla matnyttig info är välkommen

• Svar på tråden svea skuldfinansiering
  • MeNoLike

finns dte verkjligen inget ställe med bättre ränta?

Mamma till tvillingarna Maximilian & Timothy 070325
  • sötäpplet

tänk på räntan!!

Kommer du att kunna betala ditt lån hos dem? Eller är det bara att sätta lite guldkant/klara dej ur en kris just nu?

• Waldo

Ska man ta ett skuldfinansieringslån finns det oftast ingen möjlighet att sätta guldkant på tillvaron med dom pengarna.
    Ofta går det till så att man får uppge vilka gäldenärerna är och att långivaren betalar dom direkt.

Vad du behöver göra är att först jämföra räntan med vad du betalar idag.
    Handlar det om en mindre skuled och långivaren har högre ränta, kan det tom löna sig att betala till KFM

Sedan behöver du jobba med dina skulder.
    Kan något preskriberas, kan du få till något ackord, frysa ränta osv.

• Anonym (skuldsatt)

ljust nu ligger mitt skuldsadldo bortåt 60tusen hos KF och KF gör en löneutmätning på 3300:- från min lön

så jag vet inte vart guldkanten kommer in

jag betalar då hellre ett lån till någon som VILL ge en skuldsatt lån än till KF och med KF har jag inte en möjlighet idag att kunna förhandla om att minska löneutmätningen så alla andra räkningar blir betalda

• MeNoLike
    Anonym (skuldsatt) skrev 2008-08-02 21:31:38 följande:
    ljust nu ligger mitt skuldsadldo bortåt 60tusen hos KF och KF gör en löneutmätning på 3300:- från min lön så jag vet inte vart guldkanten kommer in jag betalar då hellre ett lån till någon som VILL ge en skuldsatt lån än till KF och med KF har jag inte en möjlighet idag att kunna förhandla om att minska löneutmätningen så alla andra räkningar blir betalda
    kommer den lånesumman du lånar att bli mindre / månad än den du betlar med löneutmätningen då?
    Du får ju tänka på att skulden ökar när du lånar pengarna och räntan är ju väldigt hög. Betalar man till KF varje månad så brukar de vara snälla att frysa räntan på den del där du betalar av. Och det tjänar du nog på i längden. Att leva lite snålt i 1.5 år..
    Det de räknar att du ska betala med löneutmätning är ju så att man lever på lägsta.
    Min mamma betlaar 6900:- / månad i februari har hon betalt av sina dryga 200 tusen... så det finns dom som har det värre :p jag tycker du ska kämpa på med löneutmätningen ja.
    Mamma till tvillingarna Maximilian & Timothy 070325
  • Anonym (skuldsatt)
    MeNoLike skrev 2008-08-02 22:03:37 följande:
    kommer den lånesumman du lånar att bli mindre / månad än den du betlar med löneutmätningen då?
    nu har jag INTE varit i kontakt med svea utan är nyfiken på om det finns någon på forumet som har fått hjälp av dem
  • Anonym (nja)

Ungefär 1400:- (utan betalskydd) skulle det kosta i månaden om du lånade 60.000:- på svea direkt och betalade av det på 5 år.
    Vet inte om räntan är inräknad där, men den effektiva räntan ligger på 14,84.

Vad ligger räntan på hos KF?

Jag har hört att Svea är bra.

Men som på alla andra sådana lån så kan det skena ivög och tillslut står du och batalar bara räntan och inte ett öre betalas av på själva lånesumman

• Anonym (mia)

Så här ser jag det: Om du lånar 60 000 kr hos Svea och ska betala tillbaka det på 5 år, då betalar du 1364 kr/månad som lägst. Det innebär att du efter 5 år betalat 81 840 kr till Svea, alltså 21 840 kr i ränta.

Betalar du 3300 kr/månad till Kronofogden har du betalat av 60 000 kr på 18 månader. Du är alltså skuldfri om ca 1 1/2 år beroende på om det är någon ränta hos Kronofogden. Har du endast A-mål hos Kronofogden är det inte särskilt mycket som tillkommer i ränta. Har du E-mål är räntan olika på olika E-mål.

Så vad tycker du själv är bäst? 5 år och 81 840 kr till Svea eller 1/2 år och 60 000 kr till fogden? Jag tror inte att Svea på något sätt blåser dig eller är oseriösa, har hört talas om dem tidigare, så den biten tror inte jag du behöver oroa dig för.

Svar på tråden svea skuldfinansiering