• Crista

Nya kattungar - hur många dagar innan de får gå ut?

Vi har två små kattungar hemma, vilka kom till oss i måndags. Hur många dagar tror ni att de behöver vara inne innan man kan låta dem gå ut lite? Och hur gör man när man tar ut dem i början? Jag är rädd att de ska springa bort...

• Svar på tråden Nya kattungar - hur många dagar innan de får gå ut?
  • Måne och Sol

Hej och grattis!

Hur gamla är de? Eftersom att du skriver ungar så låter de inte så stora. Jag skulle inte släppa ut ungar under ett halvår alls faktiskt. Jag vet inte var den korrekta gränsen går då jag inte har utekatt själv och inte har behövt fundera på det, men det låter inte rimligt att en bebis ska vara själv ute, så därför skulle nog min absoluta lägre gräns gå där. Minst.

• Måne och Sol

Just ja, kan tillägga att två veckor brukar nämnas som en bra och då talar man ändå om vuxna omplaceringskatter. Längre tid om de är osäkra av sig. Så jag råder er att vänta lite.

• Zaria

Skulle inte släppa ut en katt innan de är kastrerade då är de dessutom i lagom ålder att gå ut,kunna försvara sig och hitta hem om man har tur.

En kattunge förstår inte faror,hittar inte,blir bortjagade av andra katter,dessutom kan man få öonskade kattungar mycket för tidigt om man har otur. Jag hade inte chansat

• CTMT

Ja, håller med ovanstående...
    Du måste se en liten kattunge som en 2-3 årigt barn. Vad skulle hänt om du hade släppt ut en så liten på egen hand?
    De förstår inte faror, kan inte försvara sig etc.

Under halvåret ska katter inte vistas ute.
    De ska vara kastrerade, vaccinerade och ID/chip-märkta.
    Kastrera kan man göra innan de blivit könsmogna, redan vi 5 månaders ålder t.ex.

Däremot kan du gå ut med kattungen i koppel fram tills dess, det skadar ju inte att du lär den lite om miljön runtomkring så den känner igen sig när den väl ska börja vara utekatt.

Finns det hårt trafikerade vägar i närheten och/eller tätort med grannar som inte uppskattar utekatter skulle jag dock rekommendera innekatt...

• Crista
    Svar på #5
    De är tolv veckor, och vi bor lantligt. Herregud - menar ni att man inte kan ha dörrarna öppna på ett halvår... Är det verkligen rätt? Jag menar inte att vi ska släppa ut dem vind för våg, men om vi själva är med ute i trädgården? Fast risken är ju att de springer iväg och ska leta efter mamma... Det är därför jag undrar hur ånga dagar det kan ta innan de känner att det är hos oss de bor. Familjen vi fick dem av sa en vecka ungefär. (Koppel känns inte rätt på katter tycker jag.)
  • Havanna82
    Crista skrev 2008-08-01 08:14:35 följande:
    Svar på #5De är tolv veckor, och vi bor lantligt. Herregud - menar ni att man inte kan ha dörrarna öppna på ett halvår... Är det verkligen rätt? Jag menar inte att vi ska släppa ut dem vind för våg, men om vi själva är med ute i trädgården? Fast risken är ju att de springer iväg och ska leta efter mamma... Det är därför jag undrar hur ånga dagar det kan ta innan de känner att det är hos oss de bor. Familjen vi fick dem av sa en vecka ungefär. (Koppel känns inte rätt på katter tycker jag.)
    Tja, nu har du fått lite råd och tips vad andra tycker. Du verkar ju redan ha en åsikt i ämnet själv, så det är ju bara att göra som man känner för ;)
  • Crista
    Svar på #7
    Jag har ingen fast åsikt, utan känner mig osäker och fiskar därför efter hjälp. Jag är tacksam för alla råd, och om det visar sig att det är en allmän åsikt att man ska vänta ett halvår, ja då får jag kanske göra det, även om jag tycker att det blir galet jobbigt att ha alla fönster och dörrar stängda i ett halvår (har två små barn som springer ut och in...) Därför hoppas jag på att det ska komma lite andra kommentarer från kattägare med andra erfarenheter.
  • sofanda

Varför inte ha koppel under en övergångsperiod?

SOLEN SKIIIINER IDAAAAG!
  • bumsi

Jag hade min katt inne de första 2 veckorna. Gick sen ut tillsammans med henne i trädgården. Hon var ju naturligtvis lite rädd och osäker så hon höll sig runt mig. I början höll hon sig runt huset och nu (hon är 4år) håller hon sig i byn, går inte så långt. Kan tillägga att vi bor på landet utan en massa trafik.

• LaTjej

Minst två veckor ska du ha de inne .

• Petra 1980

När vi tog hem vår katt (som då var 12v gammal) hade vi den inne i ett par veckor innan vi började vänja den vid att vara ute med oss. Först bara en liten stund i taget (max 30 min) och den höll sig nära oss hela tiden. Vi gick omkring på gården och den hittade en massa spännande ställen. Efter ett par veckor vågade jag låta den vara ute en stund ensam, men den gick aldrig långt från huset och kom genast som jag ropade. Efter hand som den blev modigare vågade jag låta den vara ute längre stunder i taget. Nu är den 10 mån och springer omkring som den vill. Kommer in för att äta och sova och vill sen ut igen. Kan tilläggas att vi bor på landet.

• Birgitta2

Jag hade inte släppt dem en sekund ensamma. När de är så små skall du vara med dom när de går ut. De brukar inte springa iväg så långt från matte. Och små kattungar blir fort trötta. Jag skulle föreslå att du helt enkelt går ut med dom på gården/i trädgården och leker med dom. Låt dom utforska, och håll dom under uppsikt. Under inga omständigheter bör de springa utan uppsikt närmaste veckorna.

Försök också se din omgivning med en kattunges ögon. Var finns farorna? Om 4-5 veckor kan de, om de fått vara ute många gånger dagligen under din uppsikt, säkert få gå själva. Men inte förr.

• Birgitta2

PS... du måste också tänka på att små kattungar ofta blir upplockade av rovfåglar! Så har ni såna i omgivningen bör du vänta ett bra tag innan kattungarna släpps ut.

• Veladis

När vi fick hem vår kattunge, 15 v, fick han vara inne de första två-tre veckorna, och sedan fick han vara ute i vår trädgård när vi var med bara, under den varma delen av hösten. Under vintern var han inne. Nästa vår, när han var nästan ett år och kastrerad fick han kattlucka.

• Kantarellen

Du bor lantligt säger du, tänk vilket oerhört lätt byte en lite kattunge är för ett rovdjur!

Utan koppel bör inte en katt gå uten innan den är vaccinerad kastrerad och id-märkt.

• milimina

jag tycker det där beror helt på hur man bor och om man tänkt sej ha en utekatt eller ej.

när vår katt fick ungar flyttade hon själv ut dem på min mormors altan (vi bodde grannar) när hon tyckte de var tillräckligt stora för att lära sej om omvärlden. de var kanske 6 veckor vid det laget. de höll sej på och runt altanen resten av tiden de bodde hemma och det var aldrig något problem. vi bodde också lantligt då. vi behöll en unge själva och de flyttade in igen när alla syskon försvunnit, sen fick de gå fritt kring gården och komma in till natten. nu är det ju lite skillnad där eftersom den ungen hade sin mamma som höll koll och lärde henne hur man gör ute och vad man ska akta sej för.

jag skulle hålla dem inne 2-3 veckor, så att de vet att det är hos er de bor. de kommer sen hålla sej kring huset rätt länge, och vilja vara med er. de tar upptäcksfärder i sin egen takt och går inte för långt innan de känner sej säkra på omgivningen, så jag skulle inte vara så orolig faktiskt. katter är inte dumma.

våra nuvarande katter har varit innekatter ända fram till den här sommaren (de är tre och fyra år) och de håller sej helst på tomten trots att de får ströva fritt. vi bor inte helt idealiskt eftersom det är ett villaområde med mycket bilar, men eftersom de bärjat kissa inne och protestera över att inte få vara ute mer än på inhägnad altan såg vi inget alternativ. de klarar sej fint fast de aldrig varit ute förr.

• Zaria
    Kantarellen skrev 2008-08-01 12:01:48 följande:
    Du bor lantligt säger du, tänk vilket oerhört lätt byte en lite kattunge är för ett rovdjur!Utan koppel bör inte en katt gå uten innan den är vaccinerad kastrerad och id-märkt.
    Kom också på det,räv,rovfåglar,större rovdjur och tom kanske en vildiller/mink skulle kunna ge sig på en liten kattunge.

Jag hade inte chansat.
  • BuoBä

Mina erfarenhet är att om man håller katterna inne (eller i alla fall nära sig) medan de är små så blir de mer sociala. Katter som får springa ute fritt från tidig ålder blir mer självständiga och mindre keliga.

Det här beror ju på kattens "personlighet" också, men i stora drag stämmer det på de katter jag känner.

• CTMT
    Crista skrev 2008-08-01 10:01:14 följande:
    Svar på #7Jag har ingen fast åsikt, utan känner mig osäker och fiskar därför efter hjälp. Jag är tacksam för alla råd, och om det visar sig att det är en allmän åsikt att man ska vänta ett halvår, ja då får jag kanske göra det, även om jag tycker att det blir galet jobbigt att ha alla fönster och dörrar stängda i ett halvår (har två små barn som springer ut och in...) Därför hoppas jag på att det ska komma lite andra kommentarer från kattägare med andra erfarenheter.
    Men du kanske skulle tagit reda på detta med kattungar innan du skaffade dem?
    Som sagt det är som att släppa ut en 2-3 åring vind för våg...
    Och ja, fastän ni är med i trädgården så kan de springa iväg och inte hitta hem igen eller bli tagna av andra rovdjur.

Ni kanske skulle skaffat en lite äldre katt istället? Då hade ni kunnat följa regeln att ha den inomhus i 2 veckor innan ni börjar låta den gå fritt ute.

Men ni gör som ni vill. Nu har du fått tips och råd som du ville ha och jag tycker då INTE att det är en bra idé att släppa ut en försvarslös liten kattunge helt själv.
Svar på tråden Nya kattungar - hur många dagar innan de får gå ut?