• sAiLe05

Hyra hus - vad ska man tänka på?

God Morgon alla FL-are!

Vi har planer på att hyra ett hus, eftersom jag inte har fast jobb så är det ganska kört att få miljonlån på banken.
    Så då tänkte jag be om lite råd och tips vad man ska tänka på när man hyr ett hus. Och om det är något speciellt man ska titta efter när man är på visning av ett hus till uthyrning.
    Är helt grön på detta, har bott i lägenhet i princip hela mitt liv. Glad

• Svar på tråden Hyra hus - vad ska man tänka på?
  • LPN

Ni ska ha ett kontrakt skrivet och fråga hur det är med el och uppvärmning och sophämtning. Hur mycket ni får göra i huset och vem står för kostnaderna. Kontraktet ska vara på 3 månaders uppsägning.

• LPN

Får ni ha djur och får ni utnyttja ev. bärbuskar.

• TereseW

Tänk på att det kostar betydligt mer än bara kall hyran. Är det en eluppvärmd villa så får ni räkna med en elräkning på ca 1-2000kr i månaden. Hur är det med försäkring?? ska ni betala bara hemförsäkring eller ska ni betala villa försäkring också. se till att det står i kontraktet vem som ska stå för kostnaderna om tex spisen eller pannan går sönder.

• Nyfiken gul

ni måste ta reda på exakt vilka kostnader ni ska stå för, vad ni får göra i huset och på tomten, vilka utrymmen ni får nyttja (vedbodar, källare, vind, uthus, carport, garage... osv)

viktigast tycker jag är att ta reda på vad som gäller om det blir något som händer. typ pannan går sönder, taket läcker, fukt o mögelskador osv... ska ni stå för det eller gör husägaren det??

var också SKETAMEGANOGA med att alla detaljer står i hyreskontraktet så ni inte blir blåsta sen på flera tusentals kronor när ni ska flytta därifrån och blir skyldiga för en massa märkliga utgifter o kostnader.

3 månaders uppsägningstid vid flytt är ett krav!!   Oavsett vad husägaren än har för skäl till att vilja ha tillbaka huset - så inga konstiga klausuler eller knepigt finstilt!!

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
Svar på tråden Hyra hus - vad ska man tänka på?