• fenomena83

Var går gränsen mellan nojja och oro tycker dom på mvc/förlossningen? Vet ej om jag fjantar mig eller om jag ska ringa in....

Vilken konstig rubrik.

Alltså jag känner mig så konstig men jag vet inte om jag ska ringa till bm eller till förlossningen för jag vet inte om jag bara nojjar mig eller om det verkligen är befogat. Det är säkert inget farligt och då tycker jag att det är så pinsamt att ringa in och ta upp deras tid och få höra svar på mina frågor som jag egentligen redan visste själv.

Alltså grejen är för det första att jag sedan läääänge haft massa förvärkar och sammandragningar. Sen ett par veckor tillbaka så har det knäppt till jättekonstigt vid varje sammandragning, typ så långt ner man kan komma, känns nästan som att nåt där nere går av, nånstans vid urinröret eller jättelångt ner i livmodern eller nåt, jättesvårt att förklara.
    När vattnet gick när jag fick min yngste son så kändes det precis likadant som dessa knäpp, men bara det att nu kommer det inget vatten.
    Och så fort jag ställer mig upp och går så knakar och brakar det jättemycket nere i bäckenet och det börjar knäppa en massa "där nere" och gör ont mot urinröret.

Jag va hos bm i måndags och berättade detta och hon hade väl ingen egentligen förklaring mer än att "det säkert inte var så farligt, det är så mycket som händer där nere och kanske kan det va så att det är livmodertappen som påverkas".

Jag är i vecka 35. Den ska väl inte påverkas än???

Men jaja. Sen hände en grej som gjorde att jag började tänka mer på detta och det var att jag hade +1 i äggvita i urinen men bm sa att det var inget farligt. Men jag vet inte om jag inbillar mig nu bara pga det, men jag VET att min bebis typ inte har rört sig nånting på 1 vecka 10 dar. Senaste dagarna har jag känt en puff på kvällen kanske, det är allt.
    Plus att jag har jätteont i magen emellanåt.

KAN detta vara nåt farligt öht som jag borde ringa in om, eller är det bara vanliga graviditetsbesvär som kan uppstå helt enkelt?
    Alltså jag vill inte ringa in och höra som förklaring att "det händer alltid saker där nere" eller "bäckenet knakar och brakar för att det utvidgas" eller "du har ont i urinröret för att livmodern trycker på där" eller "bebisen har inte så mycket plats att röra sig nu så det är därför den är lugn".
    För allt detta vet jag ju redan.

Men jag undrar också om detta kan va symtom på nåt annat.
    Vad i så fall. Nån som haft liknande grejer och sen har det varit nåt speciellt? Eller nån som haft liknande och sen har det inte varit nåt alls??

Mycket tacksam för svar!!!!!!!!!!!

• Svar på tråden Var går gränsen mellan nojja och oro tycker dom på mvc/förlossningen? Vet ej om jag fjantar mig eller om jag ska ringa in....
  • Nyfiken gul

Jag skulle ringa in - just för att få bekräftat att det ÄR normalt!!

För det skulle ju kunna vara något annat - o ringer du inte så får du ju inte veta det...

O just när man är nojig kan det vara skönt att höra att man inte är tokig och inbillar sig saker utan att man tänker rätt.

O jag lovar att du inte tar upp deras tid om du ringer - det är ju deras jobb!!

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • fenomena83

Men vaddå ska jag ringa till förlossningen då eller?
    För min bm får jag inte tag på, hon har inte telefontid, eller nåt sånt.
    Känns ju tokigt att ringa förlossningen när det liksom inte är förlossning på g.

• Nyfiken gul
    fenomena83 skrev 2008-08-01 09:38:26 följande:
    Men vaddå ska jag ringa till förlossningen då eller?För min bm får jag inte tag på, hon har inte telefontid, eller nåt sånt.Känns ju tokigt att ringa förlossningen när det liksom inte är förlossning på g.
    ja det är förlossningen du ska ringa till och dom är till för det!!!

Kanske vill dom också att du ska komma in för en undersökning om du känner dig lugnare av det.
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • saris

Hade jag inte känt sparkar på så många dagar att jag ringt förlossningen så de kan kolla att allt är okej. Det är förlossningen man ringer efter att man är i v 23 eller nåt.

• Cornelias mamma Pethra

Är du orolig så ska du ringa förlossningen. De bedömer om du behöver komma in för en koll, och man ska alltid ringa en gång för mycket än ingen alls om man själv känner att något är fel.

• fenomena83

Men jag har känt sparkar men ytterst få...
    Innan har det varit som en galen fotbollspelare där inne men nu helt plötsligt är det helt lugnt och även om jag bankar och slår på magen så får jag ingen reaktion.
    Fast nu känner jag lite puffar bara för det, så lever gör den ju, men den kanske inte har plats att sparka på bara.

Hmm kanske ska ringa då...

• Quzmuzen

Jag skulle ringa in till förlossningen och fråga. bättre att ringa en gång för mycket än för lite.
    Dom är där för att hjälpa dig..
    ring och fråga eller åk in och kolla..

• fenomena83

Sen är det ju alltid så när man ringer förlossningen och dom vill att man ska komma in, att problemen slutar där.
    Tex när jag åkt in förut pga massa sammandragningar, när jag blir satt med ctg så slutar det.
    Och nu när jag sitter här och skriver så börjar ungen sparka skitmycket bara för det.

• Goliz

Du kan ju ringa in till förlossningen och berätta det din bm sagt, och säga att du ändå inte känner dig lugn med dom svaren, att du är orolig.
    Då kanske du får komma in så att dom får göra en undersökning så att du iallafall blir lite lugnare att allt är ok.
    I annat fall så kanske dom kan komma med någon bättre förklaring, jag tror att dom är med om lite mer där än vad bm på mvc är och kanske har någon bättre förklaring till dig.

Svar på tråden Var går gränsen mellan nojja och oro tycker dom på mvc/förlossningen? Vet ej om jag fjantar mig eller om jag ska ringa in....