• Llimen

arbetstidslagen (hjälp snabbt snälla)

Jag har en fråga angående mitt schema nästa vecka. Går förtillfället på ett specialschema eftersom många har semester.
    Upptäckte något som jag tycker verkar väldigt konstigt och tänker att någon kankse vet om det här är okej? (jag ska nog ringa facket men kollar här först..

Måndag: 22-08 (natt)
    Tisdag: 22-08 (natt)
    Onsdag: 16-22
    Torsdag:
    Fredag: 22-08 (natt)
    Lördag: 22-08 (natt)
    Söndag: 22-08 (natt)

Frågan är alltså: kan det vera lagligt att joba natten mellan tisdag och onsdag och sedan börja igen klockan 16 på eftermiddagen eller kan jag kräva att de ska ändra det?

• Svar på tråden arbetstidslagen (hjälp snabbt snälla)
  • emeliasmamma

Det som gäller på min arbetsplats är 11 timmars dygnsvila. Jag är statligt anställd, men det borde gälla de flesta kan man tycka. inte skulle jag gå av ett nattpass kl 8 på morgonen å sen tillbaka till jobbet till 4...

• Llimen

tycker ju inte heller att det känns okej. kan inte garantera att jag kan utföra ett bra arbete eftersom jag kommer att vara halvdöd. förutom det där med 11 timmars dygnsvila ska man väl ha någon form av veckovila också som är längre sammanhängande?

• Krabbolina

på vissa ställen räknar de inte med dygnsvila utan man får jobba ett visst antal dagar (ett visst antal timmar) sen måste man vara ledig en viss tid.
    Som denna vecka har jag jobbat
    mån-ons 7-16
    tors 13.30-22
    idag 7-16
    lör: ledig
    sön: 14-22

sen börjar jag igen på måndag klockan 7. Så det är inte alltid vi har 11 timmars dygnsvila.

• Mirris

Jag jobbar nästa som du.. jobbar måndag, tisdag natt 21-07
    Sen hela helgen fred lörd o sönd.. går av måndag morron kl 7.

Men dom menar alltså att du ska gå av ditt pass onsdag morron kl 8 och sen börja jobba kl 16 igen??
    Det verkar ju helt sjukt.. du kanske inte somnar förräns runt 9 (om du har en bit hem)... och sen ska du upp kanske vid 15 för att hinna tillbaka till jobbet! Det verkar inte så kul.

Tycker du ska fråga den som gör schemat hos er.. det har kanske bara blivit nåt knas.
    Ibland glömmer min chef att jag slutar 7 på morronen.. och då vill jag SOVA, inte börja jobba igen kl 15 Men då har hon bara tänkt fel.

Så prata först med chefen/schemaläggaren.. om dom fortfarande tycker att det låter som en kanonide så tycker jag du ska ringa facket.

• campovejo

11 timmar måste det vara mellan passen man jobbar så att man hinner att sova. Det är jätte noga på mitt jobb

• Micke
    campovejo skrev 2008-08-01 06:53:17 följande:
    11 timmar måste det vara mellan passen man jobbar så att man hinner att sova. Det är jätte noga på mitt jobb
    Nopes. 11 timmars dygnsvila är regeln. Den säger inget om vilan mellan passen.

Så du kan ha 11 timmars dygnsvila före ett pass, jobb 8 timmar, vila 8 timmar, jobba 8 timmar, och sen dygnsvilan på 11 timmar.
  • Micke
    Llimen skrev 2008-08-01 03:33:59 följande:
    tycker ju inte heller att det känns okej. kan inte garantera att jag kan utföra ett bra arbete eftersom jag kommer att vara halvdöd. förutom det där med 11 timmars dygnsvila ska man väl ha någon form av veckovila också som är längre sammanhängande?
    36 timmar och det har du ju mellan ons och fre.
  • J W

På mitt jobb skulle du inte fått det...
    Natten räknas till dagen efter (eftersom det är flest timmar då) och då skulle det bli för många timmar.

Men som timvikarie gör man lite som man vill Jag jobbade fre-sön natt 21.15-07.15 på ett ställe, OCH fredag 7-12, lördag 16-21 och måndag 16-21 på ett annat...
    Det blev lite stressigt när jag skulle från ena stället till andra på lördagen

• Happy me

8 timmars ledighet är för lite, vet att det finns vissa fackförbund som avtalat ned dygnsvilan till 9 timmar men då ska ledigheten vara längre efter. Kolla upp det tycker jag!

J W skrev 2008-08-01 19:55:35 följande:
    På mitt jobb skulle du inte fått det...Natten räknas till dagen efter (eftersom det är flest timmar då) och då skulle det bli för många timmar.Men som timvikarie gör man lite som man vill Jag jobbade fre-sön natt 21.15-07.15 på ett ställe, OCH fredag 7-12, lördag 16-21 och måndag 16-21 på ett annat... Det blev lite stressigt när jag skulle från ena stället till andra på lördagen
    Nja, skulle jag vilja säga. OM det är samma arbetsgivare som tex en kommun men olika enheter så är det inte alls så att du får göra som du vill för att du är timvikarie utan det betyder mer att dina chefer har en dålig samordning.

Kom ihåg att lagen faktiskt finns för arbetstagaren och inte för arbetsgivaren. Det är inte meningen att vi ska arbeta så intensivt som man gör om man bryter lagen. Dessutom tycker jag det är extra allvarligt när man arbetar inom vården - tänk på de ni ger vård som möter en trött person som riskerar att göra fel.
  • Micke

Dygnsbrytningen behöver inte vara vid midnatt. Låt säga att dygnsbrytning är kl 11.00 istället.

Då har du 11 timmar vila före passet dvs kl 11-22.
    Sen jobbar du kl 22-08 och har en vila på 8 timmar till nästa pass kl 16. Den vilan är för kort för att räknas som dygnsvila.
    Sen jobbar du 16-22.
    Sen har du dygnsvilan fram till kl 11.

Eller kanske tydligare om jag delar upp det i två dygn:

11-22 dygnsvila (11 timmar)
    22-08 jobb
    08-11 vila

11-16 vila
    16-22 jobb
    22-11 dygnsvila (13 timmar)

Som du ser så har du din dygnsvila bägge dygnen. I ena fallet före passet och nästa dygn efter passet.
    Helt ok enligt lagen.

• Llimen

tack. har inte fått tag varken på facket eller schemaläggaren än. nästan alla på kontoret har semester nu vilket ju va lägligt!

men jag hoppas verkligen att det är ett misstag för jag förstår inte hur jag ska kunna göra ett bra jobb på onsdagseftermiddagen..

• Micke
    Llimen skrev 2008-08-03 17:06:11 följande:
    tack. har inte fått tag varken på facket eller schemaläggaren än. nästan alla på kontoret har semester nu vilket ju va lägligt!men jag hoppas verkligen att det är ett misstag för jag förstår inte hur jag ska kunna göra ett bra jobb på onsdagseftermiddagen..
    Du är ju ledig 8 timmar mellan passen, det är väl bara att sova då? Och sen har du ju ett ganska så kort pass mellan kl 16 och 22.

Ser inga problem i det jag.. Jobbar ofta så.
  • Llimen

jo men på de åtta timmarna ska jag ju hem, äta, sova, äta och åka till jobbet igen.
    det blir inte direkt åtta timmar att sova. men det verkar ju som att de flesta tror att det är okej enligt reglerna. ska dock ringa chefen nu.

• Llimen

att de ska lösa det på annat sätt. höll med om att det var kort emellan.
    Pratade dessutom med facket igår, de var inne på samma linje. Visserligen så har de i vårt kollektivavtal avtalat ner dygnsvilan till 9timmar men hon tyckte inte att det var okej att jobba så.

• Llimen

hon sa att arbetsgivaren kan ju chansa och lägga passen så, men det ska man som arbetstagare inte behöva ta.
    Dessutom om de gör så och något skulle hända så att arbetsmiljöverket blir inkopplat så skulle arbetsgivaren bli skadeståndsskyldig (troligtvis).

• Happy me
    Llimen skrev 2008-08-05 16:44:01 följande:
    hon sa att arbetsgivaren kan ju chansa och lägga passen så, men det ska man som arbetstagare inte behöva ta.Dessutom om de gör så och något skulle hända så att arbetsmiljöverket blir inkopplat så skulle arbetsgivaren bli skadeståndsskyldig (troligtvis).
    Nej det är inte riktigt sant. Om de har ett kollektivavtal så måste de följa det, annars är det ett kollektivavtalsbrott helt enkelt.

Är det inom kommun och landsting du arbetar och går under AB så är de 9 timmarna förbehållna annan vila. Kommer inte ihåg riktigt men det ska ju facket också veta.
  • Llimen

de nio timmarna är dygnsvilan, jag är privatanställd.

Och det hon sa var alltså inte att det är okej för arbetsgivaren att lägga scheman så utan att vissa gör det och om då inte arbetstagarna kollar upp sina rättigheter och börjar bråka om det. Eller något händer så att arbetsmiljöverket blandas in så kan de ju komma undan och vissa tycker att det är värt risken eftersom det underlättar deras schemaläggning.

Detta var när vi satt och pratade om mina rättigheter och att jag absolut skulle se till så att det blev ändring på det här schemat.
    Jag pratade ju även med schemaläggaren efteråt och hon har tagit bort det passet från mitt schema, verkade som att det hade blivit någon miss.
    Men iaf, arbetspasset är borttaget från mitt schemaså nu får hon fixa in en vikarie istället.

Svar på tråden arbetstidslagen (hjälp snabbt snälla)